منبع: سایت  www.irna.ir

 

به گزارش ایرنا به نقل از گزارش روز پنجشنبه رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان، مجید مشکی گفت: جمهوری اسلامی ایران، نه تنها به اعتقادات و آداب و سنن و فرهنگ اقلیت های دینی احترام می گذارد؛ بلکه حقوقی مانند داشتن نماینده در مجلس شورای اسلامی را برای آنان در نظر گفته است.
بنابر گزارش ، شبکه یک تلویزیون ارمنستان با توجه به وقایع اخیر کشور فرانسه و انجام عملیات های تروریستی به نام مسلمانان، مصاحبه ای با رایزن فرهنگی ایران در این کشور انجام داد.
در ابتدای مصاحبه، خبرنگار سوالی درباره حملات تروریستی به نام اسلام و با شعار الله اکبر مطرح کرد که رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان، اعتقادات، نظرات و اقدامات گروه های تندرو به نام اسلام را غیر قابل پذیرش خواند.
وی همچنین به حرکت های خشونت طلبانه داعش و گروه های هم فکر آنان در عراق، افغانستان، پاکستان و به تازگی در فرانسه اشاره کرد و افزود: آنچه را این گروه ها به نام اسلام انجام می دهند، برداشت های غلطی است که توسط عده ای افراط گرا و خشونت طلب علیه صلح و امنیت جهانی انجام می گیرد.
وی ادامه داد: به همین دلیل است که پیروان همه ادیان و مذاهب از مسلمان و غیرمسلمان، هدف حملات این گروه قرار دارند و همین امر ثابت می کند که نمی توان این افراد را مسلمان و پیرو قرآن دانست.
وی افزود: قرآن کتاب اصلی مسلمانان در آیات مختلف خود پیروان اسلام را به عدم توهین به عقاید و اعتقادات پیروان سایر مذاهب فراخوانده است و در جای جای این کتاب آسمانی، پیروان حضرت محمد (ص) به گفت وگو با پیروان سایر ادیان دعوت شده اند.
مشکی تاکید کرد: هر کس با اسلام حقیقی آشنا باشد، می داند که حرکات تروریستی مورد تایید اسلام نبوده و نیست و بر همین اساس نیز دولت، حاکمیت و مردم ایران، این گونه اقدامات وحشیانه را علیه هر مذهب، دین و قومیتی محکوم کرده اند. چنان که اقدام تروریستی اخیر در فرانسه نیز از سوی مسئولان وزارت خارجه ایران، محکوم شد.
در بخش دیگری از این مصاحبه، خبرنگار شبکه یک با ذکر این نکته که در فرهنگ غرب آزادی بیان وجود دارد و در این قالب سخنانی علیه پیامبران هم گفته می شود، پرسید: آیا فکر نمی کنید که این اقدام باعث تکرار خشونت هایی از قبیل جریان فرانسه خواهد شد و آیا به نظر شما مسلمانانی که پذیرفته اند در جامعه غرب زندگی کنند، نباید قوانین و مقررات این کشورها را بپذیرند؟
مشکی در پاسخ گفت: در این خصوص به چند نکته اشاره می کنم. نخست اینکه آنچه بتازگی در فرانسه اتفاق افتاد، توهین به مقدسات مسلمانان نبود؛ بلکه کاریکاتور سرکرده داعش و نقد حرکت های خشونت بار آنان بود و این موضوع نباید با توهین به مقدسات مسلمانان اشتباه گرفته شود.
وی افزود: دوم اینکه متاسفانه در نوبت های قبل نیز در اروپا با تمسک به حربه آزادی بیان به مقدسات مسلمانان توهین و به پیامبر بیش از یک میلیارد انسان جسارت شده بود، اما همچنان که گفته شد مسلمانان در گذشته نیز با تظاهرات و تجمعات اعتراض آمیز، توهین به پیامبر و مقدسات خود را محکوم کردند و هرگز مسلمانی به این دلیل که به مقدساتش اهانت شده است دست به قتل انسان های دیگر نزد.
وی اضافه کرد: نکته سومی که باید بگویم این است که آزادی بیان مورد ادعای اروپا و غرب، تنها برای توجیه پاره ای از اقدامات از جمله توهین به مقدسات سایر ادیان کاربرد دارد؛ اما چنانچه با استفاده از همین آزادی بیان در خصوص برخی از کشورها یا سیاست های جهانی سخنی گفته شود، گوینده به مجازات های سختی محکوم می شود.
رایزن فرهنگی کشورمان گفت: بجاست که غرب در استفاده از این ابزار تجدید نظر بکند و به مقدسات سایر ادیان احترام بگذارد.
مشکی ادامه داد: درست است که اگر فردی در جامعه ای به عنوان مهاجر زندگی می کند باید قوانین و مقررات حاکم بر آن جامعه را بپذیرد کما اینکه مسلمانان مهاجر به اروپا این قوانین را پذیرفته اند، اما در تمامی جوامع برای اقلیت و یا مهاجران، حقوقی در نظر گرفته می شود و جامعه و حکومت کشور مهمان به این حقوق پایبند هستند.
رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان، افزود: در حقیقت حقوق جامعه مهمان و میزبان، امری طرفینی است که باید توسط هر دو طرف رعایت شود تا زندگی در بستری تعاملی شکل پیدا کند، در غیر این صورت آرامش بخشی از جامعه همواره در خطر خواهد بود.
وی در پایان سخنان خود با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران پیشتاز در رعایت حقوق اقلیت های دینی است، افزود: ایران نه تنها به اعتقادات و آداب و سنن و فرهنگ اقلیت های دینی احترام می گذارد؛ بلکه حقوقی مانند داشتن نماینده در مجلس شورای اسلامی را برای اقلیت های دینی در نظر گفته است.