به نقل از سایت: www.irna.ir

 

سفارت ترکیه در واتیکان با انتشار بیانیه ای، اظهارات روز یکشنبه پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک ها را در خصوص نسل کشی ارامنه یک تهمت و غیر قابل قبول خواند.

سفارت ترکیه روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: صحبت از نسل کشی ارامنه یک تهمت است. نسل کشی یک موضوع قضایی است و ادعاها در این خصوص نیز الزامات قانونی را برآورده نمی کند، حتی اگر سعی بر تشریح آن برپایه یک باور گسترده شود، یک تهمت می ماند.

در ادامه آمده است: تاریخ در مراسمی که پاپ روز یکشنبه در واتیکان برای ارامنه برگزار کرد، با اهداف سیاسی مورد استفاده ابزاری قرار گرفت و آنچه پاپ گفت، غیر قابل قبول است.

پاپ روز یکشنبه در مراسمی که در واتیکان به مناسبت یکصدمین سالروز «مِتز یِقِرن» ارمنی با حضور نرسس بدورس نوزدهم تارمونی پاتریارک کیلیکیه ارمنی های کاتولیک، گارگین دوم جاثلیق کل ارامنه ، آرام اول جاثلیق ارامنه حوزه سیلیسی و همچنین سرژ سرکیسیان رییس جمهور ارمنستان برگزار شد، نخستین فاجعه قرن بیستم را نسل کشی ارمنی ها خواند.

پاپ در این مراسم گفت: بشریت در قرن گذشته شاهد سه فاجعه بی سابقه بود که نخستین آن نسل کشی ارامنه بود. در این نسل کشی، اسقف ها، کشیش ها و مومنان ، زنان و مردان ، سالمندان و حتی کودکان و بیماران بی دفاع کشته شدند.

پاپ گفت: دو فاجعه دیگر نیز توسط نازی ها و استالین بوقوع پیوست. قتل عام های جمعی دیگری مانند کامبوج، روسیه، بروندی و بوسنی بوقوع پیوست ولی با این حال به نظر می رسد بشریت موفق نشده است به خونریزی بیگناهان پایان دهد.

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز روز گذشته واکنش تندی به اظهارات پاپ فرانسیس نشان داد و آنرا غیرقابل قبول خواند و همزمان سفیر واتیکان در آنکارا به وزارت خارجه ترکیه احضار و ناخشنودی و اعتراض دولت آنکارا به اظهارات پاپ به وی تبیین شد.