به نقل از سایت: www.hoosk.net

 

کانون مدافعان حقوق بشر ترکیه و جمعی از انجمن های اجتماعی ترکیه از رهبران سیاسی کشورهای جهان خواستند روز 24 آوریل 2015 بجای حضور در ترکیه و چاناق قلعه (مراسم گالیپولی) که رجب طیب اردوغان برای انحراف افکار عمومی از مراسم یکصدمین سالگرد نسل کشی ارمنیان ترتیب داده به ایروان رفته و در آن مراسم شرکت کنند.

به نقل از وبسایت (Evrensel) ترکیه، کانون مدافعان حقوق بشر ترکیه به همراه انجمن آشوریان شهر ازمیر،و جمعی دیگر از انجمن های اجتماعی و سیاسی ترکیه در یک نشست خبری و در بیانیه ای مشترک به انتقاد از سیاست های دولت ترکیه در نفی و انکار نسل کشی ارمنیان و تعیین روز 24 آوریل به عنوان پیروزی نیروهای ترک در نبرد گالیپولی پرداختند.

مارال چیلدر رئیس کانون مدافعان حقوق بشر ترکیه گفت:

تعیین روز 24 آوریل بعنوان روز پیروزی نیروهای ترک در نبرد گالیپولی یک اهانت بزرگ به انسان و انسانیت است.

همچنین آهان اشیک رئیس موسسه  اجتماعی و سیاسی "جان" ترکیه در سخنانی گفت:

اردوغان و دولت ترکیه بجای آنکه با تاریخ خود روبرو شوند اقدام به دعوت از رهبران سیاسی جهان جهت شرکت در مراسم پیروزی نبرد گالیپولی نموده اند،نفی و انکار نسل کشی ارمنیان تفاوتی با ادامه نسل کشی نداشته و این سیاست برنامه ریزی شده دولت ترکیه است.

ارن کسکین وکیل مدافع مشهور ترکیه و از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر ترکیه نیز در سخنانی گفت:

ماهیت نسل کشی ارمنیان برای ما واضح و روشن است و جای هیچ شک و شبهه ای باقی نمی گذارد از اینرو از تمام رهبران سیاسی جهان تقاضا داریم در روز 24 آوریل به ترکیه و چاناق قلعه نیایند وبه ایروان رفته و در مراسم یکصدمین سالگرد نسل کشی ارمنیان حضور به هم رسانند.