نخست وزیر ارمنستان در راس هیاتی بلندپایه به تهران سفر کرد

«هویک آبراهامیان» نخست وزیر ارمنستان به دعوت اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری برای انجام سفری دو روزه و دیدار با مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرد و مورد استقبال حمید چیت چیان وزیر نیرو قرار گرفت. 

آبراهامیان و مقامات جمهوری اسلامی ایران در این سفر دو روزه روابط دوجانبه و همکاری های اقتصادی به ویژه در بخش انرژی که پیش از این بین ایروان و تهران درباره آن مذاکره شده بود، مورد بحث و بررسی قرار دادند.

نخست وزیر ارمنستان را در این سفر هیاتی شامل وزیران فرهنگ، ارامنه خارج از کشور، محیط زیست و انرژی همراهی می کردند.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امورخارجه درباره این سفر گفت: همکاری های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در دستور کار روابط و مناسبات فیمابین بوده و دو کشو در زمینه موضوعات فرهنگی، تبادل دانشجو، انتقال برق و زیرساخت ها، همکاری های مشترکی را در دست اقدام دارند.

هویک آبراهامیان در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد مورد استقبال رسمی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری قرار گرفت.

نخست وزیر ارمنستان طی سفر خود به تهران با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری ایران دیدار و گفتگوکردند.

رییس جمهوری در ابتدای این دیدار به روابط خوب ایران و ارمنستان اشاره کرد و بر استفاده از همه ظرفیتهای موجود برای توسعه مناسبات دو ملت و دو کشور تاکید کرد.

روحانی اظهار داشت: تهران و ایروان در خصوص موضوعات منطقه ای و بین المللی همکاریهای خوبی داشته اند و ما از مواضع مثبت ارمنستان قدردانی می کنیم.

وی ضرورت تلاش مضاعف دو دولت برای ایجاد تحرک در مناسبات اقتصادی و تجاری را یادآور شد و خواستار پیگیری مسئولان دو کشور برای رفع موانع و توسعه مناسبات شد.

رییس جمهوری با بیان اینکه توسعه روابط اقتصادی، منافع دو کشور را تامین می کند، گفت: با توجه به ظرفیت و اراده جدی برای ارتقای همکاریها ، افق روشنی پیش روی روابط دو کشور وجود دارد.

«هویک آبراهامیان» نخست وزیر ارمنستان نیز در این دیدار با اشاره به روابط خوب و تاریخی دو کشور اظهار امیدواری کرد که سفرش به تهران زمینه های توسعه روابط را در همه زمینه ها به ویژه در عرصه اقتصادی فراهم آورد.

وی با قدردانی از استقبال گرم مسئولان ایرانی گفت: گسترش تعاملات تهران با ایروان دارای اهمیت ویژه ای است و ارمنستان آماده است در عرصه های سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران همکاری کند.

نخست وزیر ارمنستان با اشاره به عضویت کشورش در اتحادیه همکاریهای اقتصادی «اوراسیا» گفت: ارمنستان می تواند دریچه ای برای عرضه محصولات مختلف در بازار بزرگ 150 میلیون نفری حوزه اوراسیا باشد.

وی با تشکر از رفتار خوب و گرم دولت و ملت ایران با جامعه ارامنه ایران، از رییس جمهوری کشورمان خواست تا در فرصت مقتضی به این کشور سفر کند.

آقای هویک ابراهامیان در تاریخ 28 مهرماه با آقای دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو نمود.

دراین دیدار طرفین سفر مقامات عالیرتبه ایرانی و ارمنی به تهران و ایروان را نشان دهنده عزم و اراده جدی دو کشور برای تعمیق روابط عنوان کردند.

طرفین همچنین در خصوص روند رو به گسترش روابط تهران و ایروان در همه عرصه ها به ویژه در ابعاد اقتصادی و بازرگانی، امور زیربنایی و گردشگری گفتگو و تبادل نظر کردند و ضرورت رفع موانع موجود در روند توسعه همه جانبه روابط در این عرصه ها را خواستار شدند.

دوطرف تداوم سفر مقامات عالیرتبه دو کشور و رایزنی و مشورت و تبادل نظر در خصوص روابط دو جانبه و مسائل مورد علاقه و اهتمام مشترک را خواستار شدند. ضرورت رفع موانع موجود در روند توسعه همه جانبه روابط در عرصه های اقتصادی و بازرگانی از دیگر خواست های دو طرف بود.

آقای هویک آبراهامیان نخست وزیر ارمنستان در حاشیه برگزاری سيصد و پنچاهمين سالگرد احداث كليساي وانك در جلفای نو به اصفهان سفر کرد و با استادار اصفهان دیدار و گفتگو کرد. ایشان  ضمن تشكر از حسن ارتباط مسلمانان و مسيحيان در اصفهان اين موضوع را نمونه و الگوي همزيستي مسالمت آميز در جهان دانست.

استاندار اصفهان ضمن خير مقدم و خوش آمد گويي به شهر گنبدهاي فيروزه اي، ابراز خرسندي نمود كه سيصد و پنچاهمين سالگرد احداث كليساي وانك در اصفهان برگزار مي گردد.

