به نقل از سایت: www.hyeli.com

 

بسکتبال در بازیهای آسیایی اینچئون عملکردی نسبتا قابل قبول داشت قبول داشت. آسمانخراش های ایران تا فینال رقابت ها مقتدرانه پیش آمدند و در یک فینال نفسگیر و پر تب و تاب برابر میزبان در آخرین ثانیه ها با اختلاف دو امتیاز بازی را واگذار کردند تا طلایی که همه آن را متعلق به ایران می دانستند، تبدیل به نقره شود.

اوشین ساهاکیان یکی از بازیکنان کلیدی و اصلی تیم ملی بسکتبال با حضور در خبرگزاری برنا درباره این مسابقات و اتفاقات پیش آمده به تفصیل صحبت کرد.

دلیل اینکه ارمنی‌ها تبحر ویژه‌ای در بسکتبال دارند، چیست؟

بسکتبال ورزشی است که هم فیزیک مناسب لازم دارد و هم استعداد در المپیک ارامنه که هر ساله باشگاه های آرارات تهران و اصفهان برگزار می کند بسکتبال نقش پررنگی دارد و شاید توانایی آنها در این بازی باعث شده که رویکرد ویژه ای به بسکتبال داشته باشند. البته کیفیت المپیک ارامنه نسبت به سال های گذشته پایین آمده است. در کل هیجان و حساسیت بالای بسکتبال باعث علاقه مند شدن افراد زیادی به این رشته می شود. خود من هم همین طور به این رشته علاقه مند شدم و تا حدودی هم توانستم موفق باشم.

بسکتبال را از چه سنی آغاز کردی؟

از 10 سالگی بسکتبال را شروع کردم و سه سال بعد به تیم ملی نوجوانان دعوت شدم و خوشبختانه توانستم در همه رده های ملی بازی کنم.

قبول داری بسکتبال یکی از دشوارترین رشته‌های گروهی است؟

هر رشته ای سختی خودش را دارد من نمی خواهم رشته ها را با هم مقایسه کنم بسکتبال شاید به این دلیل که تن به تن است و برخورد و ضربه در آن بیشتر اتفاق می افتد به نظر دشوارتر از بقیه رشته ها می آید. بسکتبال بازی لحظه های صدم ثانیه است که باید تصمیم گیری درست باشد. هیجان این رشته واقعا بالاست و بسته به حساسیت آن از ابتدا تا انتهای بازی حساس است.

به عنوان بازیکنی که سال‌هاست در لیگ برتر حضور داری، کیفیت لیگ بسکتبال ایران را چطور می‌بینی؟

متاسفانه چند سال است که اسپانسر های تیم ها با مشکلات اقتصادی روبرو شده اند و این موضوع باعث افت کیفیت لیگ بسکتبال شده است. اکثر اسپانسر ها از مشکلات مالی گلایه می کنند و همین باعث شده تعداد تیم های قوی حاضر در لیگ کم شود. قبلا می شد که شش تیم در لیگ بسکتبال مدعی قهرمانی باشند اما الان فقط بازی های یک چهارم نهایی حساس می شود. در یکی دو سال اخیر رقابت بین پتروشیمی و مهرام بوده و این موضوع اصلا جالب نیست. متاسفانه در سال های اخیر تیم هایی مثل ذوب آهن، دانشگاه آزاد، توزین الکتریک، صبای قم و ... از لیگ کنار کشیده اند و همین موضوع باعث افت لیگ شده و حس رقابت پایین است. متاسفانه بحران های اقتصادی اسپانسر ها باعث شده آن ها دیگر نتوانند تیم داری کنند برای کارخانه ای به قدمت و عظمت ذوب آهن بد است که نتواند در لیگ بسکتبال تیم داشته باشد و فوتبالش هم بین تیم های پایین جدول قرار بگیرد. همین مسائل و مشکلات اقتصادی باعث شده لیگ بسکتبال کیفیت سابق را نداشته باشد.

