به نقل از سایت: www.irna.ir

 

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد موضوع هسته ای و بیانیه سوییس، در رسانه های ارمنستان بازتاب گسترده ای داشت و این رسانه ها نوشتند: رهبر عالی ایران غرب را از فریبکاری در مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی ایران برای عقد توافق جامع برحذر داشت.

به گزارش ایرنا، تارنمای ارمنی زبان «آرمنیا تودی» روز شنبه به نقل از رهبر معظم انقلاب نوشت: تفاهمی که در لوزان میان ایران و گروه 1+5 به دست آمده است، کسب توافق جامع را تضمین نمی کند.

در این گزارش آمده است: رهبری ایران خاطرنشان کردند هنوز مذاکرات به پایان نرسیده و تفاهم سیاسی که در لوزان به دست آمده، الزام آور نیست.

تارنمای ارمنی افزود: آیت الله خامنه ای تصریح کردند در صورتی مذاکرات هسته ای را تایید می کنند که در آن منافع ملت ایران محترم شمرده شود و هیچگاه با توافق نامناسب موافقت نخواهند کرد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به بدبینی خود نسبت به رفتار برخی اعضای گروه 1+5 اعلام کرد: طرف مقابل ایران در مذاکرات هسته ای به سر باز زدن از تعهدات خود معروف شده است و امکان دارد برای فریب ایران در مذاکرات هسته ای تلاش کند.

تارنمای «آرمنیا تودی» به نقل از مقام معظم رهبری نوشت: در مذاکرات باید از دستاوردهای ملی ایران در عرصه هسته ای دفاع شود.

این نشریه در ادامه گزارش خاطرنشان کرد: ایران برنامه هسته ای خود را برای اهداف صلح آمیز اجرا می کند و مقام های این کشور بارها اعلام کرده اند ساخت سلاح هسته ای در دستور کار حکومت ایران قرار ندارد.

روزنامه «تایمز آرمنیا» هم طی گزارشی درباره اظهارات رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشت: تفاهم در مورد برنامه هسته ای ایران الزام آور نیست و امضای سند توافق جامع را تضمین نمی کند.

در گزارش گفته شد: آیت الله خامنه ای با اشاره به موارد متعدد فریبکاری آمریکا در گذشته، نسبت به مذاکره با این کشور خوش بین نیست.

این روزنامه ارمنی افزود: گروه 1+5 و ایران روز دوم آوریل به تفاهمی دست یافتند که مطابق آن تهران برنامه هسته ای خود را محدود و فعالیت های غنی سازی اورانیوم را تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی درمی آورد.

در گزارش تایمز آرمنیا خاطرنشان شده است: ایران و 1+5 قصد دارند تنظیم توافقنامه هسته ای را تا روز سی ام ماه ژوئن آینده به پایان برسانند با این حال، اتحادیه اروپا و آمریکا با اجرای توافق ها از سوی ایران تحریم ها در مورد این کشور را به تدریج لغو می کنند.

روزنامه ارمنی زبان «آیسور» (امروز) هم در گزارشی خاطرنشان کرد: رهبر ایران با اظهار نظر در مورد اختلافات کشورش با آمریکا در مورد مفادی از تفاهم هسته ای نسبت به مقاصد شرورانه واشنگتن هشدار داد.

در گزارش به نقل از رهبر انقلاب اسلامی گفته شد: طرف ایرانی در مذاکرات هسته ای باید توجه زیادی به مفاد موافقت نامه داشته باشد.

به نوشته این روزنامه، حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تجربه خود از رفتار فریبکارانه آمریکا، نسبت به امکان حرکت غیرصادقانه از طرف واشنگتن در مذاکرات آتی هشدار داد اما با این حال حمایت خود را از روند مذاکرات اعلام کرد.

خبرگزاری آرمن پرس هم در گزارشی نوشت: رهبر انقلاب اسلامی ایران هشدار دادند که تفاهم لوزان مفاد توافق جامع را که در جریان مذاکرات باید تنظیم شود، تضمین نمی کند.

این رسانه ارمنی به توصیه مقام معظم رهبری به تیم مذاکره کننده هسته ای برای دقت چند برابری در تنظیم توافقنامه اصلی موسوم به توافق جامع اشاره کرد و افزود: آیت الله خامنه ای معتقد است آمریکا و برخی طرف های غربی همپیمان آن در جریان مذاکرات ممکن است برای فریب طرف ایرانی و تضییع حقوق هسته ای این کشور، اقدام کنند.

خبرگزاری آرمن پرس در گزارش خود خاطرنشان کرد: ایران برنامه هسته ای صلح آمیز را ایده ملی می داند و دولت ایران به اجرا و توسعه آن توجه خاص دارد.