منبع: سایت www.hoosk.net

 

ایساک یونانسیان

مدحت سنجر استاد حقوق دانشگاه آنکارا یکی از روشنفکران ترکیه است که نسل کشی ارمنیان در سال 1915میلادی را پذیرفته و محکوم می نماید. این استاد دانشگاه در مصاحبه خود با رادیو آزادی به نکات جالبی در این خصوص اشاره کرده که در ذیل به سمع و نظر شما می رسد.

روشنفکران و اندیشمندان نه تنها نسل کشی ارمنیان را محکوم می کنند بلکه در پی راه حل حقوقی برای آنند.این اولین جمله ایست که این اندیشمند ترک در مصاحبه خود با رادیو آزادی بیان می کند.وی در ادامه می گوید: بی شک آنچه در زمان امپراطوری عثمانی بر ارمنیان گذشت تعریف کامل نسل کشی است و این زخمی است که هرگز مداوا نشده و نسل به نسل و تا به امروز اثر خود را بر ما گذاشته است.

در کنار واقعه نسل کشی ارمنیان علاوه بر نابودی چند نسل ما شاهد نابودی فرهنگی یک ملت نیز بوده ایم.در کنار همه این موارد مصیبتهایی نیز که بر بازماندگان آن فاجعه روا رفته و نسل به نسل منتقل شده است را نمی توان نادیده گرفته و خود گناهیست که می بایست راه حلی برای تسکین آن وجود داشته باشد.من معتقدم راه حل آن نزد دولت است و این وظیفه دولتمردان ما است که راهی برای آن بیابند که قدم نخست می تواند پذیرش رسمی و کنار نهادن سیاست نفی و انکار نسل کشی باشد.

در ادامه این استاد دانشگاه می گوید سیاست نفی و انکاری که دولتهای ادواری ترکیه در پیش گرفته اند گناهیست که به نسل های آینده منتقل میشود و روز به روز بزرگی این گناه بر دوش نسل های آینده سنگینی خواهد کرد و از طرفی می تواند راه را برای دیگر خطا های جبران ناپذیر هموار سازد.

به اعتقاد مدحت سنجر مسئله نسل کشی ارمنیان تنها با پذیرش رسمی آن پایان نخواهد یافت بلکه می تواند عواقب مثبت سیاسی و حقوقی نیز در بر داشته باشد. یکی از این عواقب می تواند افزایش سطح روابط سیاسی ترکیه با ارمنستان و همچنین کاهش ارمنی ستیزی جامعه در ترکیه باشد.سنجر معتقد است اقداماتی در این خصوص برداشته شده است و پیام تسلیت سال قبل رجب طیب اردوغان هر چند نمی تواند کافی باشد اما می تواند آغاز گر تغییراتی مثبت در این روند محسوب شود.

از طرف دیگر علاوه بر بازیابی عدالت تاریخی مسئله پرداخت غرامت نیز حائز اهمیت است که دولت ترکیه می بایست به نوادگان بازماندگان نسل کشی پرداخت نماید.ترکیه نمی تواند تنها با عذر خواهی این پرونده را مختومه اعلام کرده و از ارمنیان بخواهد که پیگیر بازپس گیری اموال و دارائی های مصادره شده خود نباشند. از اینرو برای حل این موضوع می بایست مکانیزمی تعریف شود که در آن ارگانهای بین المللی نقش داشته باشند.

این استاد دانشگاه در خصوص پذیرش نسل کشی نزد افکار عمومی ترکیه معتقد است افکار عمومی ترکیه آمادگی خود را با آنچه در سال 2005 میلادی در سمینار بین المللی نسل کشی در دانشگاه بیلگی استانبول و بعدها با ترور هراند دینک اتفاق افتاد نشان داده است و جامعه ترکیه آرام آرام رو به این سمت گام بر می دارد. من معتقدم هراند دینک با اهداء زندگی خود راهی گشود که ما امروز می توانیم آزادانه در خصوص مسئله نسل کشی صحبت کنیم.هراند بسیار تلاش کرد تا این مسئله تا حدی برای جامعه ترکیه قابل هضم باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود در خصوص دورنمای سیاسی دولت ترکیه در پذیرش نسل کشی ارمنیان گفت: با نگاه به سیاست های امروز دولت بعید می دانم آنکارا آماده پذیرش رسمی نسل کشی در آستانه یکصدمین سالگرد این واقعه باشد.از اینرو ما نباید منتظر مانده تا دولت اقدامی کند بلکه می توانیم با ایجاد اهرمهایی بین المللی این فشار را بر دولت ترکیه وارد، تا شاید بتوان از این راه به عدالت تاریخی دست یافت.از طرف دیگر نباید وجود گروه های افراطی ملی گرای ترک را نادیده گرفت که در صورت پذیرش این واقعیت می توانند برای امنیت کشور خطرناک باشند.

 

منبع:  www.azatutyun.am