کارشناسان اعتقاد دارند بازنشسته شدن نسل فعلی بسکتبال ممکن است ما با مشکل روبرو شویم؟

فدراسیون بسکتبال برای اولین بار استعدادیابی را انجام داد هر سال در فصل تابستان بین آنهایی که واجد شرایط هستند استعدادیابی می شود و به نظر من نباید نگران نسل های آینده بسکتبال کشورمان باشیم. الان جوانان ما در آسیا نایب قهرمان شدند و از همان تیم پنج شش بازیکن جای رشد بیشتر دارند و تا دو سه سال آینده استعدادهای خوبی رشد خواهند کرد. فدراسیون در این زمینه برنامه ریزی دارد اما استفاده از جوانان هم باید به تدریج و با برنامه باشد باید آنها در مسابقه های زیادی شرکت کنند تا با تجربه شوند و در آینده ارکان اصلی تیم ملی را تشکیل دهند. نمی شود به یک باره نسل بسکتبال را عوض کرد چون مردم از بسکتبال انتظار دارند و ما باید نتایج خوبی بگیریم.

نسل فعلی بسکتبال تا چه زمانی در تیم ملی حضور خواهند داشت؟

همه چیز بستگی به خود بازیکنان دارد. اگر کسی مصدوم نشود و آمادگی بدنی مناسبی داشته باشد، می تواند در تیم ملی بماند شخصا تا وقتی که من را بخواهند در اردوی تیم ملی حاضر می شوم. یک مقدار بر می گردیم به گذشته. ما سال گذشته موفق شدیم جواز حضور در مسابقات جام جهانی را کسب کنیم. تیم فوتبال و والیبال ما هم موفق شد به این افتخار دست پیدا کند. اما ببینید چه تقدیری از بچه های والیبال شد و چه استقبالی از ما. ما جایزه مافوق تصور نمی خواستیم، فقط می خواستیم که به موقع این حمایت ها صورت گیرد. همه رشته ها زحمت می کشند و همه تلاش می کنند تا یک تیم به موفقیت برسد. ما بعد از بازی های ووهان انگیزه خود را از دست داده بودیم اما با بچه ها جمع شدیم و گفتیم به خاطر مردم و آبروی بسکتبال هم شده باید دوباره به کارمان سر و شکل بدهیم و این کار را هم کردیم و با حمایت های فدراسیون و اردوهای شبانه روزی در مسابقات فیلیپین به قهرمانی رسیدیم. ما در بازی های اینچئون به هیچ وجه بی انگیزه نبودیم و همه بچه ها از تمام موجودی خود برای قهرمانی ایران استفاده نکردند ولی متاسفانه جواب نداد.

پس با این اوصاف مشکل کار ما در بازی‌های اینچئون چه بود که قهرمان نشدیم؟ ما تیم‌های حریفمان را دست‌کم گرفتیم؟

همه تیم ها جلوی ما خوب بازی می کنند و انگیزه فوق العاده ای دارند و ما هم آن ها در بعضی بازی ها دست کم گرفتیم. به طور مثال در بازی برابر قزاقستان ما ابتدا 16 امتیاز جلو افتادیم اما بعد بازی را کمی شل کردیم و تیم حریف هم همه توپ هایش تبدیل به گل شد و کار ما به مشکل خورد. بسکتبال بازی لحظه هاست و اگر از فرصت های به وجود آمده استفاده نکنید، سخت تنبیه خواهید شد.

برسیم به مسابقه فینال. به عقیده شما صمد نیکخواه باید آن توپ را 3 امتیازی پرتاب می‌کرد؟

صمد نیکخواه در برابر کره یکی از بهترین بازی هایش را به نمایش گذاشت. شما تصور کنید اگر ما در 39 دقیقه قبل، خوب کار نمی کردیم اصلا آن یک دقیقه پایانی مهم نمی شد. همه ما در باخت مقابل کره بد بودیم و به یک اندازه مقصریم. یک سری از بازی ها هست که تیم هنگ می کند. گاهی این هنگی 4 یا 5 دقیقه است و گاهی مثل بازی با کره 36 دقیقه است که ما کاملا هنگ بودیم و نتوانستیم نیمی از کارایی های خودمان را به معرض ظهور بگذاریم.

