به نقل از سایت: www.imna.ir

 

رهبر ارامنه جهان در ديدار با استاندار اصفهان: اصفهان بهترين الگوي همزيستي مسالمت‌آميز اديان توحيدي در جهان است

رسول زرگرپور گفت: اميدوارم برگزاري باشكوه مراسم جشن ۳۵۰ سالگي تاسيس كليساي وانك، پيام دوستي براي همه ي مردم جهان داشته باشد و نشان دهنده ي عمق همبستگي ارامنه با ايرانيان باشد.

به گزارش ايمنا و به نقل از اداره کل روابط عمومي استانداري اصفهان، رسول زرگرپور در آستانه برگزاري سيصد و پنجاهمين سالگرد احداث كليساي وانك، با حضور در اين كليسا با جاثليق آرام اول، رهبر ارامنه ي جهان حوزه ي سيليسي و همچنين اسقف اعظم ارامنه جنوب ايران ديدار و گفتگو كرد.

استاندار اصفهان در اين ديدار گفت: دبيرخانه ي اديان توحيدي در اصفهان با قوت فعاليت مي كند و اصفهان مركز اديان توحيدي است.

زرگرپور همچنين به احترام متقابل ارامنه و مسلمانان در اصفهان اشاره و اظهار كرد: زندگي مسالمت آميز پيروان اديان توحيدي از افتخارات اين شهر است و ما امروز آماده ي احياي صفاخانه در اصفهان هستيم.

مدير ارشد استان ضمن تقدير از ديدگاههاي مثبت و اصولي رهبر ارامنه جهان در قبال واقعيت هاي جمهوري اسلامي ايران و حمايت وي از مواضع كشورمان در خصوص مسائل منطقه و جهان گفت: افتخار مي كنم كه صدها سال است در كنار برادران ارامنه زندگي مي كنيم.

استاندار اصفهان با بيان اينكه واقعيت هاي ايران در رسانه هاي غربي معمولا وارونه نشان داده مي شود، تاكيد كرد: ‌بايد تبليغات ضد ايراني از بين برود.

رسول زرگرپور داعش را بلاي بزرگ براي خاورميانه خواند و افزود: انهدام و مبارزه با اين گروه جز با همراهي ايران امكان پذير نيست و خوشحاليم كه كشور لبنان نيز محكم در مقابل اين گروه ايستاده است.

زرگرپور خطاب به جاثليق اعظم گفت: فرمايشات شما نشانگر واقع گرايي و آرمان گرايي مسيحيت است و از حمايت شما در مجامع بين المللي از ايران تشكر مي كنيم.

استاندار اصفهان ضمن خرسندي از حضور جاثليق اعظم براي جشن ۳۵۰ سالگي سالگرد تاسيس كليساي وانك گفت: اميدوارم برگزاري اين مراسم باشكوه پيامي براي همه ي مردم جهان داشته باشد كه نشان دهنده ي عمق همبستگي ارامنه با ايرانيان است.

جاثليق آرام اول، رهبر ارامنه جهان در اين ديدار، ضمن تقدير و تشكر از استاندار اصفهان به لحاظ اهتمامي كه براي حفظ آثار تاريخي ارامنه داشته است، عنوان نمود: اصفهان پايتخت فرهنگ و تمدن ايران و بهترين الگو براي همزيستي مسالمت آميز پيروان اديان توحيدي در بين كشورهاي اسلامي مي باشد.

رهبر ارامنه جهان در ادامه افزود: اگر تهران مركز سياسي ايران است، اصفهان مركز فرهنگي و تمدن ايران است و اگر كسي اصفهان را نبيند ايران را نيز نديده است.

وي با بيان اينكه يكي از مهمترين جنبه هاي فرهنگ عمومي وجود كليساي وانك در اصفهان است، افزود: كليساي وانك خانه ي مسيحيان و ارامنه است.

