به نقل از سایت: www.irna.ir

 

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره گورگن موسسیان رهبر سابق کر ارکستر سمفونیک تهران از راه اندازی انجمن ملی موسیقی کر ایران خبرداد.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا پیروز ارجمند در این مراسم که با حضور شماری از اهالی موسیقی در تالار رودکی برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره گورگن موسسیان گفت: پاییز امسال، پاییز غم انگیزی بود و ما بسیاری از عزیزانمان را در این فصل از دست داده ایم که موسسیان نیز یکی از همین بزرگان بود.

وی به راه اندازی انجمن ملی کر ایران اشاره کرد و افزود: حدود 3 ماه دیگر یک رهبر کر به ایران خواهد آمد که پیش از این در چین، اندونزی و هند گروه های کری را سامان دهی و رهبری کرده است. قرار است در همکاری با ایشان سندی را برای گروه های کر و به خصوص برای آموزش و پرورش تدوین کنیم.

ارجمند گفت: نخستین جلسه انجمن ملی کر ایران هفته آینده برگزار می شود.

داوود گنجه ای هنرمند پیشکسوت نیز در این مراسم گفت: من به نیابت از علی مرادخانی معاون امور هنری وزارات ارشاد که امروز به دلیل مشغلات کاری نتوانست در این مراسم شرکت کند سخن می گویم و به اهالی موسیقی درگذشت گورگن موسسیان را تسلیت می گویم.

گنجه ای افزود: گورگن موسسیان در زمان جنگ خدمت زیادی به موسیقی کرد و آثار بسیاری با رهبری او تولید شد. امیدوارم خداوند روح او را قرین رحمت کند.

رازمیک اوهانیان از موسیقدانان نیز در این مراسم درباره زنده یاد موسسیان گفت: او یکی از چهره های ماندگار فرهنگ و هنر ایران بود و من این ضایعه را به مردم کشورم تسلیت می گویم .

وارطان ساهاکیان موسیقیدان نیز دراین مراسم گفت: موسسیان سال ها برای موسیقی کرال زحمت کشید .آشنایی ما به 27 سال قبل برمی گردد. او در راه اندازی گروه های کر چون «سوان» ،«دانشگاه هنر»، «دانشگاه تهران» و «کر ارکستر سمفونیک» تلاش زیادی کرد.

این موسیقیدان افزود: این مرد آنقدر توانا بود که اکثر آثار کرال را اعم از آکاپلا، ارکستری و فولکلور از حفظ داشت . او فولکلورهای ایرانی را بسیار دوست داشت و از پرفسور آقاجانیان خواسته بود تا این فولکلورهای ایرانی را برای موسیقی کرال بنویسد که نتیجه آن خلق آثار ماندگاری شد.

در ادامه گروه کر به سرپرستی علیرضا شفقی نژاد به اجرای قطعاتی به یاد زنده یاد گورگن موسسیان پرداخت.

پایان بخش این برنامه سخنان لوریس چکناواریان بود که درباره موسسیان گفت: خواهش می کنم از این به بعد هرگز از واژه اقلیت استفاده نکنید چون در ایران چیزی با عنوان اقلیت وجود ندارد و همه ما ایرانی هستیم و به این مملکت خدمت می کنیم. گورگن موسسیان نیز یکی از همین ایرانیان خدوم بود که به گردن هنر کر کشورمان حق دارد.

وی ادامه داد: از میان ارامنه افرادی چون موسسیان، باغچه بان، روبن گریگوریان و بسیاری دیگر به هنر این مملکت خدمت کرده اند که نباید از یاد ببریم.

مراسم گرامیداشت یاد و خاطره گورگن موسسیان رهبر سابق کر ارکستر سمفونیک تهران با حضور لوریس چکناواریان، مسعود شعاری، داوود گنجه ای، هادی منتظری، وارطان ساهاکیان، نادر مرتضی پور، زید الله طلوعی، نسرین ناصحی، شهلا میلانی، حمید عسکری، پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی و بسیاری از اهالی موسیقی در تالار رودکی برگزار شد.

موسسیان در سال 1321 در همدان و در خانواده ای علاقه مند به موسیقی و هنر متولد شد. او رهبری کر ارکستر سمفونیک صدا و سیما را در کارنامه خود دارد.

گورگن موسسیان به مدت 20 سال به عنوان رهبر گروه کر ارکسترسمفونیک تهران فعالیت کرد. موسسیان 17 مهرماه امسال به دلیل نارسایی کبد در 70 سالگی در خارج از کشور درگذشت.