به نقل از سایت: www.imna.ir

 

شهردار اصفهان گفت: صلح، دوستي و آرامش بهترين پيامي است كه در مدت برگزاري اجلاس بين‌المللي ميراث فرهنگي ناملموس در اصفهان شكل گرفت و به مردم جهان ابلاغ شد.

به گزارش ايمنا، دكتر سيد مرتضي سقائيان نژاد رييس اجلاس بين المللي ميراث ناملموس در اصفهان در آيين اختتاميه اين اجلاس كه در موزه چهلستون برگزار شد با گرامي داشت مقدم مسوولان داخلي و خارجي بيان داشت: اين جشنواره برگ ديگري در تاريخ مرز و بوم كشور ورق زد و رويدادي در خور توجه انجام گرفت.

وي بيان داشت: اين رويداد فرهنگي فرصت مناسبي بود تا هنرمندان، صنعتگران و پ‍ژوهشگران گرد هم آمده تا در كنار يكديگر با هم بودن را جشن بگيرند و در نشان دهند كه چگونه مي‌توان در سايه قواعد فرهنگ‌ها نغمه هم‌نوايي سرداد و از آشتي سرود و در نهايت به دوستي بين ملت‌ها و محيط زيست رسيد.

رييس اجلاس بين‌المللي ميراث ناملموس با اشاره به نقش‌آفريني مفيد اصفهان در اين اجلاس در ايجاد صلح و دوستي، اظهارداشت: در حال حاضر در زمانه‌اي به سر مي‌بريم كه دولت‌هاي بزرگ با ابزار فرهنگي خود به سمت جوامع حمله مي‌كنند و اين بزرگترين خطر براي جوامع انساني به شمار مي رود.

وي ادامه داد: در حال حاضر در دنيايي به سر مي بريم كه رفتار گروهك‌هاي تروريستي بقاي ملت‌ها را به مخاطره انداخته است كه ضروري است كه ملل مختلف با كنار هم آمدن، سوابق و ارزش‌هاي خود را به ملت‌هاي مختلف يادآوري كرده و با متوسل شدن به ميراث فرهنگي انسان‌ها را در برابر بي عدالتي و جنگ محافظت كنيم.

سقائيان نژاد بيان داشت: اصفهان نخستين جشنواره ميراث ناملموس را در دهه ولايت به همراه يك گردهمايي عظيم در كهن‌ترين ميدان و محفل انس با قرآن كريم آغاز كرد، در ايام برگزاري اين اجلاس هر گوشه‌اي از اصفهان شعله‌اي بود براي گرم نگه داشتم ميراث فرهنگي ناملموس كه ما آن را ارج مي‌نهيم.

وي ادامه داد: در اين دوره بيش از هزار نفر گردشگر در بيش از ۳۰ كشور جهان وارد اصفهان شدند كه ميراث كشور خود را به براي نمايش به اصفهان آوردند و جا دارد از تمام اين افراد نيز تشكر و قدرداني كنم.

رييس اجلاس بين المللي ميراث ناملموس با اشاره به بخش‌هاي مختلف اجرا شده در اين اجلاس، گفت: يكي از ابتكارات ما برگزاري نخستين اجلاس زنان بود كه در سايه آن در بيانيه‌اي اعضاي شبكه فراخوانده شدند تا از احداث يك مركز در اصفهان به منظور حمايت از ميراث ناملموس زنان حمايت شود.

وي خاطرنشان كرد: احياي زاينده رود از ديگر نتايج اين اجلاس بود كه در بيانيه اين اجلاس از مسوولان كشوري و حتي بين المللي درخواست شد تا اين ميراث را به اصفهان بازگردانند، به باور بسياري از آنان زاينده رود اين رود هميشه جاري اصفهان عامل مهمي در شادابي كشور است كه نبود آن موجب بحران‌هاي زيست محيطي زيادي در شهر اصفهان شده است.

سقائيان نژاد بيان داشت: از ديگر موارد ذكر شده در اين اجلاس نقش آفريني مردم و توجه به آن در حفظ ميراث فرهنگي ناملموس بود، اين مردم هستند كه در اشاعه و حفظ اين ميراث در تمام جهان نقش مهمي داشته و دارند و بايد به آنان توجه فراواني داشت.

وي ادامه داد: گرچه عنوان اختتاميه رابراي اين مراسم شايسته نمي دانم زيرا در مدت برگزاري اين اجلاس اين مردم بودند كه جاني تازه در ميراث ناملموس دميدند و اين سرآغاز فصلي تازه است كه اين راه همچنان ادامه دارد تا آيندگان با استفاده از تجربيات مردم گامي تازه در جهت احياي اين گردشگري بردارند.