به نقل از سایت: www.imna.ir

 

اسقف بابكن چاريان گفت: خوشبختانه از ابتداي حضور ارامنه در ايران تا به امروزتوانسته ایم فعاليت هاي خود را كاملاٌ آزادانه در اين كشور انجام دهیم.

به گزارش ايمنا، پيشواي ارامنه اصفهان و جنوب ايران در گفتگو با ایمنا، پيرامون اجلاس و جشنواره بین المللی ميراث فرهنگي ناملموس گفت: بسيار خوشحال هستم كه چنين اجلاسي در شهر اصفهان برگزار مي شود. ارزش اين فعاليت بين المللي از آن جهت زياد است كه مردمان جوامع گوناگون در طي ساليان متوالي با تكيه بر ارزش هاي معنوي و روحاني و فعاليت هاي اجتماعي و فرهنگي سالم توانسته اند در كنار هم زندگي و پله هاي پيشرفت را يكي پس از ديگري طي كنند.

وي در ادامه افزود: اينكه اصفهان به عنوان مركز ارائه دهنده ارزش هاي معنوي محسوب مي شود مايه بسي خرسندي است. ارزش هايي كه نه تنها براي مردم اين شهر بلكه براي گردشگران خارجي هم قابل درك و احساس است.

اسقف ارامنه با اشاره به حضور ۴۰۰ساله ارامنه در ايران گفت: ارامنه صدها سال است كه در اصفهان و مناطق اطراف آن همچون فريدن و چهار محال و بختياري زندگي مي كنند و بديهي است كه فرهنگ و مواريث خود را حفظ كرده و آن را به ديگران نيز ارائه داده اند. وقتي مردم از اقوام و مذاهب مختلف در كنار هم زندگي مي كنند طبيعتاٌ از هم تأثير مي پذيرند كه اين امر و اتفاق بسيار مثبتي است.

وي افزود: رسم و رسومات مختلف از آشپزي و لباس هاي سنتي گرفته تا آيين ها و مراسم گوناگون موجب شده است كه جامعه ارامنه و به طور خاص در ايران بتوانند به راحتي به زندگي خود ادامه دهند. خوشبختانه از ابتداي حضور ارامنه در ايران تا به امروز و در زمان حكومت هاي مختلف فعاليت هاي ارامنه كاملاٌ آزادانه در اين كشور انجام گرفته است.

چاریان در رابطه با سهم ارامنه در ميراث معنوي جهاني گفت: براي نمونه، حماسه «دلاوران ساسون» از جمله ميراث فرهنگي ناملموس ارامنه قلمداد مي شود و علت اصلي برجستگي اين اثر آن است كه زندگي، هويت و فرهنگ ارامنه را به تصوير مي كشد. ارامنه در طي قرن هاي متوالي حتي پيش از مسيحيت براي حفظ استقلال و مذهب خود فراز و نشيب هاي بسياري را طي كرده اند كه مي توان گفت همه اين وقايع به نوعي در اين حماسه منعكس شده است. اين ميراث به دوران قبل از مسيحيت تعلق دارد و به دليل تأثير بسياري كه بر ذهن و روح مردم داشته تا به امروز ماندگار شده است و مي توانيم ردپاي آن را حتي در كتاب هاي درسي نيز مشاهده كنيم.

وي همچنین در خصوص برگزاري نمايشگاه ارامنه در نمايشگاه كليساي وانك در طول روزهاي برگزاري اجلاس iccn اظهار كرد: در اين نمايشگاه، لباس هاي سنتي، غذاهاي سنتي ارامنه، لباس هاي مخصوص مراسم مذهبي و كليه آثار معنوي موجود به بازديد كنندگان عرضه خواهد شد.

وي در پايان اضافه كرد: تا چند روز آينده جشن ۳۵۰سالگي بناي كليسا برگزار خواهد شد كه قطعاٌ چنين جشن ها و مراسمي نمونه بارز هم زيستي مسالمت آميز ارامنه و ايرانيان است. وقتي به كليساي وانك كه هنوز توسط ارامنه اداره مي شود نگاه مي كنيم، متوجه مي شويم كه در هم زيستي اين دو قوم هيچ مشكل و مانعي وجود ندارد.