هویک آبراهامیان، نخست‌وزیر ارمنستان، که به دعوت اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری کشورمان به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده بود، روز سه شنبه، مورخ 29 مهر ماه، در رأس هیاتی بلندپایه وارد اصفهان شد.

استاندار اصفهان و دیگر مسئولین استانداری و همچنین مسئولین شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان از نخست وزیر و هیئت همراه كه متشكل از وزیر فرهنگ، وزیر انرژی، وزیر دارایی، وزیر ارامنه خارج از كشور و وزیر محیط زیست كشور ارمنستان بود و بمنظور شركت در مراسم بزرگداشت سیصد و پنجاهمین سالگرد تأسیس كلیسای وانك به اصفهان سفر نموده بودند، استقبال کردند. 

استاندار اصفهان، آقای زرگرپور ضمن خیر مقدم و خوش آمد گویی، خرسندی خود را از گسترش روابط دو کشور دوست، ایران و ارمنستان و همچنین برگزاری سیصد و پنچاهمین سالگرد احداث كلیسای وانك در اصفهان ابراز نمود.  وی تصریح كرد: افتخار می كنیم كه در كنار برادران ارمنی خود با مسالمت و همانند یك خانواده زندگی می كنیم. 

هویک آبراهامیان نخست وزیر ارمنستان نیز ضمن سپاس از مردم ایران، اصفهان را مركز تمدن ایران زمین خواند و از برخورد و رفتار گرم استاندار اصفهان با ارامنه ساكن در اصفهان سپاسگزاری کرد.  وی با بیان اینكه در ایران از آثار تاریخی ارامنه به خوبی مراقبت می شود، این مسئله را نشانگر الگوی روابط دوستانه میان دو كشور دانست و هدف از این سفر را استحكام بخشیدن بیشتر به این روابط بیان كرد.  

طی سفر یک روزه به اصفهان، نخست وزیر ارمنستان و هیئت همراه، به همراه سفرای ایران و ارمنستان، استاندار اصفهان، مسئولین شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جمعی از مسئولین بلند پایه استانی از مجتمع آموزشی ارامنه اصفهان بازدید بعمل آوردند و در بدو ورود با استقبال پرشور دانش آموزان که پرچم های ایران و ارمنستان را در دست داشتند، روبرو شدند. پس از مراسم خوش آمدگوئی و اجرای مراسم خاص فرهنگی و سرود و دکلمه توسط دانش آموزان، آقای هویک آبراهامیان به ایراد سخنرانی پرداخت و آمادگی خود را جهت همکاری با مسئولین اداره آموزش و پرورش و مجتمع آموزشی در خصوص ارتقاء هرچه بیشتر سطح علمی این مجتمع اعلام نمود. در پایان، درفضائی صمیمی نخست وزیر با دانش آموزان به گفنگو پرداخت.

ظهر همان روز، میهمانان والامقام، در مراسم ضیافت نهار که به دعوت شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و به افتخار حضور جاثلیق آرام اول پیشوای مذهبی ارامنه حوزه سیلیسی لبنان و نخست وزیز ارمنستان در محل باشگاه فرهنگی – ورزشی ارامنه آرارات برپا شده بود، شرکت نمودند. 

در ادامه، نخست وزیر و هیئت همراه، از کلیسای وانک بازدید بعمل آوردند. در بدو ورود، مراسم نثار گل بر بنای یادبود شهدای نسل کشی ارامنه در سال 1915 توسط میهمانان انجام  گرفت، سپس در سالن تشریفات کلیسای وانک با جاثلیق آرام اول، پیشوایان مذهبی ارامنه اصفهان، تهران، آذربایجان، و اعضای مجمع نمایندگان، شورای خلیفه گری و شورای مذهبی ارامنه اصفهان دیدار و گفتگو نموده و در پایان از موزه و کلیسای وانک دیدار کردند.

شامگاه همان روز، پیشوای مذهبی ارامنه حوزه سیلیسی لبنان، نخست وزیر ارمنستان و هیئت همراه، نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران در مجلس شورای اسلامی و رئیس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران در ضیافت شامی که به دعوت استاندار محترم اصفهان، جناب آقای زرگرپور ترتیب داده شده بود حضور بهم رساندند.   

سفر یک روزه نخست وزیر ارمنستان و هیئت همراه با شرکت در مراسم اختتامیه بزرگداشت سیصد و پنجاهمین سالگرد تأسیس كلیسای وانك به پایان رسید.