به نقل از سایت: www.irna.ir

 

رییس انستیتو روابط بین الملل لازاریان ارمنستان گفت که این کشور هیچگاه حمایت های ایران را پس از استقلال خود فراموش نمی کند.

آناهید رستمیان عصر دوشنبه در نشستی با موضوع پیوندهای تاریخی و فرهنگی میان ایران و ارمنستان اظهار داشت: ارمنستان پس از استقلال خود در سال 1991 میلادی، امکاناتی از جمله گاز و برق نداشت و در حالی که فاصله این کشور تا متحد قدرتمندش (روسیه) دور بود، ایران کمک های زیادی کرد و هیچگاه این کمک ها فراموش نخواهد شد.

وی با یادآوری همکاری دانشگاهی بین ایران و ارمنستان از سال 1996 اظهار امیدواری کرد: با توجه به ارتباطات مطلوب بین دو کشور، دانشجویان بتوانند در مسیر همکاری و دوستی بیشتر ایران و ارمنستان با یکدیگر گام های بیشتری بردارند.

رییس انستیتو روابط بین الملل لازاریان ارمنستان گفت: به دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و همراه با تعدادی از دانشجویان ارمنستان در ایران حضور یافتیم و هدف اصلی ما انعقاد تفاهم نامه هایی برای تبادل دانشجو و بررسی زمینه های مختلف همکاری در آینده است.

رییس کرسی روابط بین الملل دانشگاه دولتی ایروان ارمنستان نیز اظهار داشت: ایران و ارمنستان پیوند تاریخی طولانی مدتی دارند، به طوری که هر سه رییس جمهور ارمنستان پس از استقلال این کشور، سفر به ایران را در اولویت برنامه های خود قرار دادند.

گورگن وارطائیان با تاکید بر اینکه ایران بزرگترین همسایه و متحد ارمنستان است، خاطر نشان کرد: ایران همواره کشوری مستقل بوده، اما ارمنستان به دنبال تثبیت استقلال خود است.

وی با بیان اینکه فقط دو راه ارتباطی از طریق کشورهای گرجستان و ایران برای ارمنستان باقی مانده است،تصریح کرد:بدون شک قلب ارمنستان به سمت این دو کشور است.

همچنین قائم مقام موسسه مطالعاتی ایران و اوراسیا (ایراس) ضمن خوش آمدگویی به هیات ارمنستانی حاضر در ایران گفت: موسسه ایراس که فعالیت خود را از سال 2004 میلادی آغاز کرد،بزرگترین موسسه مطالعاتی درباره ایران و کشورهای اروپا-آسیا (اوراسیا) محسوب می شود.

ماندانا تیشه یار با اشاره به پیوندهای تاریخی و اسطوره های مشترک بین دو ملت ایران و ارمنستان افزود: اسطورها، تاریخ و فرهنگ مشترک، هویت مشترکی را برای ایران و ارمنستان ایجاد می کنند.

وی ادامه داد: دولت یازدهم ایران دیپلماسی خود را در منطقه قفقاز براساس دیپلماسی فرهنگی پایه ریزی می کند و معتقدیم گسترش روابط فرهنگی می تواند به گسترش روابط اقتصادی منجر شود.

وی اظهار امیدواری کرد که با ایجاد فرصت های علمی متقابل، پژوهشگران دو کشور بتوانند طرح های علمی مشترک بیشتری اجرا کنند.

قائم مقام ایراس با بیان اینکه در 6 ماهه نخست سال 2014، 35 هزار گردشگر ایرانی به ارمنستان رفته اند،خاطر نشان کرد: لغو روادید از مهمترین عوامل گسترش روابط دو کشور ایران و ارمنستان است و امیدواریم این توافق بین دو کشور حاصل شود.