به نقل از سایت: www.hyeli.com

 

وزير راه و شهرسازي در ديدار با هيأت ارمنستاني از استقبال ايران از اتصال خط ريلي كشورمان به ارمنستان از مرز منطقه جلفا خبر داد.

به گزارش مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت راه وشهرسازي، عباس آخوندي كه امروز در ديدار با آرتور آراكليان معاون اول وزير حمل و نقل و ارتباطات ارمنستان در ساختمان شهيد دادمان با اشاره به اينكه اتصال خطوط ريلي ايران به كشورهاي همسايه در اولويت قرار دارد، بيان داشت: در گذشته از طريق مرز سرخس اتصال ريلي با كشور تركمنستان داشته‌ايم و در حال حاضر اتصال مجدد ريلي با اين كشور از طريق خط ريلي گرگان-اينچه برون پيگيري مي‌شود.

وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: از اتصال ريلي ايران به ارمنستان از طريق مرز جلفا استقبال مي كنيم و در اين منطقه از زمان توسعه خط ريلي در كشور، راه آهن برقي وجود داشته است.

وي افزود: بايد بعد از اتصال ريلي و ايجاد زيرساخت‌ها، تفاهم ‌نامه تجاري براي استفاده بهينه‌تر از مسير درياي سياه به خليج فارس داشته باشيم تا اين مسيرها بتوانند در سطح بين‌المللي رقابت كنند و براي خود مشتري جذب كنند.

آخوندي در ديدار با آرتور آراكليان اعلام كرد: براي اتصال ريلي در طرف ايران نياز به احداث 60 كيلومتر خط ريلي و در ارمنستان 304 كيلومتر راه آهن نياز است كه نسبت به احداث خط آهن در بخش ايران اقدام مي‌شود.

وي در اين ديدار درخواست كرد: علاوه بر اتصال ريلي بهبود وضعيت جاده‌اي در مرز نوردوز به سمت ايروان نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.

معاون اول وزير حمل و نقل و ارتباطات ارمنستان نيز در اين ديدار با دعوت از وزير راه و شهرسازي براي حضور در ارمنستان تاكيدكرد: مي خواهيم بين دو كشور برادر و دوست پيوند ريلي نيز برقرار شود و مقدمات امضاي يادداشت تفاهم همكاري (با شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل كشور) در اين سفر فراهم شد.

آرتور آراكليان در پاسخ به درخواست وزير راه و شهرسازي در خصوص بهسازي جاده مرز نوردوز تصريح كرد: پروژه‌اي از شمال به جنوب ارمنستان در حال اجرا است كه در سال 2019 به اتمام مي‌رسد و در سال 2015 اين پروژه در مرز ايران عملياتي خواهد شد.

بامداد ديروز معاون اول وزير حمل و نقل و ارتباطات ارمنستان در راس هيأتي از مسئولان حمل و نقل ارمنستان به ايران سفر كردند تا در رابطه با انعقاد تفاهم نامه اتصال ريلي ايران و ارمنستان با مسئولان وزارت راه و شهرسازي ديدار كنند. امشب در پايان اين سفر يادداشت تفاهم همكاري بين دو طرف امضا خواهد شد.