رهبر ارامنه جهان ديدار با مديران استان را فرصتي بسيار مغتنم عنوان كرد و اظهار داشت:همه ي مديران به رابطه ي ديرين ايرانيان و ارامنه بخصوص در منطقه ي جلفاي اصفهان اشراف كامل دارند و در همين راستا حوزه ي كليساي ارامنه ي جهان ارتباط نزديكي با جمهوري اسلامي ايران دارد.

وي در ادامه خاطر نشان كرد كه جمهوري اسلامي ايران نقش بسيار مهمي در منطقه و جهان دارد .

جاثليق به جنايات داعش اشاره كرد و اظهار داشت: امروز در خاورميانه با شيطان بزرگي به نام داعش روبرو هستيم و افتخار مي كنيم كه حزب الله لبنان مبارزه اي جدي و واقعي با اين گروه تروريستي دارد.

رهبر ارامنه جهان در ادامه اضافه كرد: داعش يك بلاي بين المللي است و در مبارزه با اين گروه نقش ايران غير قابل انكار است.

جاثليق نيز با اشاره به تبليغات منفي عليه ايران در رسانه هاي غربي گفت: گرچه بعضي چشمها و گوشها بسته است ولي نبايد از ابراز و اظهار حقيقت واهمه داشته باشيم.

***

جاثليق آرام اول: امام خميني(ره) در ايجاد تعامل ميان اديان توحيدي گام بلندي برداشت

پيشواي مذهبي ارامنه جهان حوزه سيليسي گفت: امام خميني(ره) به عنوان رهبر انقلاب شكوهمند ايران گام بلندي را در راستاي برقرار سازي پيوند و تعامل حقيقي ميان اديان توحيدي برداشت.

به گزارش خبرنگار ايمنا، جاثليق آرام اول ضمن تاكيد بر تلاش فراگير براي افزايش رويكرد مذهبي در جوامع گفت: بزرگترين مانعي كه بر سر راه خوشبختي و سعادت آدمي وجود دارد، دور شدن از خدا و غرق شدن در مسائل اقتصادي است. 

وي اظهار داشت: این طور نقل مي‌شود كه امپراطوري رم زماني شكست خورد كه پايه خانواده در آن سست شده بود و اين امر محقق نمي‌شود مگر با دور شدن از انديشه‌هاي مذهبي و خداپرستانه. وي خاطرنشان ساخت: كار بزرگ امام خميني در اين راستا اين بود كه ميان اديان توحيدي پيوندي محكم برقرار ساخت و ثمره اين كار ايشان امروزه در بسياري از كشورها مطرح است. 

جاثليق آرام اول افزود: اگر امروزه در اصفهان مردم مسلمان با مردم مسيحي و كليمي به معناي واقعي كلمه گفتگو مي‌كنند و به اعتقادات مذهبي يكديگر احترام مي‌گذارند به این دليل است كه ايران از ديرباز داراي تمدني غني بوده و تمدن غني ارامنه را نيز در كنار خود پذيرفته است، بي‌آنكه بخواهد آن را شبيه به خود سازد. 

وي در پايان گفت: من به شهردار محترم اصفهان نوید می‌دهم كه به عنوان يك سفير فرهنگي در اقصي نقاط دنيا درباره اين تعامل مثال زدني و زيبا در اصفهان سخن خواهم گفت. جالب است بدانيد عكسي از كليساي وانك در دفتر كار من قرار دارد و من براي تمامي ميهمانانم در اين دفتر از اصفهان، مردم آن و گفتگوي زيبايي كه ميان مردم سرزمينم با آنان وجود دارد، صحبت می‌کنم.

***

بابكن چاريان: پدران‌مان قلب ما را در ايران بنا نهادند

يشواي مذهبي ارامنه اصفهان و جنوب ايران گفت: بخش اعظمي از هويت فرهنگي و تمدن ما و همچنين قلب‌‌هاي ما توسط پدرانمان در سرزمين ايران بنا نهاده شده است.

