به نقل از سایت: www.irna.ir

 

در پی تنش میان ترکیه و واتیکان بر سر اظهارات اخیر پاپ فرانسیس مبنی بر نسل کشی ارمنی ها و واکنش تند آنکارا، ایتالیا لحن این کشور را در قبال پاپ غیر قابل توجیه خواند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا) ، پائولو جنتیلونی وزیر خارجه ایتالیا در گفت و گو با خبرنگاران در حاشیه کنفرانس اتحادیه اروپا-مدیترانه با بیان اینکه 15 سال پیش، پاپ ژان پل دوم نیز مشابه پاپ فرانسیس، فاجعه ارمنی ها را نسل کشی خوانده بود گفت: لحن ترکیه در قبال پاپ غیر قابل توجیه است.

وی افزود: ایتالیا بارها با ملت و دولت ارمنستان برای قربانیان 100 سال پیش آنها ابراز همبستگی و نزدیکی کرده است. ما درخصوص برسمیت شناختن قضایی این نسل کشی همواره از ارمنستان و ترکیه دعوت کردیم تا با گفت وگو از اینکه این شرایط مانع سلامت روابط شوند جلوگیری کنند.

در پی اظهارات پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک ها در خصوص نسل کشی ارامنه، تنش شدیدی میان واتیکان و ترکیه بوجود آمد تا جاییکه وزارت خارجه آنکارا در بیانیه ای که توسط سفارت این کشور در واتیکان منتشر شد، اظهارات پاپ در خصوص نسل کشی را یک تهمت خواند و اعلام کرد: صحبت از نسل کشی ارامنه یک تهمت است. نسل کشی یک موضوع قضایی است و ادعاها در این خصوص نیز الزامات قانونی را برآورده نمی کند، حتی اگر سعی بر تشریح آن برپایه یک باور گسترده شود، یک تهمت می ماند.

در این بیانیه همچنین آمده است: پاپ فرانسیس در اظهارات روز یکشنبه خود به وقایع ناگواری که در بوسنی و رواندا بوقوع پیوسته به عنوان کشتار جمعی اشاره می کند که از سوی دادگاه های بین المللی نیز برسمیت شناخته شده است. درحالیکه او وقایع سال 1915 را یک نسل کشی می نامد با اینکه دادگاه های بین المللی چنین حکمی را صادر نکرده اند. امکان توضیح این تناقض با موضوعات قضایی وجود ندارد و در طی مراسم عبادی که در واتیکان توسط پاپ به همراه ارمنی ها برگزار شد، از تاریخ با اهداف سیاسی استفاده ابزاری شده است.

در این رابطه حتی مفتی بزرگ ترکیه مهمت گورمز با دولت انکارا هم خط شد و ضمن انتقاد از اظهارات پاپ، انرا بی اساس و الهام گرفته از لابی های سیاسی دانست.

خبرگزاری آنسا نوشت: ترکیه به انکار نسل کشی ارمنی ها در سال های 1915 و 1916 ادامه می دهد و یک جنگ دائم دیپلماتیک را برای جلوگیری از اینکه این مورد در خارج از کشور از سوی دولت ها برسمیت شناخته شود، ادامه داده و تدابیر جدید علیه واتیکان را رد نمی کند. ترکیه پس از فراخوان سفیر خود از واتیکان در واکنش به صحبت های پاپ درخصوص نسل کشی ارمنی ها ، اکنون بدون سفیر در 7 کشور برای بحران های موقت و دراز مدت است. علاوه بر سفیر ترکیه در واتیکان، سفرای این کشور در اسراییل، مصر، لیبی و سوریه فراخوان شده در حالیکه با ارمنستان و قبرس حتی رابطه دیپلماتیک ندارد.

پاپ فرانسیس صبح روز یکشنبه (هفتمین روز رستاخیز مسیح) در آستانه یکصدمین سالگرد قتل عام ارامنه توسط دولت عثمانی، قدیس گریگور نارک راهب، تئولوگ و شاعر مشهور ارمنی در قرن دهم را به عنوان فاضل کلیسا معرفی کرد و طی نطقی خطاب به ارامنه گفت: من در فرصتهای مختلف، این عصر را دوران جنگ و به نوعی جنگ سوم جهانی بصورت پراکنده نام برده ام، که هر روز جنایات ددمنشانه، قتل عام های خونین و جنون برای ویرانگری را مشاهده می کنیم. در قرن گذشته بشریت شاهد سه مصیبت بی سابقه بود؛ اولین مصیبت نسل کشی در قرن بیستم که ژان پُل دوم و پاتریارک گارگین دوم در بیانیه ای مشترک (مورخ 27 سپتامبر 2001 در اچمیادزین) از آن یاد کردند، ارامنه، اولین قوم مسیحی را به همراه کاتولیک های سریانی و اُرتدکس ها، آشوریان، کلدانیان، آئین یونانی را مورد آماج قرار داد. در آن واقعه اسقف، کشیش، طریقه های دینی، زن، مرد، پیر و حتی کودک و بیمار به قتل رسیدند. دو قتل عام دیگر در این قرن را نازیزم و استالینیزم مرتکب شدند. بعد از آن نیز شاهد قتل عام های جمعی دیگر در کامبوج، روآندا، بروندی و بوسنی بودیم. بنظر می آید که بشریت قادر به توقف خونریزی بی گناهان نیست. ارامنه عزیز، ما امروز با قلبی جریحه دار از درد و مملو از اُمید، یکصدمین سالگرد آن واقعه مصیبت بار و عظیم و آن قتل عام جنون آمیزی که اجداد شما با قساوت متحمل رنج شدند را گرامی می داریم. این سالروز دردناک، دلیلی است تا همه خاضعانه و صادقانه به تامل نشینند و قلوب خود را برای عفو بگشایند.