به نقل از سایت: www.isna.ir

 

به مناسبت میلاد حضرت عیسی (ع)، تابلوهای نقاشی با موضوع حضرت مسیح (ع)، مریم مقدس (ع) و حواریون در کاخ اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به نمایش گذاشته شد.

به گزارش ایسنا، این 3 تابلو نقاشی که با عنوان «ایکن» شناخته می‌شوند، متعلق به مخزن کاخ اختصاصی نیاوران بوده و به مناسبت میلاد حضرت عیسی (ع) در معرض دید قرار گرفته‌اند.

«ایکن» نگاری از ریشه یونانی (Eikon) گرفته شده و در فرهنگ فارسی به معنای تمثال، تندیس، پیکر، مجسمه و تشبیه تصویر حضرت مریم و مسیح یا مقدسان مسیحی و شمایل اولیا است.

از خصوصیات عمومی «ایکن‌ها» نداشتن پرسپکتیو مانند مینیاتور ایرانی بوده و اغلب سوژه اصلی بزرگتر و مرکزیت بیشتری را به خود جذب می‌کند؛ نکات اصلی در پس زمینه جای گرفته و به نقاش اجازه می‌دهد از واقعه شبیه به آنچه در پرده‌خوانی در ایران وجود دارد، پرده‌برداری کند.

همچنین در «ایکن‌نگاری» منبع نور طبیعی وجود نداشته و سایه‌ها ترسیم نمی‌شود و تنها منبع روشنایی، نور وجودی چهره‌ها و اشکال مقدس و نور حلقه روحانی دور چهره‌ها است. در «ایکن‌نگاری» یا تنها پرتره قدیسین نمایش داده می‌شود یا داستانی روایی را نمایش می‌دهد، که شکل مستمر نام دارد.

از دیگر ویژگی‌های «ایکن‌ها» سادگی، روشنی، وضوح، تناسبات خاص، تقارن و رنگ‌آمیزی نمادین است.

علاقه‌مندان برای دیدن این آثار می‌توانند تا 15 دی ماه همه‌روزه (به جز سه‌شنبه‌ها) از ساعت 9 تا 16 به کاخ اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند. این مجموعه تا ساعت 17 فعال است.