به نقل از سایت: www.mehrnews.com

 

رئیس جمهور ارمنستان در سفر به بلاروس موافقت نامه عضویت این کشور در اتحادیه گمرکی اورآسیا را که از سال 2015 آغاز به کار می کند امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، سرژ سارکیسیان که روز گذشته به مینسک سفر کرده بود در دیدار با الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس، از موافقت کشورش برای پیوستن به اتحادیه اقتصادی اورآسیا خبر داد و موافقت نامه ای را نیز در این رابطه امضا کرد.

بدین ترتیب شمار اعضای اتحادیه اقتصادی اورآسیا که از سال 2015 آغاز به کار می کند به چهار کشور رسید و قرار است به زودی قرقیزستان نیز به جمع این کشورها اضافه شود.

اتحادیه اقتصادی اورآسیا تشکلی است که توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، برای مفابله با اتحادیه اروپا پایه گذاری شده و اساسنامه آن به گونه ای است که امکان عضویت کشورهایی همچون هند نیز در این اتحادیه وجود دارد.

کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هرسه (روسیه، بلاروس و قزاقستان) توافقنامه ای را که به ارمنستان اجازه می دهد به این اتحادیه بپیوندند، امضا کردند. این طرح برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه که تلاش می کند نفوذ مسکو را نزد جمهوری های سابق شوروی احیا کند بسیار اهمیت دارد .

این اتحادیه که قرار است اول ژانویه 2015 آغاز به کار کند قرار است همگرایی بیشتر این کشورها را تسهیل کند. بلاروس ، قزاقستان و روسیه پیش از این از سال 2010 در چارچوب یک اتحادیه گمرکی با هم مرتبط شده اند.

تصمیم ارمنستان در نزدیک شدن به روسیه در نوامبر 2013 بحث شدید و تظاهراتی را دراین جمهوری سابق شوروی به وجود آورد زیرا ارمنستان در کنار گرجستان و مولداوی در آستانه انعقاد توافقنامه مبادلات آزاد با اتحادیه اروپا هستند.