به نقل از سایت: www.isna.ir

پارلمان بولیوی قانون نسل‌کشی ارامنه توسط ترک‌های عثمانی را به رسمیت شناخت و انکار این نسل‌کشی را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آذربایجان، مجلس قانونگذاری بولیوی با تصویب قطعنامه انکار نسل‌کشی ارامنه، ترک‌های عثمانی را محکوم کرد.

سناتور زونیا گاردیا ملگار اظهار داشت: این سند هم توسط مجلس سنا و هم مجلس نمایندگان تصویب شده و مورد پذیرش وزارت امور خارجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان ساخت: قانون اساسی کشور ما نقض حقوق بشر و نسل‌کشی را محکوم می‌کند. ما با ارامنه و کردها دوست هستیم.

در این قطعنامه عنوان شده است: مجلس قانونگذاری بولیوی از مبارزه مردم ارمنستان برای حقوق بشر و عدالت حمایت کرده و سیاست‌ انکار نسل‌کشی رخ داده علیه مردم ارمنستان را محکوم می‌کند.

 

به نقل از سایت: www.hoosk.net

در تاریخ نهم آذرماه 1393 طی مراسم مذهبی که در شهر بوئنوس آیرس آرژانتین و در کلیسای گریگور روشنگر آن شهر برگزار گردید تعداد زیادی از نمایندگان مجلس سنای بولیوی حاضر و در مراسمی اسناد و مدارک مربوط به شناسایی و محکومیت رسمی نسل کشی ارمنیان در سال 1915 میلادی که در مجلس آن کشور به تصویب رسیده است به واهاگ ملیکیان سفیر جمهوری ارمنستان و اسقف مورادیان رهبر کلیساهای آرژانتین تقدیم شد.

پس از این مراسم خانم سونیا ملگار نائب رئیس مجلس سنای بولیوی در سخنانی از چگونگی تصویب لایحه شناسایی نسل کشی ارمنیان در سنای آن کشورخبر داد و گفت:

مردم و دولت بولیوی نه تنها با ارمنیان ابراز همدردی می کنند بلکه نسل کشی ارمنیان در  سال 1915 میلادی و سیاست های نفی و انکار دولت ترکیه را نیز به شدت محکوم می کنند.وی در ادامه گفت تنها با شناسایی و محکومیت رسمی نسل کشی ارمنیان است که ملتها و دولتها می توانند از تکرار چنین وقایعی جلوگیری کنند.

واهاگ ملیکیان سفیر جمهوری ارمنستان در آرژانتین نیز در سخنانی گفت:

من می خواهم از طرف دولت و ملت ارمنستان و تمام دیاسپورای ارمنی از این اقدام دولت بولیوی تشکر و برای کشور شما صلح و خوشبختی آرزو کنم. ملیکیان در ادامه گفت: در آستانه یکصدمین سالگرد نسل کشی ارمنیان این اقدام کشور و دولت بولیوی صفحه جدیدی از چرخه شناسایی و محکومیت نسل کشی ارمنیان گشوده است و این نشان دهنده این واقعیت است که سیاست نفی و انکار دولتمردان ترکیه نمی تواند مانعی در راه شناسایی نسل کشی ارمنیان باشد.

لازم به ذکر است در سند تصویب شده مجلس سنای بولیوی آمده است:

در شب 24 آوریل 1915 میلادی به دستور دولتمردان حزب اتحاد و ترقی حکومت عثمانی تعداد زیادی از  روشنفکران،نویسندگان،پزشکان،روحانیون و هنرمندان ارمنی  دستگیر و به قتل رسیدند و پس از آن امپراطوری عثمانی طی یک برنامه ریزی از پیش تعیین شده دست به کشتار و نابودی ملت ارمنی در سرزمینهای تاریخی ارمنستان غربی و آناطولی شرقی زده است.