به نقل از سایت: www.alikonline.ir

 

نشست هم اندیشی راهکارهای توسعه روابط دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان

جشن های 250-مین سالگرد تاسیس مسجد کبود در آستانه کلید خوردن

کلینی سفیر پیشین ایران در ایروان: در روند ایجاد دوستی میان دو کشور ایران و ارمنستان و همچنین ایجاد انجمن دوستی ایران و ارمنستان تک تک افرادی که در این راه گام برداشته اند نقش محوری داشته اند.

در نشست هم اندیشی که به همت انجمن دوستی ایران و ارمنستان برگزار شد با حضور مقاماتی از وزارت خانه های دولت جمهوری اسلامی، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی، و اعضای برگزیده انجمن ایران و ارمنستان، راهکارهای توسعه روابط دو جانبه میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان بررسی شد.

در این هم اندیشی که یکشنبه، 10 اسفند ماه، در سالن خلیج فارس هتل باباطاهر برگزار شد راهکارها و چگونگی بسط روابط فرهنگی میان دو کشور و موانع احتمالی آن، ایجاد پل های ارتباطی و توسعه همکاری ها در زمینه های تبادل کالاهای فرهنگی و صنعتی، توسعه گردشگری و همچنین راهکار های ارائه تولیدات مشترک فرهنگی، به منظور شناخت بیشتر دو ملت از هم، به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

دماوندی‌،‌ رئیس انجمن دوستی دو کشور، با بیان اینکه اهمیت اینگونه نشست ها همراه با ترسیم دیدگاه های نوآورانه و به روز به منظور توسعه همکاری های مشترک می باشد، رئوس مباحث این نشست را مشخص کرد.

لئون آهارونیان اولین سخنران این نشست، با طرح این موضوع که انجمن دوستی ایران و ارمنستان موجودیت خود را هم زمان با برداشته شدن اولین گام های تجاری، فرهنگی و سیاسی جوامع دو کشور بدست آورد، بعنوان یک التزام و با پیشنهاد مستقیم آقای کلینی بصورت انجمن فعالیت های خود را بصورت هدفمند آغاز کرد.

آقای کلینی، سفیر پیشین ایران در ایروان نیز با ابراز اینکه انجمن دوستی ایران و ارمنستان فعالیت خود را با اولین گام های برداشته شده از طرف یکایک افرادی که در راه تبادل همکاری های تجاری و فرهنگی فعالیت کرده اند آغاز شده افزود: تنها کاری که صورت گرفت این بود،که کلیه فعالیت ها بصورت هدفمند در این انجمن ثبت و پیگیری و مورد حمایت قرار گیرند.

سفیر پیشین ایران در ارمنستان همچنین از گرایش مردم دو کشور نسبت به تاریخ و فرهنگ دو ملت ذکر به میان آورد و خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران همواره رفتاری دوستانه با همسایگان خود اعمال داشته است. وی در ادامه افزود: در ارمنستان مردم ضرب المثل مناسبی برای اینگونه مناسبات و نزدیکی ها دارند که می گوید: همسایه دوست به از فامیل دور... این همان رویکردی است که ایران نسبت به همسایگانش، به خصوص ارمنستان بروز داده. وی همچنین از دیازپورای ارمنیان که به اصطلاح رایج ژورنالیستی به اشتباه گاهی لابی خوانده می شود،سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد،که هر اجتماعی که در راه اهداف خود تلاش می کند و در این تلاش یار و یاورانی نیز در کنار خود می یابد این همیاری را لابی و لابی گری خواندن نمی تواند واژه درستی باشد. اگر چنین باشد روابط گروه های تروریستی حاضر در کشورهای همجوارمان با کشورهای یاور عمدتا غربیشان را باید چه نامید.

روبرت بگلریان نماینده ارمنیان اصفهان و جنوب کشور در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه روابط شکل گرفته میان دو کشور، در زمینه های اقتصادی و فرهنگی هنوز هم بیانگر پتانسیل ها و قابلیت های موجود نمی باشد نتیجه حاصل را در سطحی پائین تر از حد ایده آل دانست.

