به نقل از سایت: www.irna.ir

 

آیکوت اردوغدو نماینده مجلس از حزب جمهوری خلق و رییس کمیته بررسی اختلاس ها در ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان رییس جمهوری این کشور در دوران نخست وزیری خود و همچنین سران حزب حاکم عدالت و توسعه به رغم سردادن شعارهایی علیه رژیم صهیونیستی، در پشت پرده تلاش می کنند که با این رژیم توافقنامه های جدیدی امضا کنند.

به گزارش پایگاه خبری الوقت،حکومت حزب عدالت و توسعه ترکیه به لابی های یهود آمریکایی ٦٥ میلیون دلار پرداخت کرده و از آنها خواسته است که از حکومت ترکیه حمایت کنند.

اردوغان در اجلاس داووس وانمود کرد که ضد رژیم اسراییل قیام کرده است. وی به ترکیه و جهان اسلام وانمود کرد که از مردم مظلوم فلسطین حمایت می کند، ولی در آمریکا خلاف این قضیه، سیاست اجرایی را دنبال می کند. حزب حاکم عدالت و توسعه برای آنکه اثبات کند، حکومت ترکیه حامی و طرفدار رژیم اسراییل است به شرکت های لابی اسراییلی ٦٥ میلیون دلار پرداخت کرده است. از اینرو با شعارهای ضد اسراییلی احساسات مردم در جهت حمایت از مردم فلسطین را مورد سو استفاده قرار می دهد.

حکومت حزب حاکم عدالت و توسعه به سناتورهای آمریکایی و رهبران تشکل های یهودی و لابی های یادشده پول پرداخت کرد و با آنها قراردادهای همکاری امضا کرده است.

سیاست حزب حاکم عدالت و توسعه در قبال رژیم اسراییل دو چهره است. وزارت دادگستری آمریکا سندی منتشر کرده است که حزب عدالت و توسعه ٣٠ سپتامبر ٢٠٠٨ با شرکت Neusner communication قرارداد امضا کرده است. این شرکت قرار بود به نفع ترکیه لابی گری کرده و تشکل های لابی یهود آمریکا را جذب و ترکیه را حامی غرب و رژیم اسراییل معرفی کند. سران یهودی نیز آمریکا را برای پذیرش دیپلمات های ترک و مذاکره با آنها قانع کنند.

بر اساس این گزارش، بنا به اسناد موجود، تاکید شده که حکومت حزب عدالت و توسعه طرفدار یهود و رژیم اسراییل، طرفدار جامعه یهود آمریکا و اعضای کنگره است.

حزب عدالت و توسعه از یک سو به تبلیغات ضد اسراییلی دست می زند و از سوی دیگر مالیات های مردم آناتولی را به لابی های یهودی و رژیم اسراییل پرداخت می کند. این در حالی است که حزب جمهوری خلق درباره هیچ قوم و مردمی پیشداوری نمی کند.

مساله، فعالیت لابی گری دولت ترکیه نیست، بلکه سیاست دو چهره حکومت حزب عدالت و توسعه است. در یک سو در کوچه و خیابان ضدیت با رژیم اسراییل را تحریک و تشویق می کند و در سوی دیگر در آمریکا تلاش می کند که خود را حامی این رژیم نشان دهد.