متن ذیل توسط خانم دیلانچیان از اعضای شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران در خانه هنرمندان و کلیسای مریم مقدس قرائت گردید.

 

در نهايت تأسف و تألم زاون قوکاسیان، منتقد، مدرس و فیلمساز ارجمند، پس از تحمل رنج و بيمارى از ميان ما رفت و به آرامش ابدى پيوست.

همواره خبر پرکشیدن هنرمندان بسیار سخت و تلخ است. به ویژه هنرمندانی که از جان خود مایه گذاشته اند و برای پیشرفت فرهنگی و بالندگی هنر در ایران هیچ تلاشی را دریغ ننموده اند.

زاون قوکاسیان را می توان از جمله فعالترین و کوشاترین افراد عرصه سینما دانست. شخصی که در طول زندگی نه چندان طولانی اش هیچگاه در کارش متوقف نشد و تمام عمرش را وقف اعتلای سینمای ایران نمود.

او در سال ۱۳۲۹ در خانواده ارمنی دراصفهان به دنیا آمد و از دانشگاه همین شهر، در رشته شیمی فارغ التحصیل شد، اما سینمادوستی مادرش سبب شد که او نیز به سینما علاقمند شود و از همان جوانی سینما را برگزیند.

وی که از سال 1350 فیلمسازی را با ساخت فیلمهای کوتاه در سینما آغاز نموده بود، به واسطه ی روحیه ی کاوش گرش تبدیل به یکی از بزرگترین منتقدان سینمای ایران شد. اندیشه های ارزشمند و نابش نه تنها بر اوراق مجلات معتبر و بیش از 24 عنوان از کتابهای تألفی اش دل هنرمندان و هنردوستان را می ربود، بلکه بر هر فیلم مستند و هنریش ردای عشق می پوشاند.

تبلور چهار صده اصالت و ابهت جلفایی بود که زاون را همچون سفیر همیشه عاشق اصفهان به چهارگوشه ی جهان گسیل می کرد.

یک لبخندش کفایت می کرد تا شعله ی امید را در دلمان زنده نگه دارد.

امید به جاودانه شدن تمام ارزشهای جلفایی به مدد دوربین و قلمش. از کلیساها و مدارس ارامنه ی جلفای اصفهان گرفته تا نقاشان نامدار زادگاهش.

و چه ایده های بکری از واپسین دیدارمان در صحن کلیسای وانک صد افسوس ناتمام همچنان خاطره ماند.

قوکاسیان از هنرمندانی بود که به واسطه صداقت و شرافتش همواره مورد احترام خاص و عام بود. شخصی که علیرغم مشغله ی فراوان همیشه اماده یاد دادن و آموزش جوانان بود. شخصی که با صداقت فراوان و دور از غرض ورزی و تنها به هدف پیشرفت این عرصه ی هنری نظرات خود را بر کاغذ می نگاشت. و شخصی که حتی در واپسرین لحظات زندگی و در بستر بیماری مثبت اندیشی خود را از دست نداد و همواره با لبخندی بر لب فعالانه به انجام رسالت خویش پرداخت.

اگرچه فقدان او را در جامعه ارامنه همواره احساس خواهیم نمود اما ایمان داریم نامش همیشه در صحنه زندگی ما باقی خواهد ماند.

شوراى خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران سوگ از دست دادن اين هنرمند با ارزش را به خانواده محترم ايشان و تمامى هموطنان هنردوست تسليت عرض نموده و شادی و آرامش ابدی را برای روح آن عزیز از دست رفته از خداوند مهربان ارزومندست. همچنین مراتب سپاس و قدردانی خود را از هنرمندان و مسئولین گرامی خانه هنرمندان که زحمت تدارک مراسم وداع با زاون را تقبل نموده اند ابراز می دارد.