به نقل از سایت: www.irna.ir

 

در گلستان لاله های سرخ ایران زمین، گلهایی شکفته اند که نامشان تجلی حماسه و ایثار، یادشان تداعی عشق به مام میهن و آرمانهای والای انقلاب اسلامی است.

به گزارش ایرنا، دوران جنگ تحمیلی عرصه ایثار، حماسه و جلوه های تابناک همبستگی ملی همه ایرانیان از هر قوم و مذهب بود، در این عرصه جوانان شانه به شانه هم در خطوط مقدم جبهه های نبرد جنگیدند و جان خود را در راه اعتلای میهن و آرمان مقدس نظام اسلامی نثار کردند.

در تمامی ایران اسلامی از جمله در استان اصفهان جوانان، دلاور مردان و هموطنان مسیحی و اقلیتهای مذهبی دوشادوش برادران مسلمان خود در راه آرمانهای انقلاب اسلامی و دفاع از مام میهن تلاش کردند و با نثار خون خویش جلوه های بی بدیل آفریدند.

در دیانت مسیح، کسی را که در راه صیانت باورهای مسیحیت جان می بازد شهید می نامند و واژه ی لاتینی هید «مارتیر» است که بصورت مارتیروس از زبان یونانی وارد زبان ارمنی شده و از گذشته های دور در نام گذاری فرزندان پسر به کار رفته است.

معادل دیگر واژۀ شهید در زبان ارمنی «ناهاتاک» است که از دو جز «ناه» به معنی پیش و نخست و «تاک» به معنی دو و تک ترکیب شده و با رابط الف به هم پیوسته است.

در فرهنگ های ارمنی معانی دیگی شامل سرباز خط مقدم، قهرمان، دلیر و بی باک و در مفاهیم دینی به معنی شهید و شاهد برای کسانی که برای آرمانی، جان خود را ایثار می کنند آمده است.

در دوران دفاع مقدس بیشتر ارمنیان با استقبال از فراخوان شوراهای خلیفه گری در مراکز تهران، تبریز و اصفهان و پاسخ به ندای وجدان به پشتیبانی از عملیات خطوط مقدم جبهه ها برخاستند.

در مرکز اصفهان نیز، اسقف اعظم کریون پاپیان، خلیفۀ وقت و رییس خلیفه گری ارمنیان حوزه ی اصفهان و جنوب ایران و در مرکز تبریز، کشیش ارشد، شادروان باگرات ملکونیان، نایب خلیفۀ وقت ارمنیان کل آذربایجان، اقدامات مؤثری در جمع آوری کمک های مردمی صورت دادند.

بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان آمار شهدای اقلیتهای دینی (ارامنه) در استان اصفهان را پنج شهید اعلام کرد که در ادامه به معرفی تعدادی از آنها پرداخته می شود.

شهید وازگن آوانسیان در اردیبهشت ماه سال 1338 درشهر فریدن در استان اصفهان چشم به جهان گشود و دوران کودکی را در زادگاهش گذراند، سپس با خانواده اش به تهران نقل مکان کرد.

تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران گذراند و در تیر 1358 به خدمت اعزام شد و پس از شروع جنگ تحمیلی، با وجود پایان یافتن دوره خدمت، تا زمان شهادتش در بهار 1362 به صورت داوطلب به نبرد علیه دشمن بعثی ادامه داد و در سال 1361 در داروین منطقه عملیاتی والفجر به شهادت رسید.

رازمیک داوتیان تابستان 1339 در روستای میلاگرد از توابع شهر فریدن در استان اصفهان چشم به جهان گشود.

رازمیک در دوران پیروزی انقلاب اسلامی شرکت داشت و پس از پیروزی انقلاب به عنوان پاسدار، پانزده ماه خدمت کرد و پس از طی سه ماه دوره آموزشی در بیرجند، به تهران منتقل و مدت سه ماه را نیز در تهران خدمت نمود. پس از آن به خرمشهر و آبادان منتقل شده و به نبرد با نیروهای متجاوز بعثی پرداخت.

این شهید در 26 اردیبهشت 1360 در آبادان حین درگیری شدید با سربازان دشمن و بر اثر اصابت چند گلوله به پهلو و سینه اش به شهادت رسید.

شهید ورژ باغومیان اردیبهشت 1344 در جلفای نو (اصفهان) به دنیا آمد او از سن پانزده سالگی تا اعزام به خدمت به کار و ورزش مشغول شد و بعد از طی دوره آموزشی به کرمان منتقل و در بخش خدمات (موتور خانه) به خدمت خود ادامه داد.

در اواخر سال 1364 وی به جبهه پیرانشهر اعزام گشته و در بخش تدارکات، مشغول به ادامه خدمت مقدس سربازی شد و در سال 1365 توسط گروهک ضد انقلاب در منطقه ی پاوه به شهادت رسید.

شهید آرمن آوِدیسیان نیز در سال 1338 در اصفهان متولد شد و پس از آن به همراه خانواده به شهر آبادان نقل مکان کرد و پس از اخذ دیپلم به اتفاق پدرش برای کار به بوشهر رفت تا این که برای انجام خدمت سربازی خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی کرد و به نفت شهر منتقل شد.

او در قسمت موتوری همزمان راننده آمبولانس، تانکر آب و فرمانده بود که در حال انتقال مجروح به بیمارستان، به همراه دو همرزم مسلمان خود و رزمنده دیگری در سال 1369 در قصرشیرین به شهادت است.

شهید مفقودالاثر هراچ هاکوپیان متولد سال 1344 از دیگر شهدای جنگی تحمیلی است او در لشکر 81 زرهی باختران (کرمانشاه) در حین عملیات کربلای 9 که هدف آن آزادسازی منطقه ایرانی باباهادی در شمال شرق قصرشیرین بود شرکت داشت و احتمالا در سال 1366 در قصرشیرین به شهادت رسیده است.

بیش از 20 هزار نفر ازهم میهنان زرتشتی، یهودی،ارمنی وآشوری در استان اصفهان زندگی می کنند.

استان اصفهان با 23 هزار و 290 شهید بیش از 10 درصد مجموع شهدای هشت سال دفاع مقدس را دارد.

تعداد جانبازان این استان 49 هزار نفر و حدود 9 درصد جانبازان کشور و شمار آزادگان اصفهان سه هزار و 600 نفر و معادل هشت درصد آزادگان ایران اسلامی است.