مهندس عرب باغی مدیرعامل منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس به عنوان میهمان ویژه نشست در سخنانی ضمن اشاره به روابط دیرینه و کهن دو کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان، روابط خوب دو کشور در کلیه عرصه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، ... را برشمرده و بر نقش بسیار سازنده منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس به عنوان پلی بین دو کشور تاکید نمود.

باغی با بیان اینکه در منطقه مورد بحث خود، فعالیت هائی با هدف بازسازی اماکن گردشگری صورت گرفته خاطرنشان کرد که از بازسازی کلیساها و ابنیه تاریخی ارمنیان در منطقه، با برنامه ریزی هدفمند، برای جذب گردشگر از ارمنستان و سایر نقاط جهان می توان بهره برد. وی افزود برای این منطقه نقشه ای طراحی شده که مستقیماً بر بهبود شرایط زندگی بومیان این منطقه نیز تاثیر مثبت خواهد داشت. مهندس باغی همچنین از کمبود امکانات رفاهی برای توقف گردشگران در این منطقه سخن گفت.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس ضمن اینکه خواستار حضور فعال تر سرمایه گذاران ارمنی در منطقه آزاد ارس و انجام سرمایه گذاری های مشترک و فعالیت های اقتصادی و صنعتی دو جانبه با کشور ارمنستان گردید بر آمادگی ارس به ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران خارجی تاکید نمود. ایشان در بخشی از سخنانشان به فعالیت های جدید منطقه آزاد ارس در منطقه نوردوز (تنها مرز مشترک بین ایران و ارمنستان) و ارائه تسهیلات و امکانات رفاهی در گمرک نوردوز اشاره نمود و با توجه به فراهم شدن زمینه های حضور اقتصادی فعال تر کشورمان در روسیه، کشور ارمنستان را به عنوان پل ارتباطی که می تواند این روابط را تسهیل نماید برشمرد. عرب باغی اظهار داشت تولیدات مشترک با کشور ارمنستان و استفاده از تسهیلات اتحادیه گمرکی اورآسیا می تواند موجبات حضور قدرتمند اقتصادی، تجاری و صنعتی جمهوری اسلامی ایران در بازار بزرگ و وسیع روسیه و کشورهای دیگر مشترک المنافع گردد.

مدیر عامل منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس در ادامه این نشست از مرمت و ساخت مسیرهای منتهی به قراکلیسا (کلیسای جامع تادئوس مقدس) و فعالیت های صورت گرفته برای ایجاد شرایط مناسب برای حضور زائرین و گردشگران در این مکان تاریخی صحبت به میان آورد.

مهندس باغی همچنین از نامناسب بودن راه های ارتباطی و جاده ای ارمنستان برای سامان بخشیدن به روابط تجاری و بهره مندی از پتانسیل های موجود میان طرفین گفت و متذکر شد که این مسئله می تواند یکی از موانع اصلی در راه بهره مندی از قابلیت های موجود در بازارهای طرفین باشد.

در ادامه آقای دماوندی با ارائه برنامه ها و فعالیت های صورت گرفته از طرف «انجمن دوستی» با استفاده ازامکانات تصویری سالن کنفرانس، تصاویری از این فعالیت ها و همچنین فیلم های مستندی که با همکاری دو کشور تولید شده بودند را ضمن توضیحات مربوطه به نمایش گذاشت.

رئیس انجمن دوستی ایران و ارمنستان با ترسیم برنامه های مخصوص سال پیش رو با نام «فیرزوه-250» و اجرای نزدیک به 50 برنامه گروهی که برای اولین بار در خارج از مرزهای کشور به وقوع خواهند پیوست پرده برداشت.

