در بعد از ظهر روز چهارشنبه مورخ 5 آذر 1393، هیئتی متشکل از معاون سازمان گردشگری کل کشور جناب آقای دکتر رحمانی موحد، به همراه مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان جناب آقای دکتر الله یاری و تنی چند از همراهان و همکاران در حوزه گردشگری همچنین نمایندگانی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از دیر آمِناپرگیچ مقدس (کلیسای وانک) بازدید به عمل آورده و با مسئولین خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران دیدار و گفتگو کردند.

میهمانان محترم پس از بازدید از کلیسای «هـُوسِپ آرِماتاتسی مقدس» و موزه «خاچاطور گِساراتسی»، در سالن تشریفات کلیسای وانک با عالیجناب اسقف بابگِن چاریان پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران، آقای نوئل میناسیان رئیس شورای خلیفه گری و آقای آرشالویس خداوردیان رئیس هیئت مذهبی ملاقات نمودند.

در این دیدار، مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان جناب آقای دکتر الله یاری ضمن ابراز خوشحالی از فرصت به دست آمده، خاطر نشان کردند که در زمینه حفظ و نگهداری آثار فرهنگی با ارزش کشور که تعداد بسیار زیادی از آنها کلیساهای ارامنه می باشند توجه خاصی صورت می گیرد و روند ثبت کلیسای وانک در لیست یونسکو به عنوان میراث فرهنگی جهانی نیز با پیگیری سازمان میراث فرهنگی به زودی به نتیجه خواهد رسید.

معاون سازمان گردشگری کل کشور جناب دکتر رحمانی موحد نیز با اشاره به وجود و فعالیت مراکز مختلف مذهبی مربوط به ادیان الهی، این امر را از ویژگی های مهم کشور ایران دانسته و فرمودند: «از دیدگاه حرفه ای و شغلی اینجانب چه در گذشته و چه در زمان حال همیشه موجودیت کلیسای وانک یک نشانه ی افتخار برای فرهنگ ایرانی بوده است». ایشان از تمامی مسئولین و افرادی که در نگهداری و حفظ این آثار با ارزش فعال بوده اند و هستند تشکر و قدردانی کردند.

عالیجناب اسقف بابگِن چاریان از حضور مسئولین و میهمانان محترم تشکر کرده و بناهای مذهبی مربوط به جامعه ارامنه، کلیه فعالیت هایی که در زمینه حفظ آنها انجام می گردد و فعالیت مستمر این مراکز را گواهی از تعامل، همزیستی و همیاری پیروان ادیان توحیدی در ایران دانست. ایشان یادآور شدند که مسئولین خلیفه گری ارامنه چه در داخل و چه در خارج از کشور منعکس کننده ی چهره ی واقعی کشور جمهوری اسلامی ایران و فعالیت های عظیمی که در رابطه با نگهدار ی ارزشهای فرهنگی-مذهبی ادیان مختلف الهی در ایران صورت می گیرند هستند. عالیجناب اسقف بابگِن چاریان به برنامه های انجام گرفته در زمینه بزرگداشت سیصدوپنجاهمین سالگرد بنای کلیسای «هـُوسِپ آرِماتاتسی مقدس» اشاره کرده و فرمودند: «برنامه های برگزار شده با حضور عالیجناب جاثلیق آرام اول پیشوای مذهبی ارامنه حوزه سیلیسیه، نخست وزیر و هفت نفر از وزرای کشور ارمنستان، سفرای جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان و میهمانان و مدعوین بین المللی، کشوری و استانی صورت گرفت و بر نقش کلیسای وانک به عنوان نماد همزیستی مسالمت آمیز ادیان توحیدی تاکید شد».

عالیجناب اسقف بابگِن چاریان در پایان سخنان خود از کلیه مسئولین و فعالان صنعت گردشگری قدردانی کرد. ایشان رشد روزانه گردشگری در ایران را حاصل تلاش های بی وقفه ی آنان دانست.