به نقل از سایت: www.iranarmenia.org

 

سرنگونی یک فروند بالگرد نظامی ارتش ارمنستان توسط نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان، با واکنش های مختلفی مواجه شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر و تفسیر برون مرزی، در این زمینه، سازمان پیمان امنیت جمعی روز پنجشنبه (13 نوامبر) با انتشار اطلاعیه ای، بالگرد سرنگون شده توسط ارتش جمهوری آذربایجان را متعلق به شبه نظامیان ارمنی قره باغ کوهستانی دانست و آن را حادثه ای خطرناک و تحریک آمیز قلمداد کرد. در این اطلاعیه، سازمان پیمان امنیت جمعی همچنین وقوع این حادثه را موجب تشدید وخامت اوضاع در منطقه تلقی و اعلام کرد: این حادثه تاثیر منفی بر روند حل و فصل صلح آمیز مناقشه قره باغ کوهستانی دارد.

روز چهارشنبه (12 نوامبر) ارتش جمهوری آذربایجان یک فروند بالگرد ارمنستان از نوع "ام آی 24" را هدف قرار داد و سرنگون کرد. طرف آذری اعلام کرده است که این بالگرد تلاش می کرد به مواضع نیروهای جمهوری آذربایجان حمله کند. در همین زمینه، دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع جمهوری خودخوانده قره باغ کوهستانی هم با انتشار اطلاعیه ای، اعلام کرد: یک فروند بالگرد متعلق به ارتش این جمهوری، که در حال انجام پرواز آموزشی بود، مورد اصابت موشک قرار گرفته و در نتیجه هر سه خدمه آن کشته شدند.

وزارت دفاع ارمنستان نیز اعلام کرده است که امکان دسترسی به لاشه بالگرد ساقط شده در منطقه قره باغ، به دلیل شرایط سخت کوهستانی منطقه وجود ندارد. در ادامه این واکنش ها، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هدف قرار گرفتن بالگرد ارمنستان توسط ارتش جمهوری آذربایجان را نگران کننده توصیف کرد. جن ساکی در واکنش به خبر سقوط بالگرد ارتش ارمنستان در گفتگو با خبرنگاران، تصریح کرد: حل و فصل مشکل قره باغ از طریق جنگ امکان پذیر نخواهد بود. وی همچنین گفت که وقوع این حادثه ضرورت رعایت مقررات آتش بس در خطوط تماس و کاهش بحران و تشنج حاکم بر منطقه را اجتناب ناپذیر می کند.

دولت روسیه نیز از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواست از گسترش تنش ها پیرامون مالکیت منطقه قره باغ کوهستانی خودداری کنند. به گزارش خبرگزاری ترند، الکساندر لوکاشویچ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در کنفرانس خبری اعلام کرد: ایروان و باکو باید از برداشتن گام هایی که به گسترش تنش ها در منطقه قره باغ منجر می شود، خودداری کنند.

در پی سرنگونی یک فروند بالگرد ارتش ارمنستان با آتش نیروهای جمهوری آذربایجان، دولت ایروان تهدید کرد، این اقدام "پیامدهای شدیدی" برای دولت باکو و مردم جمهوری آذربایجان خواهد داشت. ارتسرون هووانیسیان، سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان گفته است، این حادثه یک اقدام تحریک آمیز و بی سابقه است و پیامدهای آن برای جمهوری آذربایجان شدید خواهد بود. وی ادعای جمهوری آذربایجان درباره قصد این بالگرد برای حمله به مواضع ارتش آن کشور را نادرست دانست و گفت: لاشه بالگرد نشان خواهد داد که هیچ سلاحی حمل نمی کرده است. این تحولات نگرانی هایی را در خصوص تشدید تنش ها بر سر بحران "قره باغ کوهستانی" ایجاد کرده است. سرنگونی بالگرد ارمنستان جدی ترین حادثه نظامی در مرز قره باغ از زمان آتش بس سال 1994 میلادی تاکنون است.