به نقل از سایت: www.farsnews.com

 

رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنانی به مناسبت صدمین سالگرد کشتار ارامنه در دوران جنگ جهانی اول، از این اقدام به عنوان نخستین «نسل‌کشی» قرن بیستم یاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان روز یکشنبه در صدمین سالگرد کشتار ارامنه در ترکیه، از این اقدام به عنوان نخستین نسل‌کشی قرن بیستم یاد کرد.

فرانسیس که از زمان حضور در آرژانتین رابطه نزدیکی با جامعه ارامنه دارد، در دفاع از این اظهارات گفت که وظیفه خود می‌داند تا یاد مردان، زنان، کودکان، کشیش‌ها و اسقف‌هایی که بی‌ دلیل کشته شدند را گرامی دارد.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی در آغاز مراسم امروز در کلیسای کاتولیک ارمنی «سنت پیتر» گفت:‌ «پنهان و یا انکار کردن شیطان مثل این است که بگذاریم زخمی خونریزی کند، بدون اینکه آن را پانسمان کنیم».

برخی مورخین می‌گویند در دوران حکومت عثمانی و همزمان با جنگ جهانی اول بیش از 1.5 میلیون ارمنی کشته شدند. محققان این واقعه را به عنوان نخستین نسل‌کشی قرن بیستم می‌دانند.

ترکیه این مسئله را رد کرده و کشته شدن ارامنه را نسل‌کشی نمی‌داند. آنکارا اعلام کرده است که افرادی که کشته شدند، قربانیان جنگ داخلی بوده‌اند. سفارت این کشور در واتیکان هم کنفرانس خبری مشترکی را پس از اطلاع از اینکه پاپ قصد دارد به این موضوع اشاره کند، لغو کرد.

شماری از کشورهای اروپایی کشتار ارامنه را نسل‌کشی می‌دانند با این حال ایتالیا و آمریکا به دلیل رابطه خوبی که با ترکیه دارند از این لفظ استفاده نکرده‌اند.