به نقل از سایت: www.hoosk.net

 

در مورخ 15 آوریل، 26 فروردین ماه 1394 پارلمان اتحادیه اروپا لایحه جدید شناسایی و محکومیت نسل کشی ارمنیان را به رای گذاشت. به نقل از سایت روزنامه حوریت ترکیه، کلیه گروه های سیاسی پارلمان اروپا با لایحه ارائه شده موافق بوده و در این لایحه نکاتی وجود دارد، که می تواند برای ترکیه بسیار نگران کننده باشد. به نقل از همین سایت خبری، ترکیه اقداماتی برای جلوگیری از ارائه و تصویب این لایحه انجام داده که تاکنون بی نتیجه مانده است.

روزنامه حوریت ضمن بررسی مفاد این لایحه به تفسیر آن پرداخته و می نویسد:

سالهای طولانی بود که مسئله نسل کشی ارمنیان در پارلمان اتحادیه اروپا بر پایه قوانین حقوقی مطرح نشده بود ولی اینبار به نظر می رسد در آستانه یکصدمین سالگرد نسل کشی ارمنیان و با کوشش دیاسپورای ارمنی( ارمنیان پراکنده) این لایحه در فرم جدید و حقوقی مطرح شده است، که می تواند رضایت خاطر ارمنیان را فراهم سازد.

لایحه جدید در فرمهای سیاسی تعریف شده و منافع ارمنستان را در بر می گیرد، در این لایحه آمده است که ترکیه باید با تاریخ خود روبرو شده و نسل کشی ارمنیان را به رسمیت بشناسد.که در این صورت تصویب آن می تواند احتمال عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را به صفر رسانده و روابط آنکارا و کشورهای اروپایی را دچار کدورت کند.

ترکیه در متن لایحه ای که سالیان گذشته تنظیم شد، تاکید نمود که بجای بکار بردن از واژه «نسل کشی» از جمله «اتفاقات سال 1915 در امپراطوری عثمانی» یاد شود ولی اکنون به نظر می رسد این جمله خریداری بین اعضای پارلمان اروپا نداشته و در متن نهایی از واژه نسل کشی استفاده شده است.

این روزنامه به اقدامات بازدارنده دستگاه دیپلماسی ترکیه اشاره کرده و می نویسد:

هفته گذشته هیئتی از ترکیه که شامل عفیف دمیرکران، سعید سرتچلیک از اعضای حزب عدالت و توسعه، فاروک لوغوغلو از حزب جمهوری خواه خلق و یوسف هالاچوغلو از حزب حرکت ملی را شامل می شد به بروکسل رفته و دیدارهای رسمی مختلفی با اعضای پارلمان اروپا انجام داده است در این دیدارها هئیت ترک مواضع رسمی دولت ترکیه را برشمرده و تاکید داشته اند که لایحه های تصویب شده در پارلمان اروپا نمی تواند از سوی ارامنه در دادگاه های بین المللی ارائه شود اما به نظر می رسد اقداماتی که دولت و هئیت ترکیه ای در لحضات آخر انجام داده اند نمی تواند سیاستی را که پارلمان اروپا اختیار کرده تغییر دهد.

این روزنامه در انتها می نویسد:

پارلمان اروپا روند شناسایی نسل کشی ارمنیان را از سال 1987 آغاز کرده، اما تنها چند هفته قبل از آغاز رای گیری پارلمان اروپا در بیانه ای از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست نسل کشی ارمنیان را به رسمیت بشناسند.لازم به ذکر است تاکنون 11 کشور از 28 کشور عضو اتحادیه اروپا نسل کشی ارمنیان را به رسمیت شناخته اند.