به نقل از سایت: www.hoosk.net

 

ناشر و وکیل مدافع معروف ترک راکیب زاراکوغلو در مقاله ای تحت عنوان "اولین مراسم یادبود" که در روزنامه اوزگور گوندم ترکیه به چاپ رسیده به مسئله نسل کشی ارمنیان و دیدگاه های متفکران ترک در نفی و انکار نسل کشی ارمنیان اشاره کرده و به تلاش های جانفرسای جامعه ارمنیان برای یادآوری این واقعه می پردازد.

نویسنده در ابتدای مقاله به انتقاد از محققین ترک پرداخته و می نویسد:

گروه کثیری از محققین و تاریخدانان ترک برای تحقیق در خصوص مسئله نسل کشی ارمنیان به منابع نامتعبر روسی روی آورده اند و سعی دارند بوسیله این منابع ارمنیان را خائن به امپراطوری عثمانی معرفی کرده و حتی پا را فراتر گذاشته و می گویند ارمنیان به خدمت ارتش روسیه در آمدند و مسلمانان ترک را قتل عام کردند، پس سزاوار نابودی بوده اند. گروه دیگری از محققین نیز در ادعایی متضاد علت نابودی ارمنیان را مسائلی چون بیماری،قحطی و قرار گرفتن ترکیه در شرایط جنگی عنوان می کنند و از این طریق سعی دارند از تعداد قربانیان بکاهند. همچنین عده ای نیز با وقاحت تمام می گویند ببینید بسیاری از ارمنیان را زنده نگه داشتیم و آنها امروز در ترکیه زندگی می کنند.

با همه این تفاسیر می توان گفت علی رغم انکار وقوع نسل کشی از سوی این متفکرین، آنها با بیان این ادعاها و فرضیات متناقض بصورت ناخوداگاه اقرار می کنند که نسل کشی اتفاق افتاده است.

زاراک اغلو در بخش بعدی مقاله به مقوله یادآوری نسل کشی ارمنیان می پردازد و می نویسد:

هنگامی که در خصوص نسل کشی ارمنیان صحبت می کنیم هرگز نباید سخنان هیتلر را که قبل از حمله به لهستان در جمع سربازان ارتش نازی در توجیه کشتار یهودیان ایراد شد فراموش کنیم. هیتلر گفته بود:"امروزه چه کسی جنایت های  چنگیز خان و قتل عام ارمنیان را به یاد می آورد؟" این سخنان هیتلر در حالی بیان شد که دنیا فراموش کرده بود ولی هیتلر به یاد می آورد ، زیرا یکی از دوستان نزدیک هیتلر یعنی شنوبر ریختر که در زمان نسل کشی ارمنیان در ارزروم خدمت می کرد بارها گزارشات آن جنایات را برای وی نوشته بود.

زاراک اغلو در بخش دیگری از مقاله به سیاست های دولت ترکیه در قبال مسئله نسل کشی ارمنیان اشاره کرده و می نویسد:

ارمنیان در طول همه این سالها نتوانستند این زخم تاریخی را فراموش کنند زیرا دولت های ترکیه سیاست انکار را در پیش گرفتند و تا مادامی که ترکیه این سیاست را ادامه دهد قبرهای ارمنیان باز خواهند ماند و هرگز به آرامش نخواهند رسید.

زاراک اغلو در ادامه مقاله به عدم اجازه برگزاری مراسم یادبود قربانیان نسل کشی ارمنیان در ترکیه که موضوع اصلی مقاله وی است پرداخته و می گوید: برای اولین و آخرین  بار در سال 1919 این اتفاق افتاد و دیگر هرگز اجازه برگزاری مراسم یادبود صادر نشد. باعث تاسف است که ارمنیان در تمام نقاط جهان حتی در کشور همسایه و مسلمان ما ایران نیز می توانند این مراسم را برگزار کنند و بسیار شرم آور است زیرا  تنها در کشور ما ترکیه امکان داشت که از برگزاری این مراسم جلوگیری شود.

زاراک اغلو در انتهای مقاله با اشاره به دلایل نابودی ملت ارمنی می نویسد:

هدف و سیاست اصلی حکومت عثمانی پاکسازی قومی ارمنیان بود که سلطان عبدالحمید آغاز کرد و طلعت پاشا آن را به پایان رساند.

ایساک یونانسیان