اردوغان از رهبران 102 کشور جهان ازجمله رئیس جمهوری ارمنستان دعوت بعمل آورده است جهت گرامیداشت صلح، در یکصدمین سالروز نبرد ' گالیپولی' در 24 آوریل گرد هم آیند.

این در حالی است که ارامنه جهان 24 آوریل را به عنوان سالگرد نسل کشی ارامنه توسط ترک های عثمانی گرامی می دارند و برای امسال به عنوان یکصدمین سالگرد آن، برنامه های ویژه ای تدارک دیده اند.

به گفته کارشناسان سیاسی، دعوت اردوغان از رهبران جهان برای شرکت در این مراسم ضدحمله ای در مقابل تلاش های به عمل امده برای جلب توجه جهانیان به مساله نسل کشی ارامنه در یکصدمین سالگرد آن است.

نبرد گالیپولی، نام جنگی است که در جنگ جهانی اول بین کشور عثمانی و نیروهای ائتلافی (انگلستان، فرانسه و آنزاک ها) در تنگه داردانل در گرفت. این نبرد که بیش از شش ماه طول کشید سرانجام در دسامبر سال 1915 به پایان رسید.

در این نبرد فرمانده توپخانه ارتش ترکیه عثمانی کاپیتان سرکیس طروسیان که از ارامنه ترکیه بود نیز شرکت نموده و به دلیل شجاعت و رشادت هایی که در طول این نبرد از خود نشان داد، مورد تشویق دولت وقت ترکیه قرار گرفت. درحالیکه در همان ایام، اعضای خانواده این نظامی سلحشور، همچون دیگر ارامنه ساکن در ارمنستان غربی، قربانی نیات شوم دولت ترکیه عثمانی قرار گرفته و به قتل رسیدند.

لازم به یادآوری است که در سال 1915 میلادی، با فرصتی که جنگ جهانی اول فراهم آورده بود، امپراتوری عثمانی با برنامه‌ای از پیش تعیین شده و در راستای اجرای سیاست‌ نژادپرستانه خود، بیش از 1.5 میلیون ارمنی ساکن ارمنستان غربی را به قتل رساند .