به نقل از سایت: www.mehrnews.com

 

حمید چیت چیان وزیر نیرو با اعلام اینکه بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده ایران به زودی در ارمنستان نیروگاه برقابی احداث می‌کند، گفت: صنعت آب و فاضلاب ایران در بازارهای صادراتی 20 کشور دنیا فعال است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید چیت چیان امروز در مراسم آغاز به‌کار دهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران با اعلام اینکه فعالان صنعت آب و فاضلاب کشور در 41 کشور جهان اقدامات خوبی انجام داده اند و هم اکنون این صنعت در بازارهای صادراتی 20 کشور دنیا فعال است، افزود: اکنون بیش از یک میلیارد و 600 میلیون دلار پروژه در عراق در بخش آب و فاضلاب وجود دارد که یک میلیارد و 200 میلیون دلار آن مرتبط با بخش آب است.

وزیر نیرو در مورد آینده صنعت آب کشور گفت: اولین مساله توسعه صادرات است که دولت به طور جدی از صادرکنندگان در این بخش حمایت ویژه کرده و خواهد کرد. بهترین راه خروج از رکود، صادرات است و امیدواریم در ماه‌ها و سال‌های آینده با بازار صادراتی خوبی مواجه باشیم، زیرا در آن زمان بخش زیادی از کشورها توانمندی صنعت ایران را در این بخش شناخته اند و تمایل به بهره گیری از این پتانسیل دارند.

وی با بیان اینکه سیاست‌های جدید وزارت نیرو در بخش آب نیز بر حمایت از بخش خصوصی و مدیریت عرضه، ساخت سد، شبکه های آبیاری و زهکشی و مدیریت مصرف و تقاضا متمرکز است، عنوان کرد: برقی کردن چاه ها، استفاده از کنتورهای هوشمند، بکارگیری از لوازم هوشمند در شبکه های آبیاری و زهکشی و تجهیزات اصلاح شبکه آبیاری در کشاورزی از دیگر سیاست های وزارت نیرو است.

چیت چیان با اشاره به حفاظت کیفی از منابع آب گفت: صنعت فاضلاب یکی از مهمترین فرآیندهای فعالیت در آینده است و توسعه شبکه فاضلاب و صنعت شیرین سازی آب دریا با جدیت در دستور کار قرار دارد، همچنین توسعه آزمایشگاه‌های بخش آب ضروری است و در حال حاضر 300 آزمایشگاه در سراسر کشور وجود دارد که نیازمند ارتقا و نصب تجهیزات جدید در هر استان به عنوان آزمایشگاه مرجع هستند.

وزیر نیرو با اشاره به توسعه شبکه آبیاری و زهکشی، گفت: بیش از چند میلیون هکتار شبکه نوین آبیاری و زهکشی باید توسعه دهیم، هرچند طی یک سال اخیر تلاش‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته و به این منظور 10 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به این بخش اختصاص یافته است. مشارکت بخش خصوصی با دولت برای انجام فعالیت‌ها در توسعه شبکه های آب و فاضلاب در شهرها، ساخت تصفیه خانه های فاضلاب در روستاها و تاسیسات نمک زدایی از آب های دریا امری ضروری است.

به گفته وی، در حال حاضر 100 قرارداد به ارزش سه هزار و 200 میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی در صنعت آب و فاضلاب منعقد شده و بیش از 7 هزار میلیارد تومان پروژه دیگر در این زمینه در حال آماده سازی برای مشارکت بخش خصوصی است.

چیت چیان با اعلام اینکه تفاهم‌نامه احداث یک نیروگاه برقابی در ارمنستان به امضا رسیده است، گفت: شرکت‌های ایرانی به زودی نیروگاه برقابی در ارمنستان احداث می‌کنند.