به نقل از سایت: www.irna.ir

حمید چیت چیان روز دوشنبه به همراه یروان زاخاریان در گفت و گو با خبرنگاران درخصوص تبادل انرژی، گفت: جمهوری اسلامی ایران در برابر تحویل گاز طبیعی به ارمنستان از این کشور در زمان های مورد نیاز برق تحویل می گیرد.

وی ادامه داد: با احداث خط انتقال سوم فشار قوی برق این تبادل انرژی افزایش خواهد یافت و افزایش میزان برق تحت تاثیر تصمیماتی است که طی مذاکرات طرف ارمنستانی با وزارت نفت کشورمان خواهد بود.

یروان زاخاریان وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان نیز در خصوص میزان مبادلات دو کشور، اظهار داشت: در حال حاضر مبادلات اقتصادی میان دو کشور 300 میلیون دلار است که بنا داریم طی مذاکرات دو طرف این رقم را تا دو برابر افزایش دهیم.

وی افزود: با احداث خط سوم انتقال برق فشار قوی که تا سال 2018 به بهره برداری خواهد رسید، میزان انتقال برق دو تا سه برابر افزایش خواهد یافت و در نهایت این امر در گسترش مبادلات اقتصادی دو طرف تاثیرگذار خواهد بود.

وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان با اشاره به اینکه مناسبات سیاسی بین دو کشور از وضعیت مناسبی برخوردار است ولی در بحث اقتصادی این مناسبات پررنگ تر شود، گفت: روسای دو کشور نیز بر این موضوع تاکید دارند که باید مناسبات اقتصادی دو کشور بیش از پیش افزایش یابد.

 

به نقل از سایت: www.irna.ir

وزیر نیرو: حمایت از بخش خصوصی به ارتقای توسعه روابط ایران و ارمنستان کمک خواهد کرد

وزیر نیرو گفت: امیدواریم اسناد توافق شده میان ایران و ارمنستان برگ زرینی در روابط دو کشور باشد و انتظار می رود حمایت های جدی طرفین از بخش خصوصی، بستر مناسبی را برای گسترش مراوده های شرکت های خصوصی دو طرف فراهم آورده و رفاه و آسایش و مصالح دو ملت دوست و همسایه را تامین کند.

حمید چیت چیان روز دوشنبه درمراسم گشایش دوازدهمین اجلاس همکاری های مشترک اقتصادی ایران و ارمنستان در محل وزارت نیرو، افزود:جمهوری اسلامی ایران تمام ظرفیت های موجود برای توسعه و پیشرفت روابط و همکاری های دوجانبه با جمهوری ارمنستان را به کار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان بر توسعه روابط با بیشتر کشورها، به ویژه کشورهای منطقه و همسایگان است ،ادامه داد: روابط خوب سیاسی دو کشور به ضرر هیچ یک از کشورهای منطقه نیست بلکه به هم گرایی بیشتر منطقه کمک خواهد کرد.

وزیر نیرو اظهار داشت: دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان از نقاط مشترک فرهنگی و تاریخی فراوانی برخوردارند و این اشتراک ها و سیاست حسن هم جواری موجب شده است از زمان استقلال جمهوری ارمنستان تاکنون، روابط سیاسی دو کشور روندی رو به پیشرفت و بدون فراز و نشیب و همواره رو به توسعه را تجربه کند.

چیت چیان گفت:در دو سال گذشته پاره ای مشکلات مالی، موجب شد وقفه ای در توسعه همکاری ها رخ دهد که با تلاش دستگاه های ذیربط دو طرف، این مشکل برطرف شد و از این پس می توان بیشتر شاهد رشد توسعه روابط و همکاری های دو کشور به ویژه در بخش های اقتصادی بود.

وی افزود: اگرچه برخی از موانع، موجب شده است بخشی از توافق های گذشته از پیشرفت مطلوب برخوردار نباشند، اما خوشبختانه عزم جدی مسئولان و توانمندی های موجود نوید افقی روشن در مسیر همکاری فیمابین را می دهد.

وزیر نیرو سند سه جانبه ریلی و یا تمدید قرارداد ساخت نیروگاه برق آبی مگری را از جمله تفاهمات میان دو کشور عنوان کرد و گفت: اگر چه در یک ارزیابی اجمالی روند تحقق تفاهم های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دو کشور، در سطح مطلوبی نیست، ولی باید راهکارهای مناسب برای توسعه همکاری ها و عملیاتی کردن توافق ها و حمایت از بخش خصوصی مورد توجه دو کشور باشد.

