به نقل از سایت: www.irna.ir

 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از ثبت شش اثر جدید تاریخی استان در ردیف آثار ملی کشور خبر داد.

محمد فتحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تپه اسلام آباد میاندوآب و عمارت قدیمی هلال احمر تکاب، مسجد قره آغاج، کلیسای حضرت مریم ریحان آباد در ارومیه و آثار قلعه دم دم و کتیبه اورارتویی عین الروم اشنویه آثار جدید این استان هستند که مورد ثبت ملی قرار گرفته و شماره ثبت و حکم آنها صادر شده است.

وی اظهار کرد: کلیسای حضرت مریم به شماره ثبت 31169، محوطه باستانی قلعه دم دم به شماره ثبت 31173، عمارت هلال احمر تکاب به شماره ثبت 31171، مسجد قره آغاج ارومیه به شماره ثبت 31170، تپه اسلام آباد میاندوآب به شماره ثبت 31174 و کتیبه عین الروم اشنویه به شماره ثبت 31175 جزو آثاری هستند که به ثبت رسیدند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: پرونده آثار تایید شده چهار ماه قبل برای ثبت ارسال شده بودند.

وی اضافه کرد: فعالیت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در بخش ثبت میراث فرهنگی هم اکنون در سه حوزه ثبت آثار، ثبت رسوم و حریمها در حال انجام است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: سه اثر معنوی ناملموس استان نیز شامل واحدهای سنتی سنجش سطح، علم گردانی و چاقوسازی استان برای طرح در جلسه آینده شورای ثبت آثار ناملموس (معنوی) نیز در نوبت ثبت هستند.

با ثبت شش اثر جدید تعداد آثار تاریخی ثبت شده آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی کشور به یک هزار و 472 اثر رسید.

کلیسای مریم مقدس ریحان آباد ارومیه

یکی از کلیساهای تاریخی باقیمانده ارامنه در آذربایجان غربی و در ارومیه است که هنوز فرایض دینی و آیین و مراسم مذهبی در آن انجام می شود.

کلیسا دارای محور شرقی و غربی با پلانی متقارن با محور محراب است.

ساخت این کلیسا مربوط به قرن 17 میلادی است.