به نقل از سایت: www.irna.ir

 

نماینده ارامنه شمال کشور در مجلس شورای اسلامی، خشونت های قومی را مصیبت هایی فراتر از مرزهای جغرافیایی خواند و با تاکید بر احساس همدلی ایرانیان با ملت های جهان، کشتار مردم بیگناه را چه در دوره حکومت عثمانی و چه در فلسطین اشغالی و میانمار محکوم کرد.

کارن خانلری که در حاشیه نمایشگاه عکس یکصدمین سالگرد کشتار ارامنه به دست حکومت عثمانی در فرهنگسرای ارسباران با خبرنگار ایرنا سخن می گفت، نقش اختلاف های مذهبی در کشتار ارامنه را ریشه ای ندانست و تاکید کرد: اختلاف دینی در درجه های پایین تر نقش داشته است اما دلیل اصلی، تلاش حکومت عثمانیان برای سیطره بر سرزمین های ارامنه بود.

وی افزود: عثمانی ها زمانی که دیدند با وجود فتح سرزمین های ارامنه، نتوانسته اند بر آن سیطره پیدا کنند، چاره را در پاکسازی قومی یافتند. حکومت عثمانی همین «سیاست سیطره» را در مورد مقدونیه، بلغارستان، صربستان، بوسنی و آلبانی هم داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فرق ارمنستان با کشورهای دیگر این بود که ارمنستان نقش خط قرمز و مانع جغرافیایی در برابر سیاست نگاه به شرقِ عثمانی ها را داشت، به همین دلیل، ارمنی ها در نوک پیکان نسل کشی بودند اما بعدها آشوری ها، یونانیان، مسلمانان علوی و سپس کردها نیز قربانی سیاست نسل کشی عثمانی شدند.

خانلری تاکید کرد که میان شهروندان عثمانی و ارمنی ها در آن برهه از تاریخ، نزاعی وجود نداشت و نسل کشی با برنامه ریزی و اجرای حکومت عثمانی انجام شد.

نماینده ارامنه در مجلس درباره برگزاری نمایشگاه عکس هم گفت: برنامه ها و نمایشگاه های مشابهی هر سال در حدود 60 کشور جهان برگزار می شود و به نظر من، ایران یکی از بهترین کشورهای جهان برای برپایی رخدادهای فرهنگی است؛ چراکه در ایران احساس همدلی با ملت های دیگر همواره وجود داشته است.

کارن خانلری بر ضرورت آگاه سازی ملت ها برای جلوگیری از تکرار فجایع بشری در آینده تاکید کرد و افزود: امروز در فلسطین و غزه شاهد کشتار شهروندان بی گناه هستیم، در میانمار هم پاکسازی قومی وجود دارد، کمی قبل تر 'توتسی'ها را در روآندا قتل عام می کردند، در کامبوج هم (نسل کشی) اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: «منِ ارمنی» یا «شمای مسلمان» اگر می بینیم عده ای در فلسطین قربانی خشونت و کشتار می شوند، نمی توانیم بگوییم به ما ربطی ندارد چون فلسطینی نیستیم، بنابراین در برخورد با نسل کشی، احساسات قومی معنا ندارد و موضوع، فاجعه انسانی است و باید با وجدان بیدار با آن برخورد کرد.