به نقل از سایت: www.yerevan.mfa.ir

 

نشست دو جانبه وزراء و مسئولین عالی حفاظت محیط­ زیست کشورهای ایران و ارمنستان برگزار شد . در این نشست با توجه به اهمیت موضوع پایش زیست­ محیطی رودخانه ارس ، مقرر شد کمیته مشترک دو کشور جهت تهیه و تدوین برنامه پایش رودخانه موضوع انتخاب مکان ایستگاهها ، تعیین شاخصهای نمونه­برداری و تواتر نمونه ­برداری را فعالانه دنبال نمایند .

خانم ابتکار از وزیر محیط ­زیست ارمنستان جهت شرکت در نمایشگاه بین­المللی محیط ­زیست و حضور شرکتها و بخش خصوصی که در زمینه حفاظت محیط زیست فعالیت دارند دعوت کرد که با موافقت طرف ارمنی همراه شد .

معاون رئیس جمهور همچنین از کارشناسان محیط­ زیست ارمنستان جهت شرکت در کارگاههای آموزشی مرکز منطقه­ای بازل در زمینه مدیریت پسماندهای خطرناک دعوت و در زمینه مرکز منطقه­ای کنوانسیون رامسر ، خواستار همکاری شدن که مورد موافقت وزیر محیط ­زیست ارمنستان قرار گرفت .

با وجود اسناد همکاری متقابل و مورد نظر در پارک ملی صلح و دوستی ، اراده طرفین در ایجاد پارک مورد تاکید قرار گرفت که مقرر شد با حضور مسئولین محیط ­زیست دو کشور در یک برنامه مشترک موضوع پارک به صورت بین­المللی اعلام گردد .

 آرامایس گری گوریان وزیر محیط­­ زیست ارمنستان از رئیس سازمان حفاظت محیط ­زیست برای دیدار از ارمنستان و همچنین برگزاری نشست مشترک در محل پارک صلح و دوستی دعوت کرد که مورد موافقت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت .

همچنین طرف ارمنی با توجه به توافقات قبلی در سالهای گذشته ، خواهان 10 رأس مرال از ایران شد که مقرر شد این موضوع بررسی و اعلام نتیجه شود .

گفتنی است با توجه به پیشنهاد طرح احداث نیروگاه مشترک ، لزوم انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی از جمله مواردی است که قابل پیگیری خواهد بود .