به نقل از سایت: www.farsnews.com

 

آمریکا سعی دارد از تشدید اوضاع در روابط ارمنستان ـ آذربایجان به نفع خود استفاده کرده و نقش بیشتری در حل و فصل مناقشه نه چندان ساده قره‌باغ بازی کند و اظهارات سفیر جدید آمریکا در ایروان، گویای این سیاست است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «ریچارد مایلز» سفیر جدید آمریکا در ارمنستان روز دوشنبه گذشته در مراسم سوگند خویش در واشنگتن اعلام کرد که اصلی‌ترین اولویت در ماموریت خویش را حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی، کمک به ایجاد جامعه آزاد و شکوفا در ارمنستان و برقراری صلح بین این جمهوری و همسایگان آن نامید.

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیه‌تا» امروز، سه شنبه با اشاره به این مسئله نوشت: این در حالی است که مقامات ایروان ، جمهوری آذربایجان را به خودداری از قبول ابتکار عمل‌های گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در حل و فصل مناقشه قره باغ برای اقدام جدی طرفین برای تقویت اعتماد و رعایت رژیم آتش‌بس در منطقه، متهم کرده است.

به نوشته این روزنامه، مسئله این است که اوضاع در خطوط تماس در منطقه قره باغ کوهستانی چندین ماه است که وخیم شده و هر روزه شاهد نقض آتش بس و بروز درگیری‌های مرزی در منطقه هستیم که تاکنون قربانیانی نیز برجای گذاشته است.

روز دوشنبه وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که طرف آذربایجانی طی چند روز گذشته بارها آتش‌بس موجود را نقض کرده و نه تنها تیراندازی، بلکه شلیک خمپاره نیز صورت گرفته است.

در همین رابطه، «ادوارد نعلبندیان» وزیر امور خارجه ارمنستان نیز روز گذشته با «گربرت زالبر» نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور منطقه قفقاز جنوبی دیدار کرده و توجه وی را به افزایش اقدامات تحریک آمیز مقامات باکو در خصوص قره باغ جلب کرد. وی همچنین تاکید کرد که جمهوری آذربایجان به بی توجهی خود نسبت به توصیه‌ها و پیشنهادات گره مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در حل و فصل مناقشه قره باغ ادامه داده و مانع از پیشبرد مذاکرات صلح شده است.

این روزنامه چاپ مسکو می‌افزاید: واقعیت این است که برخی اظهارات «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهوری آذربایجان در کنفرانس امنیتی مونیخ نیز موجب تعجب بسیاری شده است. وی مناقشه قره باغ را بطور مستقیم مشابه اوضاع کنونی در شرق اوکراین ارزیابی کرد که به دلیل اقدامات افراد طرفدار روسیه قابل حل و فصل نیست. در حالیکه رهبران آذربایجان تاکنون همواره تلاش می کردند تا از بروز مناقشه مستقیم با مسکو بپرهیزند.

علی‌اف در حاشیه نشست مونیخ گفت: «مناقشه در اوکراین و درگیری بین آذربایجان و ارمنستان، مانند یک آینه هستند. اگر مناقشه قره باغ حل شود، بحران اوکرین نیز حل خواهد شد. هر دو این مناقشات یک سناریو داشته و آن نقض تمامیت ارضی کشوری مستقل، اشغال خاک آن و مشکل اقدامات جدایی طلبان طرفدار روسیه است».

رئیس جمهوری آذربایجان از مواضع گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در حل و فصل مناقشه قره باغ نیز انتقاد کرده و گفت: «اکنون بیش از 22 سال است که مناقشه قره باغ ادامه داشته و هیچ نتیجه‌ای از تلاش‌های این گروه حاصل نشده است».

«نیزاویسیمایا گازیه‌تا» می‌نویسد: با وجود این عدم رضایت، به نظر نمی‌رسد که سازمان امنیت و همکاری اروپا قصد داشته باشد در روند حل و فصل مناقشه قره باغ تغییری بوجود آورد. چند روز قبل در گزارش این سازمان در مورد این مناقشه، با تشریح روند اوضاع در منطقه یادآوری شده بود که 12 کشته و 18 زخمی از ماه ژانویه سال 2014 تاکنون، بیشترین تلفات در جریان مناقشه قره باغ است که گویای عملکرد درست این سازمان برای کنترل اوضاع و برقراری آتش‌بس در منطقه از زمان آغاز این مناقشه، یعنی سال 1994، است.

این روزنامه در پایان می‌افزاید: در چنین شرایط نه چنان ساده‌ای، سفیر جدید آمریکا در ایروان، اصلی ترین هدف خود در ماموریتش را کمک به حل و فصل مناقشه قره باغ اعلام کرده است. مایلز تاکید کرده که هدف سیاست آمریکا در قبال جمهوری ارمنستان واضح و بسیار ساده است: «حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی، کمک به ایجاد جامعه آزاد و شکوفا در ارمنستان و برقراری صلح بین این جمهوری و همسایگان آن». به گفته وی، برای رسیدن به این هدف، اولویت فعالیت او روی کمک به دولت و ملت ارمنستان برای تقویت دموکراسی و ارجحیت قانون، لیبرالیزه کردن اقتصاد و گسترش روابط بازرگانی با شرکای خارجی، از جمله ایالات متحده متمرکز خواهد شد.

این در حالی است که سخنان سفیر جدید آمریکا، بازتاب متفاوتی در جامعه کارشناسی ارمنستان داشته است. برخی سخنان دوستانه این دیپلمات را «صرفا حرف بدون عمل» ارزیابی کردند، ولی برخی نیز این اظهارات را نشان دهنده قصد دولت آمریکا برای تغییر سیاست خویش در قبال مناقشه قره باغ دانسته و یادآور شده‌اند که واشنگتن تلاش می‌کند تا مواضع خود در ارمنستان و از جمله در حل و فصل مناقشه قره باغ را تقویت کند و این مسئله در شرایطی رخ می‌دهد که روابط باکو و واشنگتن دچار تیرگی‌هایی شده و بهترین دوران خود را سپری نمی‌کند.