به نقل از سایت: www.irna.ir

 

کلیسای وانک یا آمناپرگیج (نجات دهنده همگان) با پیشینه قریب 350 سال، نمادی از همزیستی مسالمت آمیز ادیان توحیدی و شاهکاری از معماری و هنر در محله جلفای شهر تاریخی اصفهان است.

به گزارش ایرنا، خلیفه گری ارامنه اصفهان همت بر این دارد که پس از سه قرن و نیم از ساخت کلیسای وانک، آیینی در گرامیداشت این بنا در محله جلفای اصفهان برگزار کند.

بنای مذهبی و تاریخی کلیسای وانک که شکوه عظیم و برج ساعت آن از فاصله دور مشخص است از زیبایی و شهرت خاصی برخوردار است.

این کلیسا مرکز تربیت کشیش و خلیفه و کانون ارتباط ارمنیان شهر اصفهان با جهان ارامنه بوده است. این کلیسا با تلاش خلیفه وقت (داویت اول)، درمدت 9 سال، در محله جلفا ساخته شد.

کلیسای وانک را می توان از لحاظ طلاکاری در سقف و همچنین سطح داخل گنبد و نقاشی های تاریخی زیبا جزو زیباترین کلیساهای جلفای اصفهان نام برد. درون کلیسای وانک و دیوارهای اطراف، تمامی از تزیینات نقاشی رنگ و روغن و آب طلا به سبک ایرانی و تصاویری از کتاب مقدس مزین شده که متاثر از نقاشی ایتالیایی است.

سردر این ورودی منظره ای از داخل دیر با کاشی لاجوردی و خاکستری مزین شده بالای تصویر به خط ارمنی این چنین نوشته شده «دیر ناجی همگان و خلیفه گری ارامنه، 1606».

بعد از ورود، دالانی است که در دو طرف دالان دو اتاق وجود دارد که قبلاً در آن اتاق ها به امور مربوط به ارامنه رسیدگی می کردند؛ ولی اکنون یکی به عنوان مغازه ای کوچک و دیگری به عنوان اتاق نگهبانی استفاده می شود. دالان به سمت پلکان ورودی می رود. در سمت راست پلکان برج ناقوس واقع است. در زیر این برج چند قبر وجود دارد؛ این قبرها متعلق به سربازی ارمنی و روحانیون دیر آمناپرگیچ می باشند. این برج که در سال 1702م ساخته شده، هزینه آن را تاجری ارمنی به اسم هوانجان جمالیان به عهده گرفته است.

در سمت راست این بنا (برج ناقوس) کتیبه ای بزرگ به رنگ آبی مشخص است و دور آن را سنگهای صلیبی احاطه کرده اند این سنگهای صلیبی به زبان ارمنی «خاچ کار» نام دارند (یعنی همان سنگ صلیبی) این سنگها از کلیساهای ویران شده جلفا به این مکان آورده شده و در این دیوار نصب شده اند.

در قسمت سمت چپ برج ناقوس بنای یادبودی چشم بیننده را به خود جلب می کند این بنا، یادبودی از قتل عام ارامنه است که در سال 1915 میلادی به دست ترکان عثمانی صورت گرفته هر ساله در این مکان در روز 24 آوریل مراسم برگزار می شود که مردم (ارامنه) جمع شده و شمع روشن می کنند و یاد شهدای ارمنی را گرامی می دارند.

سیصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس کلیسای وانک اواخر مهر امسال در اصفهان برگزار می شود.

اسقف اعظم ارامنه اصفهان و جنوب ایران از برگزاری مراسم بزرگداشت تاسیس کلیسای وانک با حضور نخست وزیر ارمنستان وهیات همراه در 29 مهر خبر داد.

بابکن چاریان در این باره گفت: در این مراسم که یکی از مهمترین رویدادهای جامعه ارامنه محسوب می شود پیشوای مذهبی ارامنه حوزه سلیسی لبنان جاثلیق آرام اول نیز حضور خواهد داشت.

وی با اشاره به اهمیت کلیسای وانک در میان کلیساهای ارتدکس افزود: بازدیدکنندگان زیادی از سراسر دنیا از این کلیسا بازدید می کنند و تعامل مثبت ادیان توحیدی در ایران را به چشم می بینند.

اسقف اعظم ارامنه اصفهان با اشاره به تاریخ 400 ساله زندگی ارامنه در ایران گفت: ارامنه اصفهان تلاش زیادی برای خنثی کردن تبلیغات برخی از کشورها علیه ایران کرده اند.

در آیین گرامیداشت سالروز تاسیس کلیسای وانک پژوهشگرانی از کشورهای آمریکا، ارمنستان و لبنان حضور خواهند داشت.

این آیین به مدت چهار روز برگزار می شود.