به نقل از سایت: www.irna.ir

 

مجلس بلغارستان روز جمعه برای نخستین بار کشتار جمعی ارامنه در امپراطوری عثمانی در یک قرن پیش را به رسمیت شناخت و به مناسبت آن یک دقیقه سکوت اختیار کرد ولی از کاربرد نسل کشی برای این کشتار امتناع ورزید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از صوفیه، در اعلامیه وی‍‍‍ژه ای که با 157 رای موافق در مقابل 36 رای مخالف در مجلس بلغارستان به تصویب رسید، از این کشتار دوران جنگ جهانی اول به عنوان «قتل عام» یاد شده و در عین حال بر این نکته تاکید شده است که باید بین امپراطوری عثمانی سابق و ترکیه مدرن تفاوت قائل شد.

همه نمایندگانی که رای مخالف دادند از حزب جنبش برای حقوق و آزادی بودند که نمایندگی اقلیت قوی 800 هزار نفری ترک را در این کشور عضو اتحادیه اروپا به عهده دارد.

بویکو بوریسف نخست وزیر بلغارستان پیش از رای گیری گفت : تاریخ، تاریخ است و قربانی نیز قربانی است و این روز را باید به یاد آنها گرامی داشت.

وی افزود: «من امیدوارم که فرق فاحش امپراطوری عثمانی و ترکیه امروزه و وجود این حقیقت که مردمانی کشته شده اند، سبب شود که دولت ترکیه این موضع را مدنظر قرار دهد».

بیش از بیست کشور از جمله فرانسه و روسیه که آمریکا در این فهرست قرار ندارد، کشتار 5/1 میلیون ارمنی را به عنوان «نسل کشی» به رسمیت شناخته اند ولی بلغارستان به چند دلیل از کاربرد چنین برچسبی خودداری ورزید.

ترکیه گفته است که 500 هزار نفر از ارامنه عمدتاً به دلیل جنگ و گرسنگی کشته شده و استفاده از عبارت «نسل کشی» را رد می کند.

مراسم احساس برانگیزی روز جمعه در پایتخت ایروان با حضور روسای جمهوری فرانسه، روسیه، آلمان و رهبران قبرس و صربستان و نمایندگان حدود 60 کشور برگزارشده است.