«فیرزوه-250» به مناسبت 250-مین سالگرد تاسیس مسجد کبود ایروان نامگذاری شده شامل کلیه برنامه های فرهنگی خواهد بود که در همین راستا اجرا خواهند شد. وی از انجام برنامه های گروهی که توسط انجمن ها و ارگان های دولتی و غیردولتی مختلف بصورت همیاری در ارمنستان صورت خواهند گرفت به برنامه های فرهنگی که در آن خانواده های ایرانی نیز شرکت خواهند داشت همچون برگزاری «رالی خانوادگی با اتومبیل های شخصی در مسیر ایران به ارمنستان» و برنامه های مشابه بسیاری نام برد.

آقای دماوندی همچنین از تولید دو فیلم مستند که با همکاری مشترک طرفین صورت گرفته با موضوع قراکلیسا نام برد.

دماوندی با اعلام این خبر ابراز امیدواری کرد که با اتمام مراحل تولید این مستند، بتوان آن را در جشنواره های «زردآلوی طلائی ارمنستان» و فیلم فجر ایران شرکت داد.

وی همچنین از حضور بیش از 30 خبرنگار و فعال رسانه ای ارمنستانی در ایران صحبت به میان آورد که این کار به همت انجمن دوستی و با هدف آشنائی فعالین رسانه ای ارمنستان با فعالیت های صورت گرفته و قابلیت های موجود در ایران صورت گرفته. وی افزود: برای انجام این کار و هماهنگی های صورت گرفته بیش از چندین ماه زمان صرف شده.

رئیس انجمن دوستی ایران و ارمنستان بعنوان یکی از مهم ترین فعالیت های صورت گرفته، اختصاص یک شماره از نشریه همشهری دیپلماتیک به مسائل مربوط به ارمنستان و جمع آوری مقالات و مطالب مرتبط با آن دانست که این امر بیانگر اهمیت این موضوع برای رسانه های ارتباط جمعی ایران نیز می باشد.

نشست فوق با سخنان رئیس اداره دوم دیپلماسی عمومی آقای ناظری ادامه یافت. وی با بیان اینکه خانم افخم علاقه زیادی برای شرکت در این نشست داشتند و تنها به دلیل تداخل زمان نشست ها و مشغله کاری موفق به حضور نشدند از اهمیت همسایگان شمالی، بخصوص جمهوری ارمنستان برای جمهوری اسلامی ایران صحبت به میان آورد. وی با اشاره به جمله آقای کلینی که «همسایه دوست به از فامیل دور است» خاطر نشان کرد اهمیت داشتن همسایگان دوست برای ایران بیش از هر چیز دیگری بیانگر خط و مش دیپلماسی ایران بر پایه روابط دوستانه، ثبات و امنیت برای همسایگان و کل منطقه است.

آقای کندری رئیس میز ارمنستان وزارت امور خارجه، آقای حکیم زاده نماینده وزارت نیرو، آقای پورپزشک رئیس بنیاد فردوسی و آقای درنیک ملیکیان سردبیر روزنامه آلیک دیگر سخنرانان این نشست بودند که به ترسیم دیدگاه های دستگاه ها و ارگان های متبوع خود پرداختند.

در پایان این نشست هم اندیشی، درگاه اینترنتی انجمن دوستی ایران و ارمنستان بدست مهندس باغی مدیرعامل منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس رونمائی و فعال شد.

مراسم رونمائی از دو کتاب «رفیق پانجونی» و «غارنشین ها» که بدست آندرانیک خچومیان به زبان فارسی برگردانده شده اند پایا ن بخش این نشست بود.

آندراینک خچومیان در همین ارتباط، با ذکر اینکه روابط دوستانه و اقتصادی که بین دو کشور برقرار شده اند بر پایه ارتباطات ناگسستنی فرهنگی دو ملت شکل می گیرند گفت: نویسندگان و فعالین حوزه فرهنگی همواره نقشی اساسی در بهبود این وضعیت ایفا نموده اند. لذا رسیدگی به وضعیت معیشت این قشر هم بهتر است در دستور کار انجمن دوستی قرار گیرد تا شاهد گشایش و شکوفائی هر چه بیشتر این روابط باشیم.