به گزارش خبرنگار ايمنا، وي در همايش سيصد و پنجاهمين سالروز بناي كليساي وانك افزود: اصلي‌ترين هدف و ثمره مبارك اين گردهمايي، شكل‌گيري فضايي مثبت و تعاملي ميان تمامي اديان توحيدي موجود در اصفهان است. بابكن چاريان عنوان نمود: آنچه كه امروزه در بسياري از كشورهاي دنيا به صورت يك امر ايده‌آل و يك آرزو مطرح است، اين است كه آنان بتوانند فضاي مثبت و تعامل مفيدي را در ميان پيروان اديان مختلف در جامعه‌شان ايجاد كنند. اما آن‌ها گاهي در انجام اين كار ناموفق هستند.

وي افزود: ما در اين گردهمايي از آنان مي‌خواهيم كه به ايران آمده و با مشاهده تعامل فراگيري كه در ميان سران مذهبي اديان مختلف در ايران و به خصوص در ميان مردم وجود دارد توجه نمايند.

اين پيشواي مذهبي خاطرنشان ساخت: بسياري از مشكلات انسان امروزي با نزديك شدن به خداوند برطرف مي‌شود. تمامي اديان توحيدي نيز بر محور خداپرستي و تقرب به خداوند بنا شده‌اند، بنابراين دليلي وجود ندارد كه پيروان آن‌ها بخواهند با هم خصومتي داشته و درهاي رابطه را به روي يكديگر بسته نگاه دارند.

وي در پايان ضمن تشكر از حضور مقامات و مسئولين استاني گفت: حضور شما در اين گردهمايي نشانه‌اي است از همت شما براي برقراري اين تعامل و من از شما بسيار سپاسگذارم.

***

نقش ارامنه در شكل گيري ميراث ملموس و ناملموس اصفهان انكارشدني نيست

خبرگزاري ايمنا: شهردار اصفهان در همايش سيصد و پنجاهمين سالروز بناي كليساي وانك ضمن ايراد سخناني، از جايگاه مهم ارامنه اصفهان در شكل گيري عرصه‌هاي مختلف فرهنگي و اجتماعي در اصفهان سخن گفت.

به گزارش خبرنگار ايمنا، مرتضي سقائيان ن‍ژاد با تاكيد بر اينكه شهر اصفهان مهد تمدن ايران زمين گفت: اين تمدن در تمامي عرصه‌هاي مختلف فرهنگي، سياسي، اجتماعي، هنري و اقتصادي وجود دارد و هرگز نمي‌توان از حضور ۴۰۰ ساله و نقش ارامنه در شكل‌گيري آن چشم‌پوشي نمود.

شهردار اصفهان ادامه داد: ارامنه اصفهان در ساخت و بنا نهادن ميراث فرهنگي ملموس و ناملموس نقش بسزايي داشته‌اند كه يكي از بارزترين نمونه‌هاي آن كليساي مقدس هوسپ آرماتسي (كليساي وانك ) است.

وي خاطرنشان ساخت: سخت‌كوشي، درستكاري، تعامل صحيح با ديگر مردمان و علاقمندي به فرهنگ مادري از بارزترين ويژگي‌هاي ارامنه است و اين مسئله در طول تاريخ حضور آنان در اصفهان بارها به اثبات رسيده است.

وي افزود: حضور اين هموطنان عزيزمان در محله جلفاي اصفهان و همچنين حضور پيروان ساير اديان همچون يهوديان و زرتشتيان و نيز بناي عبادتگاه‌هاي اين عزيزان در شهر اصفهان نشانه بزرگي است از فرهنگي غني و تمدن والاي ايرانيان در برخورد و تعامل صحيح با ساير مذاهب و گفتمان ارزشمندي كه در طول تاريخ همواره ميان آنان با پيروان ساير اديان شكل گرفته است.