وي با بيان اينكه در يك سال گذشته 86 هيات بلند پايه به اصفهان سفر نموده اند، اعلام داشت: در برنامه همه اين هيئت ها، علاوه بر بازديد از اماكن تاريخي و ميراثي اصفهان، بازديد از كليساي وانك گنجانده مي شود.

زرگرپور تصريح كرد: افتخار مي كنيم كه در كنار برادران ارمني خود با مسالمت و همانند يك خانواده زندگي مي كنيم.

آقای هویک آبراهامیان نخست وزير ارمنستان نيز ضمن سپاس از مردم ايران، اصفهان را مركز تمدن ايران خواند و از برخورد و رفتار گرم استاندار اصفهان با ارامنه ساكن در اصفهان سپاس گذاري نمود.

وي با بيان اينكه در ايران از آثار تاريخي ارامنه، به خوبي مراقبت مي شود، با اشاره به نصب تصاوير مربوط به كليساي وانك در پاويون فرودگاه شهيد بهشتي اصفهان تشكر خود را از احترام ويژه ايرانيان به آثار تاريخي ارامنه  ابراز نمود.

نخست وزير ارمنستان اين مسئله را نشانه الگوي روابط دوستانه ميان دو كشور دانست و هدف از اين سفر را استحكام بخشيدن بيشتر به اين روابط بيان كرد.

وي ضمن ارائه گزارشي از ديدارهاي روز گذشته خود با رياست محترم جمهور و مقامات عاليرتبه ايران به استاندار اصفهان، اعلام نمود: كشور ارمنستان علاقه مند به توسعه بيشتر روابط و استحكام بخشيدن به مناسبات دو جانبه است و در اين راستا نظرات و پيشنهادات مقامات ايران در تهران و استاندار اصفهان راه گشا خواهد بود.

دیدار وزیر محیط زیست ارمنستان با دکتر ابتکار

در طی سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران به همراه هیئت بلند پایه، نشست دو جانبه وزراء و مسئولین عالی حفاظت محیط زیست کشورهای ایران و ارمنستان برگزار شد. در این نشست با توجه به اهمیت موضوع پایش زیست محیطی رودخانه ارس، مقرر شد کمیته مشترک دو کشور جهت تهیه و تدوین برنامه پایش رودخانه موضوع انتخاب مکان ایستگاهها، تعیین شاخصهای نمونه برداری و تواتر نمونه برداری را فعالانه دنبال نمایند.

خانم ابتکار از وزیر محیط زیست ارمنستان جهت شرکت در نمایشگاه بین المللی محیط زیست و حضور شرکتها و بخش خصوصی که در زمینه حفاظت محیط زیست فعالیت دارند دعوت کرد که با موافقت طرف ارمنی همراه شد.

معاون رئیس جمهور همچنین از کارشناسان محیط زیست ارمنستان جهت شرکت در کارگاههای آموزشی مرکز منطقه ای بازل در زمینه مدیریت پسماندهای خطرناک دعوت و در زمینه مرکز منطقه ای کنوانسیون رامسر، خواستار همکاری شدن که مورد موافقت وزیر محیط زیست ارمنستان قرار گرفت.

با وجود اسناد همکاری متقابل و مورد نظر در پارک ملی صلح و دوستی، اراده طرفین در ایجاد پارک مورد تاکید قرار گرفت که مقرر شد با حضور مسئولین محیط زیست دو کشور در یک برنامه مشترک موضوع پارک به صورت بین المللی اعلام گردد.

آرامایس گریگوریان وزیر محیط زیست ارمنستان از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای دیدار از ارمنستان و همچنین برگزاری نشست مشترک در محل پارک صلح و دوستی دعوت کرد که مورد موافقت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

همچنین طرف ارمنی با توجه به توافقات قبلی در سالهای گذشته، خواهان 10 رأس مرال از ایران شد که مقرر شد این موضوع بررسی و اعلام نتیجه شود.

گفتنی است با توجه به پیشنهاد طرح احداث نیروگاه مشترک، لزوم انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی از جمله مواردی است که قابل پیگیری خواهد بود.

همایش تجاری ارمنی-ایرانی برگزار گردید

در تاریخ 29 مهر ماه نمایندگان شرکت های ایرانی که در زمینه پرورش طیور، دامپروری، تولید محصولات کشاورزی، ساخت و ساز و خدمات فعالیت می کنند در اتاق صنایع و بازرگانی ارمنستان  در همایش تجاری ارمنی-ایرانی شرکت نمودند.

به گزارش سرویس خبری اتاق صنایع و بازرگانی ارمنستان، سرکیس آقابگیان عضو هیئت رئیسه اتاق صنایع و بازرگانی در این همایش پیشنهاداتی را مطرح نمود و تأکید کرد ارمنستان با عضویت در اتحادیه اقتصادی اورآسیا می تواند برای ایران در حکم  کریدوری جدی جهت ترانزیت کالا محسوب گردد. در پایان رؤسای اتاق های بازرگانی استان شیراک ارمنستان و استان اردبیل جمهوری اسلامی ایران صورتجلسه همکاری امضا نمودند.

همایش مذکور توسط اتاق صنایع و بازرگانی ایروان سازمان یافته بود.