نقش سرمربی در بیرون آوردن تیم از این شرایطی که می گویید چیست؟ به نظر شما بچیروویچ نمی‌توانست در بازی با کره این کار را انجام دهد؟

آقای بچیروویچ کارشان خیلی خوب است. ایشان می توانند به تیم ما کمک شایانی بکنند. بازی های آسیایی اینچئون اولین مسابقاتی بود که ما نتوانستیم با آقای بچیروویچ قهرمان شویم. ولی در مجموع نقش مربی بسیار مهم است و می تواند با سابقه و تجربع ای که دارد تیم را از این شرایط بیرون بیاورد.

مهمد بچیروویچ نسل جدیدی از بازیکنان را به تیم ملی آورده است. به عقیده شما این بازیکنان می‌توانند در آینده جای بازیکنانی امثال شما را بگیرند؟

ما هم اگر به اینجا رسیده ایم به خاطر این است که در بازی های مختلف برون مرزی شرکت کردیم و تجربه های زیادی هم بدست آوردیم. این بازیکنان توانایی این را دارند که در اینده در تیم ملی خوش بدرخشند.

به نظر شما مربیان ایرانی می‌توانند در آینده به عنوان سرمربی در تیم ملی فعالیت کنند؟

صددرصد این توانایی در بین مربیان ایرانی وجود دارد. افرادی مانند مهران شاهین طبع، مهدی هاشمی و آقای حاتمی می توانند به تیم ملی ما کمک کنند. همان طور که دیدید تعدادی از این عزیزان هم همراه تیم ملی بودند و فدراسیون قصد دارد از پتانسیل موجود نهایت استفاده را بکند.

به نظر می‌رسد جو بسکتبال بعد از بازیهای اینچئون، مساعد نیست. درست است؟

یکی از عواقب هر باختی همین است. بازی های جهانی هم پیش از آن برگزار شده بود و یک مقدار خستگی در بین بازیکنان و مسئولین وجود دارد.

حامد حدادی با وجود داشتن پیشنهاد از رئال مادرید و چند تیم اروپایی دیگر ترجیح داد به چین برود. به نظر شما چرا جاه طلبی در بین بازیکنان ایرانی کم شده است؟

من دقیقا از جدی بودن پیشنهاد رئال خبر ندارم اما به هر حال بازیکنان هم، یک روزی می آیند و یک روزی هم می روند و باید به فکر مشکلات خود در آینده باشند.

مسابقات پیش روی بسکتبال چیست؟

سال آینده بازی های جام ملت های آسیا در چین برگزار خواهد شد. بازی های غرب اسیا هم در تقویم بازی ها قرار دارد.

شایعات زیادی پیرامون بسکتبال ما مبنی بر دریافتی چند صد میلیونی شما وجود دارد. آیا واقعا بازیکنان بسکتبال این همه درآمد دارند؟

نه واقعا این طور نیست. اولا که قرارداد ما خیلی پایین تر از آن چیزی است که فکر می کنید. در ضمن مالیات و درصد سازمان لیگ را هم اضافه کنید. از همه مهمتر این است که این پولی را هم که باشگاه ها موظفند پرداخت کنند، سر وقت و کامل پرداخت نمی کنند.

اگر مشکل ندارد می‌توانید بگویید در حال حاضر خودروی شخصی شما چیست؟

من در حال حاضر پژو 206 سوار می شوم. مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که اصلا بالانس و تعادلی در پرداختی پول به بازیکنان وجود ندارد. به طور مثال بازیکنی که 5 سال قبل 100 میلیون پول گرفته الان 80 میلیون پول می گیرد و این کاملا عجیب است.

سوپر لیگ امسال هم که اوضاع فاجعه‌ای دارد. شما با کدام تیم قرارداد بستید؟

متاسفانه همین طور است و این مسابقات چندین بار به دلیل مشخص نبودن تعداد تیم های شرکت کننده مسابقات به تعویق افتاد. من امسال با تیم مهرام قرارداد بستم و در این تیم بازی می کنم. سجاد مشایخی، سعید داورپناه و فرید اصلانی از معروف ترین بازیکنان مهرام در لیگ امسال هستند که با من هم تیمی هستند.

حرف پایانی اگر مانده بفرمایید؟

از شما تشکر می کنم که از من دعوت کردید. همچنین از خانواده ام که همیشه پشتیبان من بودند، قدردانی می کنم.