شهردار اصفهان همچنين عنوان داشت: من چند روز قبل در حضور شهردار شهر فرايبورگ آلمان نيز به طرح اين مسئله پرداختم و نظر وي را به همزيستي مسالمت آميز و تعامل فراگير و وسيعي كه ميان مردم ايران از هر دين و آييني وجود دارد جلب نمودم.

سقائييان نژاد در پايان، اعتلاي روزافزون روابط ميان پيروان همه اديان الهي در اصفهان را از اهداف مهم مسئولين و مردم بيان نمود و افزود: همچنان كه ارامنه در جنگ ۸ ساله دفاع مقدس نيز همپاي مسلمانان حضور چشمگيري داشتند، امروز نيز با حضور موثر خودشان در حفظ و پاسداري از ارزش‌هاي والاي ملي و مذهبي ايران تلاش خواهند كرد.

***

کليساي وانك نماد بارزي از همزيستي مسالمت آميز اديان توحيدي است

رئيس شوراي خليفه‌گري ارامنه اصفهان در همايش سيصد و پنجاهمين سالروز بناي كليساي وانك گفت: كليساي وانك نماد بارزي از همزيستي مسالمت آميز پيروان اديان توحيدي در اصفهان است.

به گزارش خبرنگار ايمنا، نوئل ميناسيان در ابتدا ضمن تاكيد بر نقش مهم و كليدي همزيستي ميان اديان توحيدي در جهان گفت: آنچه امروزه به عنوان يك هدف مهم براي پيروان همه اديان الهي مطرح شده، اين است كه آنان بتوانند در كنار يكديگر زندگي آرام و بي‌دغدغه‌اي داشته باشند و ارامنه اصفهان در طول حضور ۴۰۰ ساله خود در اصفهان اين مسئله را به وضوح تجربه كرده‌اند. 

وي افزود: زماني كه ارامنه در دوران حكومت صفويه به اصفهان آمدند، پس از تحمل مدت‌ها رنج و سختي و مهاجرت اجباري از سرزمين مادري‌شان، با استقبال گرم و مهربانانه حكومت وقت و مردم این شهر مواجه شدند. 

رئيس شوراي خليفه‌گري ارامنه اصفهان ادامه داد: نگاه فراگير آنها منجر به بنا شدن كليساها و تبديل شدن‌شان به پايگاه فكر، انديشه، هنر و معنويت بود. 

وي عنوان كرد: حضور چشمگير ارامنه در عرصه‌هاي مختلف اقتصادي، صنعتي، اجتماعي، فرهنگي و هنري در اصفهان بر كسي پوشيده نيست. همچنين همراهي آنان در دوران ۸ ساله دفاع مقدس در كنار رزمندگان مسلمان، از دين و وطن خويش، نشانه ارادت و اداي دين آنان به ايران و ايرانيان است. 

ميناسيان خاطرنشان ساخت: امروز وقتي غريبه‌اي به اصفهان وارد مي‌شود، از در كنار هم قرار گرفتن مساجد مسلمانان، كليساهاي مسيحيان و كنيسه‌هاي يهوديان دچار حيرت شده و از اينكه همه پيروان اين اديان بدون هيچ خصومت و مشكلي در كنار يكديگر زندگي آرامي را تجربه مي‌كنند تعجب مي‌نمايد. 

وي ادامه داد: در حالي كه جمهوري اسلامي ايران به بازسازي و تقويت ميراث فرهنگي به جامانده از ساير اديان و ملل در ايران مي‌پردازد، ساير كشورها همچون جمهوري آذربايجان و كشور تركيه به تخريب اين آثار مي‌پردازند و سعي در مخدوش نمودن اين ميراث گرانبها دارند. 

وي همچنين در پايان از فرا رسيدن صدمين سالروز نسل‌كشي ارامنه به دست حكومت تركيه عثماني خبر داد و افزود: كشتار يك و نيم ميليون نفر از ارامنه به دست حكومت تركيه عثماني در حدود ۱۰۰ سال پيش، از شنيع‌ترين جنايات عليه انسانيت محسوب مي‌شود.