در روزهای پنج شنبه و جمعه، مورخ 14 و 15 اسفند 1393، به همت هیئت فرهنگی کمیته مرکزی برگزارکننده برنامه های بزرگداشت یکصدمین سالگرد نسل کشی ارامنه، در سالن باشگاه ورزشی-فرهنگی «آرارات» ارامنه اصفهان، برنامه ای از آثار منحصر به فرد موسیقی سازان ارمنی و اروپایی توسط گروه ارکستر و کرال «آرپا» و به رهبری دکتر آربی بابومیان، به اجرا در آمد.

در این برنامه شهردار محترم منطقه 5 اصفهان مهندس عصارزادگان، عضو هیئت رئیسه دانشگاه هنر اصفهان دکتر طاهری، مسئولین و اساتید دانشگاهی و دیگر مدعوین از بخش های آموزشی، اجتماعی و فرهنگی اصفهان، همچنین نمایندگانی از هیئت های خلیفه گری و جامعه ارامنه و جمع کثیری از شهروندان ارمنی و غیر ارمنی حضور داشتند.

در ابتدا مجری برنامه آقای روبن خاچیک-گریگوریان پس از عرض خیر مقدم به حاضرین، با اشاره به یکصدمین سالگرد نسل کشی ارامنه، تأکید کرد که پس از گذشت یک قرن، هنوز این واقعه اسفناک از ذهن و خاطره جهانیان محو نشده است. وی با تأسف به این واقعیت اشاره نمود که دولت های متوالی ترکیه به طور مستمر سیاست انکار نسل کشی ارامنه توسط دولت ترکیه عثمانی را اعمال نموده، سعی در به فراموشی سپردن جنایاتی که پیشینیان خود مرتکب شده اند و همچنین پیامدهای آن دارند.

در ادامه، مجری فارسی زبان برنامه، مفاهیم نماد یکصدمین سالگرد نسل کشی ارامنه، «گل فراموشم مکن» و شعار «به خاطر دارم و حق می طلبم» را برای حاضرین تشریح کرد. پس از آن نوازندگان و خوانندگان ارمنی و فارسی زبان گروه «آرپا» آثار آهنگسازان معروف همچون کُمیتاس، آرا گِوُرگیان، موتزارت، مِسچیان، آلبینون، ژان کلود پِتی، یسایی و هاپِر سُلی را به زیبایی اجرا کردند. ارکستر و گروه کُرال «آرپا» با اجرای آثار آهنگسازان و موسیقی دانان نامی، ایده ی زایش و احیاء دوباره ی ملت ارمنی را تداعی کردند. قابل ذکر است که اجرای زیبای آثار موسیقیایی توسط خوانندگان غیر ارمنی مورد شگفتی و تحسین حاضرین قرار گرفت.

در حین اجرای قطعات موسیقی، تاریخ و مضمون نسل کشی ارامنه و مطالبات و خواسته های ارامنه در این خصوص به سمع مخاطبان حاضر در سالن رسید، و همچنین بخش هایی از زندگی و فعالیت های آهنگساز نامی ارمنی، کـُمیتاس ارائه شد. در طی برنامه بخش های ترجمه شده به فارسی فیلم «مایریک»، اثر هانری ورنوی، پخش گردید، که تأثیر عمیقی بر مخاطبان گذاشت.

بدین ترتیب، بوسیله هنر درد و رنجی را که ارمنیان در یک قرن پیش متحمل شده اند، برای هم میهنان غیر ارمنی به نمایش درآمد.

عکاس: گویک خاچاطوریان