به نقل از سایت: www.irna.ir

 

ارتش ترکیه به دلیل واهی محاصره مقبره شاه سلیمان عثمانی در خاک سوریه، یکشنبه شب با 50 دستگاه تانک وارد خاک سوریه شد و نیروهای نظامی خود در این منطقه را به خاک ترکیه منتقل کرد.

به گزارش ایرنا، احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه بامداد امروز (یکشنبه) در یک کنفرانس خبری در آنکارا این خبر را اعلام کرد و گفت: پیش از اینکه پرچم ترکیه در مقبره شاه سلیمان پائین آورده شود، نیروهای مسلح ترکیه در منطقه دیگری از سوریه پرچم ترکیه را به اهتزاز درآورده و آنچه که (به گفته وی) امانت مقدس در این مقبره بود، به ترکیه منتقل شد.

وی افزود: ما تصمیم گرفتیم بقایای جسد سلیمان شاه را به مکان دیگری در سوریه که تحت کنترل ارتش ترکیه قرار دارد، منتقل کنیم.

داوداوغلو در توجیه علت تخلیه این مکان که ترکیه مدعی است براساس قراردادهای بین المللی خاک این کشور شناخته می شود، افزود: پیشتر نیز دو بار مقبره سلیمان شاه در داخل خاک سوریه جابه جا شده بود.

نخست وزیر ترکیه با بیان این که این عملیات از یک هفته پیش مطرح بود و شب گذشته نیروهای ترکیه از دو نقطه وارد خاک سوریه شدند، گفت: در این دو عملیات که به طور همزمان انجام شد، بخشی از نیروهای ترکیه به روستای الشمسه سوریه رفته و پرچم ترکیه را به اهتزاز درآورده و همزمان طی عملیات دیگری پرچم ترکیه از مقبره سلیمان شاه پائین آورده شد و نیروهای حافظ این مقبره و امانات موجود در این مقبره به ترکیه منتقل شد.

نخست وزیر ترکیه ادامه داد: در این عملیات درگیری رخ نداد و فقط یک سرباز ارتش ترکیه در شروع عملیات در سانحه رانندگی جان خود را از دست داد.

داوداوغلو گفت: نیروهای ترکیه بامداد امروز به ترکیه بازگشته و فقط شمار کمی از آنها در روستای الشمسه باقی ماندند.

وی در پاسخ به اینکه آیا ترکیه در خصوص این عملیات به سوریه و یا نیروهای محلی خبر داده و در این زمینه همکاری کرده است؟ گفت: این منطقه خاک ترکیه محسوب می شود و ترکیه با استناد به حقوق بین المللی خود این عملیات را انجام داده است و فقط برای اینکه حادثه ناگواری رخ ندهد، پس از شروع عملیات، نیروهای ائتلافی بین المللی را که علیه داعش می جنگند، مطلع کرده است.

داوداوغلو با اشاره به این که به دنبال خروج نیروهای ترکیه از مقبره سلیمان شاه، این مکان منفجر شده است، بیان کرد: مقبره جدید سلیمان شاه بطور موقت در روستای الشمسه سوریه خواهد بود.

پیشتر نیز چندین بار گزارش شده بود که داعش مقبره سلیمان شاه را محاصره کرده ولی ترکیه همواره ادعا می کرد که این نقطه خاک ترکیه است و اگر تعرضی به آن صورت بگیرد، به شدیدترین وجه مقابله خواهد کرد.

حدود 50 نظامی ارتش ترکیه به طور دوره ای محافظت این مقبره را به عهده داشتند.

بر اساس ماده 9 معاهده منعقد شده میان ترکیه و فرانسه در دوره سلطه فرانسه بر سوریه در سال 1921 میلادی، این مکان تحت حاکمیت ترکیه قرار دارد و سربازان ترکیه ای از آن محافظت می کنند.

ترکیه در کنار کشورهای آمریکا، عربستان، قطر و برخی دیگر از کشورهای غربی-عربی از حامیان گروه های تروریستی در سوریه به شمار می روند که تاکنون (از اسفند ماه سال 1389) موجب کشته شدن صدها هزار مردم بی گناه سوریه شده اند.