به نقل از سایت: www.hoosk.net

 

به نقل از روزنامه آلمانی  Süddeutsche Zeitung، فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان در کنار آن دسته از نمایندگان پارلمان آلمان قرار گرفته که خواهان بکار گیری واژه نسل کشی برای کشتارهای ارمنیان در امپراطوری عثمانی می باشند.

فرانک والتر اشتاین مایر در مصاحبه ای که با این روزنامه  انجام داده است گفت:

اتفاقات سال 1915 و کلمات ترس،تبعید،جنایت و غیره را که در لایحه ارائه شده به بوندستاگ نوشته شده است می توان در یک واژه که نسل کشی است جای داد. من به شخصه و بخوبی می توانم این درخواست ارمنیان و احساسات آنان را برای این موضوع درک کنم.

اشتاین مایر در ادامه می گوید واقعا نمی دانم پس از روز 24 آوریل و در روز رای گیری چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

همچنین طبق خبر منتشر شده در روزنامه  Die Welt اشتفان زایبرت سخنگوی دولت آلمان امروز گفت:

دولت آلمان موافق تصویب و بکار بردن واژه نسل کشی و محکومیت اتفاقاتی است که در اوایل قرن گذشته بصورت کشتارهای برنامه ریزی شده و تبعید های اجباری  بوقوع پیوسته است این عضو دولت آلمان در ادامه می گوید:

در قطعنامه ارائه شده به بوندستاگ آمده است:

در خلال جنگ اول جهانی سرنوشت ملت ارمنی با کشتارهای برنامه ریزی شده،تبعید های اجباری و پاکسازی قومی که اولین نسل کشی قرن بیستم است گره خورده است.

در همین رابطه فرانس ژوزف هونگن نائب رئیس ائتلاف دو حزب دموکرات مسیحی و دموکرات سوسیالیت آلمان در این باره گفته است آنها مایل هستند بدون در نظر گرفتن واکنش آنکارا کشتارهای ارامنه در امپراطوری عثمانی را نسل کشی بنامند وی گفته: ما راهی خواهیم یافت تا در لایحه ارائه شده واقعیت نسل کشی ارمنیان روشن باشد.

این لایحه طی روزهای آینده در مجلس بوندستاگ آلمان به رای گذاشته می شود.