به نقل از سایت: www.yerevan.mfa.ir

 

مراسم دیپلماتیک بزرگداشت سی و ششمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در تاریخ 21 بهمن ماه در اقامتگاه دولتی ایروان برگزار گردید.

در این مراسم جمع کثیری از شخصیتهای سیاسی و  نمایندگان مجلس ارمنستان، سفرا و دیپلماتهای مقیم و همچنین جمعی از تجار، سیاستمداران، اساتید دانشگاه و غیره حضور داشتند.

در مراسم مذکور آقایان رئیسی سفیر جمهوری اسلامی ایران و شاوارش کوچاریان معاون وزیر امورخارجه ارمنستان سخنرانی نمودند.

 

متن سخنرانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مراسم دیپلماتیک بزرگداشت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

 

بسمه تعالی

 

جناب آقای کوچاریان معاون محترم وزیر امورخارجه جمهوری ارمنستان

وزراء، نمایندگان پارلمان، سفرا و دیپلمات های محترم

میهمانان گرامی، خانم ها و آقایان

- ضمن ابراز احترامات و خشنودی خود از دیدن شما، از اینکه دعوت اینجانب برای حضور در این مراسم را پذیرفته اید تشکر می کنم.

- خوشحالم که امشب سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را در کنار شما جشن می گیریم.

- از اجرای زیبای سرود جمهوری اسلام ایران و سرود جمهوری ارمنستان توسط دانش آموزان فارسی آموز مدرسه 200 ایروان تشکر می کنم.

- مایلم از مسئولین محترم این مدرسه و مدارس دیگری که در آنها کلاس آموزش زبان فارسی دایر می باشد و همچنین از مسئولین محترم دولت ارمنستان برای فراهم نمودن زمینه تشکیل چنین کلاس هایی قدردانی نمایم.

- سی و شش سال قبل، ملت ایران توانست با رهبریت امام خمینی ( ره ) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، نظام پادشاهی را با نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر مردم سالاری دینی جایگزین نماید.

- در طول سی و شش سال گذشته توانسته ایم از فراز و نشیب های بسیاری عبور کنیم.

- دوران سخت جنگ تحمیلی هشت ساله، دوران تحریم های ناعادلانه طولانی، فشارهای متعدد سیاسی و اقتصادی، دسیسه های مختلف با هدف براندازی نظام اسلامی و بسیاری از مشکلات دیگر را با موفقیت پشت سر گذاشته ایم و با برخی از این موارد هنوز هم در چالش هستیم.

- علیرغم همه این مشکلات موفق به بازسازی کشور شده و شاهد رشد چشمگیر و روزافزون در عرصه های گوناگون در ایران بوده و هستیم.

- در همین راستا امیدواریم بتوانیم چالش نامشروع مربوط به پرونده فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود را نیز به نتیجه رسانده و به حل و فصل نهایی این پرونده نائل شویم.

- قطعاً در این راه به حمایت دوستان خود در جامعه بین المللی نیازمندیم و از توجهات و حمایت های کشورهای دوست ازجمله جمهوری ارمنستان بعنوان همسایه ای خوب در منطقه قفقاز جنوبی قدردانی می کنیم.

- یکی از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ارتقای روابط دوستانه با تمامی کشورها بویژه کشورهای همسایه است و خوشحالم بگویم که جمهوری ارمنستان از جایگاه خاصی در بین همسایگان ما برخوردار است.

- روابط با جمهوری ارمنستان در سال های اخیر بنحو قابل توجهي گسترش یافته و امیدوارم با اجرای طرح های توافق شده و با استفاده از ظرفیت های بسیار موجود، شاهد توسعه روزافزون این روابط باشیم.

- معتقدم در مقطع حساس کنونی که دشمنان ادیان و تمدن ها بدنبال دامن زدن به موضوع برخورد تمدن ها و ادیان و بویژه دسیسه اسلام هراسی هستند، روابط ایران بعنوان مرکز تشیع جهان با ارمنستان بعنوان تنها کشور غیرمسلمان همسایه ایران، مبین تعامل سازنده بین این دو دین الهی و الگویی برای سایر کشورها است.

- مایلم به اطلاع برسانم در طی سه ماه گذشته تحولات خوبی در روابط دو کشور را شاهد بودیم.

- دیدار جناب آقای آبراهامیان نخست وزیر محترم و هفت نفر از وزرای ایشان از ایران و تشکیل کمیته عالی نظارت بر روابط، برگزاری موفقیت آمیز دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور و همچنین دیدار چند روز قبل جناب آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه از ایروان مبین اراده عالیه دو طرف برای گسترش و ارتقای این روابط است.

- بار دیگر از اینکه در این شادی امشب با ما سهیم شده اید از همه شما سپاسگذاری می کنم و برای همه شما و ملت و دولت ارمنستان سرافرازی و موفقیت و برای جامعه جهانی، صلح و دوستی و داشتن جهانی عاری از خشونت و افراطی گری آرزو می کنم.