به نقل از سایت: www.irna.ir
 

گردشگری و میراث فرهنگی با وجودی که ارتباط غیر قابل انکاری با اقتصاد مقاومتی دارند و زمینه ساز رشد و توسعه همه جانبه کشور هستند یکی ازتوانمندی های فراموش شده در چند دهه بعد از انقلاب بوده اند به گونه ای که بخش اندکی از درآمدهای کشور حاصل از این حوزه درآمدزاست.

بر اساس آمارها امروز ترکیه 70 میلیارد دلار و عربستان 60 میلیارد دلار از طریق گردشگری درآمد دارند در حالی که در ایران این مبلغ تنها 10 میلیارد دلار است.

گزارش مجمع جهانی اقتصاد در بخش توریسم تاکید می کند کشورهای همجوار ایران از ما جلو افتاده اند به گونه ای که جدا از دو کشور یاد شده، گرجستان در رتبه 73، آذربایجان در رتبه 83 و کشور ارمنستان با یک درجه افزایش در ردیف 90 از میان 139 کشور جهان قرار گرفته اند.

این در حالی است که کشورمان با وجودی که جزو 10 کشور اول جهان در زمینه داشتن جاذبه های گردشگری است اما از نظر درآمد در این حوزه در جایگاه 55 جهان و از جهت شاخص های رقابت پذیری رتبه 96 تا 98 را از آن خود کرده است.

ضمن آنکه گفته می شود با وجود آنکه از حدود 85 سال پیش ثبت آثار تاریخی ایران شروع شده، اما هنوز بیش از 95 درصد میراث فرهنگی و تاریخی ایران کشف نشده و به صورت ناشناخته مانده است.

این توانمندی بالای ایران در حالی است که در دنیای امروز چرخ اقتصاد دنیا با گردشگری و ارزی آوری می چرخد و ایران نیز با وجود تحریم های گسترده و کاهش فروش نفت و لزوم روی آوری به سمت بودجه بدون نفت باید فکر اساسی به حال این وضعیت داشته باشد.

امروز با روی کارآمدن دولت یازدهم و شعار تدبیر و امید و اعلام طرح «جهان عاری از خشونت» که در شهریور پارسال از طرف دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیشنهاد شد و رای مثبت 190 کشور عضو این سازمان به قطعنامه رویارویی با افراط گرایی و خشونت، نگاهها بار دیگر به سمت ایران اسلامی معطوف شد و در واقع بخشی از اعتماد داخلی و جهانی بازگشت.

در عین حال و با وجود تلاش های دولت، غربی ها با رسانه های که قوی دارند سعی می کنند از ایران چهره سیاهی نشان دهند، با این شرایط می توان با برنامه ریزی مناسب و ترغیب گردشگران خارجی زمینه های سیاه نمایی را از بین برد و تصویر واقعی از ایرانی ها را با قابی از محبت در وجود ملت های اروپایی و آمریکایی منعکس کرد.

به هر صورت باید همگی به این نتیجه برسیم که اگر کشوری می تواند با ما تعامل داشته باشد و به ارزش ها و اصول ما احترام بگذارد نباید بی جهت با آنها وارد تنش شویم و آن را از خود دور کنیم بلکه باید با آوردن آنها و بویژه فرهیختگانشان علاوه بر رفع ابهامات زمینه ایجاد پیوندهای فرهنگی و اجتماعی را فراهم کنیم.

با وجود این برنامه ها در یک سال گذشته رتبه ایران 14 پله در شاخص رقابت پذیری ارتقا یافته است به گونه ای که در سال 92 حدود چهار میلیون و 500 هزار توریست خارجی وارد کشور شدند که شش میلیارد دلار ارزآوری داشته اند اما این ارزآوری تنها نیم درصد از کل درآمد گردشگری در دنیا محسوب می شود.

در عین حال کشوری همچون ترکیه توانسته در همین زمان از حضور 41میلیون و 400 گردشگر خارجی و 34.3 میلیارد دلار درآمد ارزی برخوردار شود و درآمد یکساله ایران را در این حوزه تنها از هزینه غذای گردشگران وارد شده به کشورش به دست آورد.

به هر حال امروز با توجه سیاست های دولت و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی با هدف کاهش درآمدهای نفتی، توجه به استان های گردشگرپذیری همچون یزد، اصفهان، فارس، مشهد و آذربایجان شرقی ضروری است.

جالب این است که عمده گردشگران خارجی وارد شده به استانهای مرکزی ایران از کشورهای سرسبز اروپایی هستند که پس از حضور در ایران علاقه زیادی به دیدن کویرهای مرکزی کشورما دارند.

یکی از این استان های کویری استان یزد است با برنامه ریزی های مناسب توانسته جایگاه دوم را به غیر از گردشگر مذهبی در حوزه گردشگر خارجی از آن خود کند.

یزد از شهرهای تاریخی و مطرح در زمینه گردشگری است و از دیرباز در مهمان نوازی زبانزد خاص و عام است ویزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار است و در واقع با داشتن حدود یکهزار و 600 اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و 600 بنای تاریخی ثبت شده ملی، گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاه های زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.

نارین قلعه میبد به عنوان قدیمی ترین بنای ساخته شده از خشت در دنیا،قنات زارچ به عنوان طولانی ترین قنات دنیا با 100کیلومتر طول، قدیمی ترین مسجد ایران یعنی مسجد جامع فهرج، نخل چوبی میدان امیر چخماق به عنوان قدیمی ترین نخل چوبی ایران با 450 سال عمر، بادگیر باغ دولت آباد یزد در شمار زیباترین بادگیرهای دوره زندیه و قاجاریه با قدمتی 270 ساله به عنوان بلندترین بادگیر جهان و سرو 4500ساله ابرکوه به عنوان مسن ترین موجود زنده جهان از جمله این آثار تاریخی و طبیعی در استان یزد است.

به گفته مسوولان استان، رشد ورود گردشگر خارجی به این یزد از آغاز فعالیت دولت یازدهم تاکنون پنج برابر شده است.

اما آنچه ضروری است لزوم توجه خاص به تقویت زیرساخت های این حوزه است و با وجودی که گام های بلندی در زمینه گردشگری در این استان برداشته و آمارها دلیلی بر این مدعاست اما هتل و تخت اقامتی به عنوان یکی از زیرساختهای توسعه گردشگری، به طور همزمان گسترش نیافته است.

امیدواریم با توجه به سرعت رشد ورود گردشگران خارجی به استان هایی همچون یزد که اغلب این گردشگران، قشر فرهیخته و دانشگاهی هستند برنامه ریزی مناسبی برای رشد و توسعه هتل ها و اماکن اقامتی صورت گیرد و در آینده شاهد رشد اشتغال و درآمد این حوزه باشیم و استانهایی همچون یزد بتواند برند خوبی برای این صنعت در ایران و جهان باشد.