به نقل از سایت: www.farsnews.com

 

جانشین خلیفه‌گری ارامنه تهران و شمال کشور گفت: وظیفه ما این است که با صلح و عشق ذهن افراد گمراه را روشن کنیم، نه با خون در برابر خون. البته که ما عمل مجله شارلی‌ابدو را محکوم می‌کنیم، اما بهتر است ذهن مردم را روشن کنیم.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، اسقف ماکار آشکاریان جانشین خلیفه‌گری ارامنه تهران و شمال کشور در نشست «نفی توهین به مقدسات ادیان با راهبرد صلح عادلانه» که عصر امروز در شعبه 2 هتل بزرگ تهران برگزار شد،‌ گفت: آنچه از اتفاق اخیری که رخ داده شنیدیم برای ما تازگی ندارد چون این بی‌احترامی و تندی به مذاهب دیگر قبلاً هم بوده که نشانگر ضعف انسانیت است. مسلماً کسانی که از لحاظ انسانی یا بعد معنوی و انسانیت کار خود را پیش می‌برند، بسیار تفاوت دارند با کسانی که طرح‌های ناخوشایند می‌زنند.

وی ادامه داد: مشکل در اینجاست که نمی‌توانیم وجه تمایز بین فرهنگ اشتباه و صحیح داشته باشیم. منظورم این نیست که از اتفاق رخ‌داده در فرانسه (اقدام نشریه شارلی‌ابدو در انتشار کاریکاتور موهن از پیامبر اسلام) پشتیبانی می‌کنم، بلکه دارم موضوع را بیشتر باز می‌کنم. در خاورمیانه هزاران سالی است که ادیان مختلف در کنار هم در صلح و آرامش زندگی کرده‌اند و هیچ مشکلی با هم نداشته‌اند.

اسقف ماکار آشکاریان با اشاره به حادثه شرم‌آور قرآن‌سوزی در آمریکا توسط کشیش دیوانه تری جونز گفت: یک شخص مسیحی ممکن است یک کار اشتباه کند و موج عظیمی را بپا می‌کند، در حالی که اشتباه از یک شخص است نه دین‌اش، اما ممکن است دین افراد بسیاری زیر سؤال برود.

نائب خلیفه ارامنه تهران افزود: در غرب مخصوصاً در یک قرن اخیر کشورهایی که مسیحی هستند اگر خطایی می‌کنند آیا به نظرتان می‌توان چنین خطایی را به مسیحیت مرتبط کرد؟ کتاب مقدس نوشته که «باید برادرت را مثل خودت دوست داشته باشی»، با این اوصاف ما ادیان الهی نمی‌توانیم کاری غیر از این گفته را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: آزادی چیزی است که از طرف خدا به ما اعطا شده اما طرز تفکر ما در خاورمیانه با آنچه در غرب است تفاوت دارد. چیزی که درباره کاریکاتور توهین‌آمیز حضرت محمد چاپ شد، قبل‌تر درباره حضرت مسیح و حضرت مریم نیز انجام شد اما ما به آن توجه نکردیم، چون انسانی که ایمان ندارد دشمن انسانیت است و تا ابد همانطور خواهد بود.

جانشین خلیفه‌گری ارامنه تهران و شمال کشور تأکید کرد: وظیفه ما این است که با صلح و عشق ذهن افراد گمراه را روشن کنیم، نه با خون در برابر خون. البته که ما این عمل را محکوم می‌کنیم، اما بهتر است ذهن مردم را روشن کنیم.

اسقف ماکار آشکاریان در پایان یادآور شد: چندی پیش یک پروتستان در محراب کلیسا قرآن را به آتش کشید، آیت‌الله خامنه‌ای طی سخنان مبسوط و خوشایندشان فرمودند آن یک کار انفرادی بوده و نمی‌توان کل مسیحیت را زیر سؤال برد. بنابراین بسیار معقول است که ذهن مردم را روشن کنیم که با عمل زشت یک فرد نباید کل یک دین را زیر سؤال ببریم.