اقشار مختلف نروژ در اظهاراتی از سیاست های دولت نروژ در برخورد با مسئله نسل کشی ارمنیان و عدم شرکت مقامات بلند پایه دولتی در مراسم یکصدمین سالگرد نسل کشی ارمنیان در ایروان انتقاد کرده اند.

به نقل از سایت خبری Vg.no نروژ ،دولت اسلو اعلام کرده است که سفیر آن کشور در ایروان در مراسم یادبود یکصدمین سالگرد نسل کشی ارمنیان شرکت خواهد کرد.

در این رابطه اویگن شولگین نویسنده و محقق نروژی مقیم استانبول در اظهاراتی گفته است:

«آنچه در  سال 1915 بر سر ارمنیان آمد یکی از بزرگترین مصیبت های تاریخ بشری می باشد، حال می خواهید آن را نسل کشی بنامید یا هر چیز دیگر.نروژ در برخورد با این مسئله می بایست قدمهای محکمتری بردارد تا اینکه تنها به حضور سفیر خود در ایروان اکتفا کند. هر اقدامی غیر از این اهانت و خیانت به انسان و تاریخ محسوب می شود».

همچنین روزنامه نگار معروف نروژی هان اتو یوهانسن که اخیرا کتابی در خصوص نسل کشی ارمنیان نوشته است، عدم حضور مقامی بلند پایه در ایروان را بسیار عجیب و غیر منطقی دانسته و معتقد است:

«آنچه در اوایل قرن بیستم بر سر ارمنیان آمد از لحاظ انسانی و تاریخی اولین نسل کشی قرن می باشد.و آنهایی که معتقد نیستند آنچه اتفاق افتاده نسل کشی است در کل چیزی نمی فهمند.آنها اجازه ندارند افکار عمومی نروژ را بدلیل منافع اقتصادی با ترکیه به سخره بگیرند».

در این خصوص بارد لارسن تاریخدان نروژی نیز واکنش نشان داده و در اظهاراتی گفته است:

این یک بازی بزرگ سیاسی است که هر دو طرف دنبال منافع خود می باشند و این اقدام نروژ تحریف تاریخ است و اگر ما بخواهیم این اقدام و توجیه دولت را پیگیری نمایم پس می توان گفت هولوکاست یهودیان نیز نسل کشی نبوده است.

لازم به ذکر است که بارد گلاد پترسن سخنگوی دولت نروژ در واکنش به این انتقادات در کنفرانس خبری گفته است:

«ما انکار نمی کنیم که در سال 1915 میلادی در ترکیه عثمانی و در قبال ارمنیان کشتارهای برنامه ریزی شده اتفاق افتاده است و ما شرکت سفیر نروژ در مراسم 24 آوریل را حرکتی درست و منطقی می دانیم».

وی همچنین در پاسخ پرسش خبرنگاری که پرسید چرا دولت نروژ از لفظ نسل کشی استفاده نمی کند گفت:

«دولت تصمیم سال 1948 سازمان ملل متحد را در تصویب کنوانسیون مجازات نسل کشی برای وقایع قبل از سال 1948 را اشتباه می داند».