چیت چیان خاطرنشان کرد: بی گمان وجود منابع طبیعی ازجمله منابع آب و ذخایر معدنی در ارمنستان از یک سو و توانمندی های فنی و مهندسی و سرمایه های بزرگ انسانی در جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر، راه را برای توسعه بیشتر این روابط نیز هموارتر خواهد کرد.

دوازدهمین اجلاس کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و ارمنستان به مدت دو روز به میزبانی وزارت نیرو برگزار می شود.

 

به نقل از سایت: www.irna.ir

اعتماد متقابل عامل کلیدی گسترش همکاری بین ایران و ارمنستان است

وزیر انرژی و منابع طبیعی جمهوری ارمنستان گفت: اعتماد مقابل بین ایران و ارمنستان، عامل کلیدی برای گسترش همکاری ها بوده است.

یروان زاخاریان روز دوشنبه در مراسم گشایش دوازدهمین اجلاس همکاری های مشترک اقتصادی ایران و ارمنستان در محل وزارت نیرو، افزود: جمهوری ارمنستان اهمیت زیادی برای روابط با ایران که مبتنی بر منافع دو طرف و دوستی دو کشور بوده، قائل است.

وی ادامه داد: به دلیل شرایطی خارج از اختیار ما، وقفه ای دو ساله در روابط دو کشور به وجود آمد که می توانست در گسترش روابط طرفین موثر باشد، اما با وجود این موضوع، هم اکنون دو کشور در بخش های مختلف همکاری های مطلوبی دارند، ضمن آنکه پتانسیل افزایش آن نیز موجود است.

وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان، اظهار داشت: هر کدام از طرفین در این کمیسیون نقش و جایگاه خود را در پیشبرد اهداف پیشین و ارایه برنامه های جدید به کار گرفته اند و همان طور که روسای جهموری دو کشور اذعان کردند برخلاف روابط سیاسی خیلی خوب دو کشور، روابط اقتصادی به وضعیت مطلوب نرسیده و بخش کوچکی از پتانسیل همکاری فعال شده است.

زاخاریان با بیان اینکه درصورت همکاری مناسب دو طرف، می توانیم روابط اقتصادی را چندین برابر ارتقا دهیم، گفت: مدت زمان زیادی از اجلاس یازدهم که در ایروان تشکیل شد، می گذرد و در این فاصله کارهای زیادی روی هم انباشته شده است، اما اجلاس دوازدهم پتانسیل بالایی در زمینه توسعه همکاری در بخش اقتصاد، صنعت، انرژی، گردشگری و تجارت دارد و برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری بستر قانونی مناسبی مهیا است.

وی گفت: هم اکنون باید تمرکز خود را بر برنامه های عمده اقتصادی میان دو کشور از جمله خط سوم انتقال برق، ایجاد خط آهن بین دو کشور، نیروگاه برق آبی مقری و برنامه های عمده دیگر قرار دهیم.

زاخاریان با بیان اینکه این اجلاس برای گسترش همکاری اقتصادی و افزایش ارتباط ها نقش کلیدی می تواند داشته باشد، افزود: حسن همجواری و اعتماد مقابل بین دو کشور عامل کلیدی برای گسترش همکاری بوده و امیدواریم با تلاش های مشترک، همکاری دو کشور را تا سطح مناسبی ارتقا دهیم.

وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان با بیان اینکه هیات همراه اختیار کامل برای گسترش همکاری در تمام زمینه ها با جمهوری اسلامی دارد، تصریح کرد: معتقدم با آگاهی از مسئولیت های متقابل از هر امکانی برای تعمیق همکاری ها استفاده خواهد شد، چرا که وقتی ارقام مربوط به مبادله های اقتصادی دو کشور را مرور کنیم، امکان گسترش بیشتر در این زمینه وجود دارد.

زاخاریان اضافه کرد: در زمان حاضر تبادل تجاری بین دو کشور نیز پایین است و دو دولت به عنوان ارکان گسترش همکاری ها، تمرکز خود را بر فعالیت این کمیسیون قرار داده اند؛ موفقیت در افزایش و توسعه فعالیت های اقتصادی مبتنی بر فعالیت این کمیسیون است و ما هم اکنون مکلف هستیم در قبال اعتماد دولت ها کار موثری در این زمینه انجام دهیم.