به نقل از سایت: www.isna.ir

 

وزارت امور خارجه آمریکا و مقامات اتحادیه اروپا بازداشت ده‌ها روزنامه‌نگار و چهره مخالف دولت را در ترکیه محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیروهای امنیتی ترکیه روز گذشته با انجام حملات همزمان به دفاتر روزنامه‌ها از جمله تودی زمان بیش از 150 تن را در سراسر این کشور بازداشت کردند که اغلب آن‌ها متهم به حمایت از فتح الله گولن، روحانی برجسته مخالف دولت هستند.

اردوغان، فتح الله گولن را به راه‌اندازی دولت موازی و هدایت آن از خارج از ترکیه متهم کرده است.

در همین رابطه جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: واشنگتن با دقت گزارش‌های حمله و بازداشت به روزنامه‌نگاران ترکیه‌ای را دنبال می‌کند.

وی افزود: آزادی رسانه‌ها و روند قضایی مستقل جزو عناصر اصلی در هر دموکراسی سالم هستند و در قانون اساسی ترکیه نیز ذکر شده است. از آنجا که ترکیه جزو متحدان آمریکا است، ما از مقامات آنکارا می‌خواهیم تا اطمینان حاصل کند، اقداماتشان نقض ارزش‌های اساسی و اصول اولیه کشور ترکیه نیست.

هم‌زمان مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای مشترک از دولت ترکیه به دلیل دستگیری بیش از 20 نفر از روزنامه‌نگاران و مخالفان دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور، به شدت انتقاد کردند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و یوهانس هان، کمیسر مسئول مذاکرات درباره توسعه این اتحادیه، در این بیانیه دستگیری‌های روز یکشنبه را مغایر آزادی رسانه‌ها به عنوان یکی از اصول اساسی دموکراسی توصیف کرده‌اند.

نویسندگان بیانیه با اشاره به سفر چند روز پیششان به ترکیه و تاکید دو طرف بر اهمیت روابط دوجانبه، تاکید کرده‌اند که عملیات نیروهای امنیتی ترکیه بر خلاف ارزش‌ها اروپایی و معیارهایی است که ترکیه بر اساس آنها تلاش می‌کند به اتحادیه بپیوندد.

در بین افراد بازداشت شده می‌توان به اکرم دومانلی، سردبیر روزنامه تودی زمان اشاره کرد که از روزنامه پرتیراژ ترکیه است و رابطه نزدیکی با گولن دارد. در بین بازداشت شدگان همچنین مدیر اجرایی تلویزیون سامانیولو که این نیز از متحدان نزدیک گولن است، بوده است.

خبرگزاری دولتی آناتولی گزارش داد: حکم بازداشت در مجموع برای 31 تن صادر شده است.

گولن 73 ساله رهبر معنوی جنبش خدمت ترکیه است که نفوذ بسیاری در رسانه‌ها، مدارس و مراکز فرهنگی دارد.