به نقل از سایت: www.alikonline.ir

 

سمینار تخصصی «مرزهای جغرافیایی قفقاز در گذر زمان» را که با اهتمام و همکاری موسسه ترجمه و تحقیق هور، موسسه ایراس و بنیاد مطالعات قفقاز در بیست و هفتم آبان در سالن «شهبازیان» باشگاه فرهنگی و ورزشی «آرارات» برگزار گردید، باید پیشرفتی قابل توجه در این زمینه شمرد. با وجود این که مسائل و دست آورد های مربوط به این موضوع را در سال های اخیر و در چارچوب سمینارهای «مسئله ارمنی در زمان کنونی» که هر ساله با شرکت متخصصین فارسی زبان برگزار می شود تجربه کرده ایم، ولی باید اذعان نمود که سمینار اخیر با پیشرفت حاصله از لحاظ کمی و کیفی در مقایسه با گذشته متفاوت بود.

در وحله نخست – و از لحاظ پیشرفت کمی - افزونی چشمگیر شمار شرکت کنندگان فارسی زبان در سمینار به عنوان پدیده ای مثبت قابل ملاحظه است زیرا شرکت کنندگان بیشتری مستقیماً در جریان مسائل عمومی ارمنیان در تاریخ معاصر قرارگرفته و با جنبه های گوناگون برخاسته از این مسئله آشنا می شوند.

دوم آن که حضور ارزشمند نمایندگان محافل آکادمیک، فرهیختگان زمینه های سیاسی، کارشناسان بلند پایه تاریخ و... از جمله سخنرانان سمینار، همچنین استدلال های آنان در رابطه با دیدگاه های همتایان خود و برخورد سالم اندیشه ها در زمینه های مسائل حقوقی-تاریخی به خودی خود فضایی سالم برای شناخت متقابل دیدگاه ها، ارزیابی ها و در مجموع: حرکتی مکمل در راستای اهداف سمینار را فراهم نمود، به عنوان مثال: آرمن ماروکیان نایب رئیس انستیتوی تاریخ آکادمی ملی جمهوری ارمنستان نیز ضرورت مراوداتی از این دست فیمابین نهادهای تخصصی-فرهنگستانی دو کشور درجهت طرح اهداف مذکور را پیشنهاد کرد.

بدیهی است که پیشنهاد مطرح شده در صورت اجراء امکان پژوهش و کنکاش در روابط کهن دو ملت را در فضای محیط های علمی دو کشور فراهم خواهد ساخت و از سوی دیگر «فرهنگستان» های به اصطلاح علمی پان ترکیست که به جعل تاریخ و «تاریخ سازی های تصنعی» شهرت دارند در تلاش عبث خود ناموفق خواهند ماند.

سمینار اخیر با شرکت فرهیختگان فارسی زبان ایرانی و سخنرانانی که از جمهوری ارمنستان در آن شرکت کرده بودند با حضور دست اندرکاران جامعه ارمنی ایرانی تکمیل شده و در مجموع حرکت موفقی بودکه بدون شک بار و توان مثبتی را به موسسه ترجمه و تحقیق هور برگزار کننده یازدهمین سمینار سالانه «مسئله ارمنی در زمان کنونی» و شرکت کنندگان در آن در آستانه صدمین سالگرد نسل کشی ارمنیان الغاء خواهد کرد.