به نقل از سایت: www.irna.ir

 

«اتین محجوبیان» مشاور ارمنی نخست وزیر ترکیه که دو روز پیش در سخنانی گفته بود رجب طیب اردوغان رییس جمهوری منفورترین چهره در صحنه سیاست ترکیه است، بازنشسته شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی «ان.تیوی» مسوولان نخست وزیری ترکیه روز پنجشنبه گفتند «اتین محجوبیان» به دلیل رسیدن به حد نصاب سن بازنشستگی، بازنشسته شده است.

محجوبیان که از روشنفکران و نویسندگان صاحب نام ترکیه است، عضو حزب حاکم عدالت و توسعه نیست. وی سال گذشته از سوی احمد داود اوغلو نخست وزیر این کشور به سمت مشاور انتخاب شد.

سخنان دو روز پیش وی در صحنه سیاسی ترکیه جنجال به پا کرده بود.

روزنامه «طرف» نوشته بود، محجوبیان در گفت وگو با مجله مونیوز بلژیک گفته است که در میان چهره های سیاسی در ترکیه بیش از همه اردوغان مورد خشم قرار گرفته است.

وی گفت: همکاری با نخست وزیر و حزب حاکم ترکیه به معنی قرار گرفتن در کنار آن حزب نیست بلکه وی به علت علاقه به سیاست، چنین فعالیتی دارد.

به گفته محجوبیان، اگر «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب مخالف جمهوریخواه خلق نیز از وی دعوت می کرد که مشاور وی باشد، شاید این پیشنهاد را قبول می کرد.

مشاور سابق نخست وزیر ترکیه همچنین گفته بود: من برای موفقیت حزب عدالت و توسعه تلاش می کنم؛ پیشتر به حزب رفاه رای دادم و اکنون نیز به این حزب رای می دهم.

وی در مورد سخنان اخیر پاپ در مورد نسل کشی ارامنه در دوران عثمانی که به شدت مورد اعتراض اردوغان و داود اوغلو قرار گرفته است، گفت: وقتی حوادث بوسنی و آفریقا به عنوان نسل کشی ارزیابی می شود، کشتار ارامنه در سال 1915 میلادی نیز باید نسل کشی ارزیابی شود.