به نقل از سایت: www.irna.ir

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، مالیات ها، تامین کسری بودجه از ذخیره ارزی و حذف پردرآمدها از دریافت یارانه را سه موضوع مهمی دانست که مجلس در هنگام بررسی لایحه بودجه 1394 برای مقابله با کاهش درآمدهای نفتی بر آن تمرکز می کند.

«روبرت بگلریان» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با بیان این که باید تلاش کنیم سهم بازار خود را با توجه به کاهش قیمت در بازار جهانی زنده کنیم، اظهار داشت: در شرایط فعلی باید مدیریت هزینه و بهره وری را با جدیت بیشتری در اولویت قرار دهیم.

وی افزود: به نظر می رسد در کوتاه مدت جز استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، راهی برای جبران کسری بودجه وجود ندارد، علاوه بر این باید بحث افزایش قیمت حامل های انرژی یا سایر نهاده ها هم با لحاظ کردن اثرات تورمی آن مد نظر قرار گیرد.

نماینده ارامنه جنوب در مجلس، تجدید نظر در یارانه پرداختی به مردم را از دیگر راهکارهای جبران کسری بودجه عنوان کرد.

بگلریان در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان طرح و برنامه ای برای الزام دولت برای حذف یارانه پردرآمدها دارند، گفت: سال گذشته مردم از نظر اقتصادی تحت فشار بودند و نمایندگان نمی خواهند بار چنین اقدامی (حذف یارانه پردرآمدها) بر دوش آنها گذاشته شود.

وی ادامه داد: در مجلس هم به جز صحبت های جسته و گریخته، هنوز شاهد اجرایی شدن تصمیمی در قالب طرح یا الزام دولت نیستیم، اما شاید روند امور، مجلس را به این سمت ببرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در هنگام بررسی لایحه بودجه 94 که به صورت ملموس تر با اعداد و ارقام مواجه می شویم ناگزیر به سمتی می رویم که مسایلی همچون تامین کسری بودجه از حساب ذخیره، مالیات ها و حذف یارانه پردرآمدها را بار دیگر صیقل کاری کنیم.

بگلریان ادامه داد: در هر صورت در کوتاه مدت باید ضمن مدیریت هزینه ها، فارغ از کشاکش های سیاسی به صورت کارشناسی در جامعه اطلاع رسانی کنیم و از شرایط موجود به عنوان فرصتی در راستای رسیدن به اهداف سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است فشارهایی که بر اقتصاد کشور وارد می شود در این مدت تشدید شود، بنابراین نباید نگاه های ماورایی به مسایل داشته باشیم و با هماهنگی و همکاری بین دستگاهی شرایط عبور از این وضعیت را فراهم کنیم.

** توان برخورد با تغییر شرایط بازار را باید داشته باشیم

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین درباره وضعیت حفظ توان تولید نفت در شرایط کاهش منابع مالی گفت: حفظ توان تولید نفت نیازمند سرمایه گذاری و تزریق منابع مالی به طرح ها و پروژه های در دست اجرا است و باید سعی کنیم منابع مورد نیاز را سریع تر به این طرح ها اختصاص دهیم و منابعی را که کسب می کنیم، لزوما برای هزینه های جاری خرج نکنیم.

بگلریان با بیان این که به نظر می رسد سهم نفت از بودجه باید از 14،5 درصد افزایش یابد، تصریح کرد: افزایش ظرفیت تولید در بلند مدت نیازمند تامین منابع مالی مورد نیاز است.

وی ادامه داد: همچنین باید توان عکس العمل مناسب برای تغییر شرایط بازار را داشته باشیم چرا که رقبای ما حتما این کار را خواهند کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین در ارزیابی خود از آینده بازار نفت اظهارداشت: هنوز فضای کارشناسی در این زمینه گیج و گنگ است و در این زمینه نمی توان به طور قاطع اظهار نظر کرد.