نویسنده حدود 24 کتاب درباره سینماگران مختلف ایران، مترجم، منتقد و مدرس فقید سینما زاون قوکاسیان پس از مدت ها دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان در تاریخ 1 اسفند 1393 دار فانی را وداع گفت.

مراسم تشییع پیکر زاون قوکاسیان، ساعت 13:30 روز دوشنبه 4 اسفند ماه با حضور اعضای خانواده مرحوم، آقای روبرت بگلاریان نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران در مجلس شورای اسلامی، مسئولین خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران، نمایندگان جامعه ارامنه، نمایندگانی از استانداری، شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و دیگر مسئولین، هنرمندان و دست اندرکاران خطه ی سینما از اصفهان و دیگر نقاط ایران در خانه هنرمندان اصفهان آغاز گردید. 

در ابتدای مراسم پیام رسول زرگرپور استاندار اصفهان به سمع حاضرین رسید. سپس خانم دیلانچیان عضو شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران، پیام این شورا و جامعه ارامنه را قرائت نمود. خانم دیلانچیان در میان سخنان خود فرمود: «همواره خبر پرکشیدن هنرمندان بسیار سخت و تلخ است. به ویژه هنرمندانی که از جان خود مایه گذاشته اندو برای پیشرفت فرهنگی و بالندگی هنر در ایران هیچ تلاشی را دریغ ننموده اند. زاون غوکاسیان را می توان از جمله فعالترین وکوشاترین افراد عرصه سینما دانست. شخصی که در طول زندگی نه چندان طولانی اش هیچگاه در کارش متوقف نشد و تمام عمرش را وقف اعتلای سینمای ایران نمود. تبلور چهار سده اصالت و ابهت جلفایی بود که زاون را همچون سفیر همیشه عاشق اصفهان به چهارگوشه ی جهان گسیل می کرد. یک لبخندش کفایت می کرد تا شعله ی امید را در دلمان زنده نگه دارد. امید به جاودانه شدن تمام ارزشهای جلفایی به مدد دوربین و قلمش. از کلیساها و مدارس ارامنه ی جلفای اصفهان گرفته تا نقاشان نامدار زادگاهش. و چه ایده های بکری از واپسین دیدارمان در صحن کلیسای وانک صد افسوس ناتمام همچنان خاطره ماند...»

در ادامه محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه‌ سینما، علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر، محمدرضا اصلانی مستندساز، آقاییان ‌زاده معاون سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، هوشنگ حریرچیان بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون و‌ استاد شاه زیدی خواننده مشهور موسیقی سنتی کشور به بیان فعالیت‌های زاون قوکاسیان در عرصه سینما، نویسندگی و نقد پرداختند و وی را اسطوره‌ای در این زمینه عنوان کردند. سید مهدی سیدین‌نیا رئیس حوزه هنری اصفهان نیز در بیانات خود از رونمایی کتاب سینمایی زاون قوکاسیان پس از مراسم تشییع خبر داد.

در این مراسم ذاکر اصفهانی استاندار سابق اصفهان، نیک‌آیین معاون امور اجتماعی استانداری اصفهان، کارگردانان و هنرمندانی مانند کیومرث پوراحمد، جعفر پناهی، صدرعاملی، حسن اکلیلی، عمار تفتی، فرهاد توحیدی، رشیدیان، توکلی، قاضی نظام، فرهاد روح رام، کامبوزیا پرتویی، ابراهیم مختاری، محمدرضا اصلانی، فرهاد ورهرام، مجید مصطفوی، محسن هاشمی، کامران ملکی، اردزند، محسن خان‌جهانی، احمد طالبی‌نژاد،‌ کیوان کثیریان، دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان و دانشگاه سپهر و اعضای خانه هنرمندان استان اصفهان و ... نیز حضور داشتند.

پس از مراسم وداع در محوطه خانه هنرمندان اصفهان، پیکر شادروان زاون قوکاسیان در سکوت کامل به همراهی هزاران نفر حاضرین جهت انجام مراسم مذهبی به کلیسای مریم مقدس واقع در منطقه میدان جلفا انتقال داده شد. در این مراسم دانشجویان زاون قوکاسیان با بر دوش داشتن شال سفید و در دست گرفتن یک شاخه گل رز قرمز پیکر استاد خود را همراهی کردند.

مراسم کلیسایی را عالیجناب اسقف اعظم بابگِن چاریان پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران رهبری نمود. در این مراسم رییس دبیرخانه ادیان توحیدی اصفهان حجت الاسلام دکتر ارزانی و شهردار منطقه 5 اصفهان مهندس حميد عصارزادگان نیز حضور یافتند.

در پایان مراسم مذهبی، عالیجناب اسقف اعظم بابگِن چاریان با ارائه خلاصه ای از زندگی نامه مرحوم، وی را به عنوان فردی که همه ی توانایی و استعدادهای خویش را صرف پیشبرد و ارتقاء سطح کیفی هنر سینمای ایران کرد معرفی نمود و نام ایشان را در این عرصه ماندگار یافت. ایشان با اشاره به حضور بی سابقه هنرمندان و هنردوستان از سراسر ایران در مراسم وداع با زاون قوکاسیان، آن را دلیلی بر بی پاسخ نماندن ایثار و تلاش های آن مرحوم و همچنین مایه افتخار جامعه ی ارامنه و جامعه ی سینمایی ایران دانست.

در محوطه کلیسای مریم مقدس نماینده خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران، همکاران و شاگردان مرحوم زاون قوکاسیان سخنانی ایراد نمودند. پس از آن جمعیت چند هزار نفری حاضر در مراسم تشییع، پیکر متوفی را تا آرامستان ارامنه اصفهان واقع در دامنه کوه صفه همراهی کردند و در جوار پدر و مادرش به خاک سپردند.

یاد و خاطره عزیز زاون قوکاسیان، از مردان جاودان سینمای ایران، گرامی باد.