به نقل از سایت: www.irna.ir

 

نماینده ارامنه تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی گفت: ارامنه در برهه های مختلف در راه آرمانهای والای ایران قدم برداشته اند و در کنار برادران مسلمان خود در مبارزه با رژیم طاغوتی در زمان انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی تلاش کرده اند.

کارن خانلری دوشنبه شب در جشن انقلاب که با حضور شهروندان ارمنی ارومیه در کلیسای ارامنه این شهر ترتیب یافت افزود: انقلاب اسلامی ایران، جنبشی عظیم برای برقراری و تحقق ارزشهای والای انسانی، عدالت، آزادی و مفاهیم و آموزه های الهی و توحیدی بود.

وی اضافه کرد: ارامنه صدها سال در این مرز پرگهر در کنار برادران مسلمان، آشوری، کلیمی و زرتشتی حضور داشته اند و همواره برای حفظ این سرزمین از جان خود مایه گذاشتند.

وی با اشاره به سابقه روشن ارامنه ایران در راستای پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: یکی از شاخصه های این حضور، تبدیل شدن محله ارمنی نشین تهران به پایگاه انقلابیون در بحبوحه انقلاب بود که مشکلات زیادی را نیز برای رژیم ستمشاهی ایجاد کرد.

نماینده ارامنه تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود بر ایفای نقش اقشار مختلف مردم و ارامنه به ویژه در دوران جنگ تحمیلی تاکید دارند.

خانلری در بخش دیگری به همزیستی مسالمت آمیز اقوام و پیروان ادیان مختلف در ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: این همزیستی ریشه در فرهنگ و منش کهن تمدن ایران زمین و آموزه های دین اسلام دارد.

وی افزود: این همزیستی در طول تاریخ طولانی ایران وجود داشته در حالی که این امر در بسیاری از کشورهای غربی و اروپایی هنوز مغفول مانده است.

پایلاک ساهاک رییس شورای خلیفه گری ارامنه ارومیه نیز در این آیین با تبریک سی و ششمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اظهار کرد: ملت ایران شامل مسلمان، مسیحی و پیروان دیگر ادیان در مقابل تمامی توطئه های دشمنان اعم از تهدید نظامی، تحریم اقتصادی می ایستند و نقشه های دشمنان را نقش بر آب می کنند.

این آیین با برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری توسط دانش آموزان ارامنه ادامه یافت.