به نقل از سایت: www.tabnak.ir

 

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلستان با اشاره به همکاری گروه دوستی با وزارت خارجه در مورد بازگشایی سفارت انگلیس تاکید کرد که موضوع بازگشایی سفارت ایران و انگلستان در دو کشور به عهده وزرای خارجه است.

به گزارش  ایسنا؛عباسعلی منصوری آرانی اظهار کرد: بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلستان در دو کشور بر عهده وزارتخانه‌های امور خارجه دو طرف است و پارلمان‌ها وظیفه سازمان در این رابطه ندارند اما گروه‌های دوستی پارلمانی می‌توانند در این زمینه موثر واقع شوند.

وی افزود: ما باید سعی کنیم در یک فضای مناسب سفارت‌ها بازگشایی شود و به این مساله کمک کنیم البته هر دو کشور باید تابع پروتکل‌های بین‌المللی باشند.

منصوری آرانی با تاکید بر اینکه وظیفه اصلی در زمینه بازگشایی سفارت انگلیس به عهده وزارت خارجه است تصریح کرد: گفت‌وگوها در این زمینه ادامه دارد و ما هم با وزارت خارجه در این رابطه همکاری داریم و این همکاری‌ها نیز طبیعی است ضمن اینکه هرکدام در چارچوب وظایف خود اقدام می‌کنیم اما باید نوعی همسویی بین ما وجود داشته باشد که خوشبختانه این نگاه وجود دارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه روابط ایران و انگلستان ریشه در چند قرن گذشته دارد تصریح کرد: مسائلی در اذهان مردم ما است و ظلم‌هایی به مردم ما شده که باعث شده خاطره خوبی از انگلیس در ذهن‌ها باقی نماند. متاسفانه آن‌ها بعد از انقلاب هم تصمیمات خوبی در رابطه با ایران نگرفته‌اند و من همواره در دیدارهایی که با طرف انگلیسی داشته‌ایم گفته ام که آن‌ها با واقعیت‌های صحنه‌ای ما آشنا نیستند.

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلستان ادامه داد: در هر حال ما تمایل نداریم در گذشته متوقف شویم و دوست داریم آینده را بسازیم؛ آینده‌ای که منافع ملی دو کشور در آن لحاظ شده باشد و هیچ کدام از دو کشور منابع دیگری را چنگ نزند. این دکترین و سیاست‌مان است؛ اگر آن‌ها این را بپذیرند ما مشکل خاصی نداریم البته آن‌ها باید تلاش مضاعف داشته باشند تا جراحت ها و ضعف‌های گذشته را ترمیم کنند.

منصوری آرانی با اشاره به مشکلات ایرانیان مقیم انگلستان نیز گفت: ما حدود 350 هزار ایرانی در انگلستان داریم که بستگانشان برای گرفتن ویزا به کشورهایی مثل ترکیه، امارات و کشورهای همجوار می‌روند در این شرایط ارزهای ما از کشور خارج می‌شود، کرامت این افراد حفظ نمی‌شود و هرکدام بیش از 20 روز سرگردان می‌مانند. از سویی ایرانی‌هایی که در انگلستان هستند بعضا می‌خواهند برای فرزندانشان شناسنامه بگیرند و چون بخش کنسولی در آنجا وجود ندارد از یک سری خدمات محروم می‌شوند بنابراین باید در فضایی مناسب به سمت بازگشایی سفارت‌ها برویم.